Warunkiem rozkwitu są korzenie. Ta prawidłowość trafnie tłumaczy także fenomen wielkiego ożywienia artystycznego, jakie miało miejsce u progu XV w. we Włoszech, a którego głównym źródłem inspiracji było odkrywane na nowo dziedzictwo antyku. To właśnie temu szczególnemu momentowi dziejowemu jest poświęcona wystawa „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu”, którą można oglądać w Zamku Królewskim w Warszawie.
Na wystawie „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu”, którą będzie można oglądać od jutra na Zamku Królewskim w Warszawie, znajdą się dzieła takich twórców, jak Pietro Perugino, Pier Jacopo Alari Bonacolsi zw. Antico, Giovanni Bellini, Sandro Botticelli, Donato Bramante, Bartolomeo Suardo zw. Bramantino, Antonio Averlino zw. Filarete, Antonio Lombardo, Andrea Mantegna czy Andrea del Verrocchio.
„Ofiara Izaaka”, Andrea Mantegna, 1490/1495, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń (Fot. materiały prasowe Zamku Królewskiego w Warszawie dot. wystawy „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu”)
Na wystawie prezentowane są cenne i rzadko podróżujące zabytki z najbardziej prestiżowych muzeów i bibliotek świata, wśród których znalazły się m.in. Galeria Uffizi (Florencja), Galeria Borghese (Rzym), Luwr, Muzeum Brytyjskie czy Narodowa Galeria Sztuki w Waszyngtonie.
„Torso Sassi” (fragment rzeźby w typie Apollo Sauroktonos), 2. poł. I w. n.e., Museo Archeologico Nazionale di Napoli (Fot. materiały prasowe Zamku Królewskiego w Warszawie dot. wystawy „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu”)
Tematem ekspozycji „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu” jest rola, jaką w sztuce wczesnego renesansu odegrała fascynacja okruchami świata antycznego, przejawiająca się w studiowaniu materialnych pozostałości cywilizacji rzymskiej oraz zachowanych pism starożytnych – w dużej mierze zapomnianych i ignorowanych, a nawet niszczonych na przestrzeni całego okresu wieków średnich. Opowieść utrzymana jest w konwencji sennej wizji – kolejne prezentowane zagadnienia łączą się ze sobą na zasadzie ciągu onirycznych skojarzeń.
„Popiersie Marka Aureliusza w paludamentum”, Pier Jacopo di Antonio Alari Bonacolsi (L'Antico), ok. 1500, Liechtenstein Museum, Wiedeń (Fot. materiały prasowe Zamku Królewskiego w Warszawie dot. wystawy „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu”)
„Pomnik Marka Aureliusza na koniu”, Pier Jacopo di Antonio Alari Bonacolsi ( L'Antico), ok. 1500, Liechtenstein Museum, Wiedeń (Fot. materiały prasowe Zamku Królewskiego w Warszawie dot. wystawy „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu”)
Wystawa „Przebudzeni. Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu” zbiega się z przypadającą w 2023 roku 500. rocznicą śmierci Pietra Perugina, wybitnego wczesnorenesansowego malarza i rysownika, ucznia Piera della Francesca i nauczyciela Rafaela Santiego, naocznego świadka i uczestnika obrazowanych przemian. To pierwsza w Polsce wystawa zgłębiająca temat w sposób gruntowny i wszechstronny na przykładzie tak wielu cennych zabytków sztuki antycznej i wczesnorenesansowej – rzeźb, malarstwa, rysunków i grafik.
Przebudzeni Ruiny antyku i narodziny włoskiego renesansu 18 lipca–15 października 2023, 2. piętro Zamku Królewskiego w Warszawie