Dzieła Bogusława Schaeffera wciąż inspirują kolejne pokolenia twórców. Podczas zbliżającego się koncertu „Schaeffer elektronicznie” usłyszymy wybrane teksty artysty w aktorskiej interpretacji oraz spotkamy się z cenionymi osobowościami estrady, które udowodnią, że granice między muzyką, teatrem, tańcem, malarstwem tak naprawdę nie istnieją.
Wydany w 1976 roku „Wstęp do kompozycji” Bogusława Schaeffera to jeden z najdziwniejszych podręczników kompozytorskich na świecie, dziś już trudno dostępny – biały kruk. Automatyka kompozycji, komponowanie czasu, dźwięk przenośny, zgęszczanie pionu, deformacje, muzyka wieloznaczna… to ledwie kilka spośród dziesiątek zagadkowych i nieoczywistych zadań kompozytorskich, które z charakterystyczną dla siebie swadą opisuje Schaeffer. A wszystkie te zagadnienia wypływają z postawionego na samym wstępie pytania: czym jest kompozycja, jak powstaje? Kolejne rozdziały książki wcale nie przynoszą oczywistej odpowiedzi na to proste, zdawałoby się, pytanie. Opisywane przez autora rozmaite techniki, problemy i zagadnienia co rusz zmieniają perspektywę postrzegania rzemiosła, jakim jest komponowanie muzyki współczesnej.
A gdyby tak wybrać kilka zadań ze słynnego Schaefferowskiego podręcznika i spróbować wcielić je w życie? Co by się stało, gdyby sięgnęli po nie wytrawni muzycy niekoniecznie kojarzeni z muzyką najnowszą? I wreszcie: co wynikłoby z takiego eksperymentu?Dzisiejsze zderzenie ze spuścizną Schaeffera powinno mieć charakter twórczy, inkluzywny. Nie chodzi przecież o to, by grać Schaeffera nuta w nutę, ale by czerpać i kreować muzykę w myśl Schaeffera. Dlaczego więc nie miałby sięgnąć po Schaeffera muzyk związany z jazzem lub popem?
Sam Schaeffer lubił stosować w swojej sztuce nieoczywiste połączenia, unikał w twórczości logiki, pozwalał sobie na błędy i niedoskonałości, stale poszukiwał. I właśnie dlatego jego „podręcznik” postanowiono potraktować jako swobodne źródło inspiracji, okazję do zanurzenia się w niczym nieskrępowanej radości tworzenia, muzykowania, improwizowania, zabawy muzycznym tworzywem. Podczas koncertu „Schaeffer elektronicznie” usłyszymy wybrane fragmenty „Wstępu do kompozycji” oraz inne teksty Schaeffera w aktorskiej interpretacji. Muzykę zainspirowaną Schaefferowską myślą i utworami wykonają takie osobowości estrady, jak Bernard Maseli, Marcin Wyrostek czy Andy Ninvalle. Artyści nie tylko odpowiednio „zdeformują dźwięk”, „zagęszczą pion” czy „zakomponują słuchaczom czas”, ale też po swojemu odpowiedzą na wspomniane pytanie: „Czym jest kompozycja?”.
Koncert „Schaeffer elektronicznie” odbędzie się 5 października 2022 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie (ul. Małopolska 48).