1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Filmy
  4. >
  5. Wyścig po Oscary rozpoczęty. Jakie filmy mają największe szanse na nominacje w 2025 roku?

Wyścig po Oscary rozpoczęty. Jakie filmy mają największe szanse na nominacje w 2025 roku?

Mark Eydelshteyn i Mikey Madison w filmie „Anora” (Fot. materiały prasowe UIP)
Mark Eydelshteyn i Mikey Madison w filmie „Anora” (Fot. materiały prasowe UIP)
Chociaż oficjalne ogłoszenie nominacji do Oscara jeszcze przed nami, a ceremonia wręczenia dopiero w marcu, wyścig po najważniejszą nagrodę filmową na świecie już teraz możemy uznać za rozpoczęty. Pora zatem zastanowić się, które tytuły mogą znaleźć się na liście nominowanych w najważniejszych kategoriach, a także kto ma największe szanse powtórzyć ubiegłoroczny sukces „Oppenheimera”.

Mijający rok zaskoczył przede wszystkim wysoką frekwencją w kinach. Być może to efekt festiwali, takich jak Cannes, Wenecja czy Sundance, które dały w tym roku społeczności filmowej ogrom nadziei, a tytuły takie jak „Anora” czy „Emilia Pérez” porwały tłumy i nieustannie zbierają nagrody na całym świecie. W tym roku doczekaliśmy się również wielu kontynuacji kinowych przebojów. Na ekranach pojawiły się bowiem takie produkcje, jak: „Diuna: Część druga”, „Joker: Folie à Deux”, animacja „W głowie się nie mieści 2” oraz „Gladaitor II” (polska premiera widowiska zaplanowana jest na 15 listopada).

„Gladiator II” (Fot. materiały prasowe UIP) „Gladiator II” (Fot. materiały prasowe UIP)

Triumfy święcili również twórcy kina artystycznego, tacy jak Luka Guadagnino, reżyser filmów „Challengers” i „Queer”, czy Edward Berger, autor thrillera „Konklawe”. Na arenie międzynarodowej sukcesy odnosili również Polacy: mowa tutaj o takich produkcjach, jak „Prawdziwy ból”, „Dziewczyna z igłą” czy „Pod wulkanem”, który został polskim kandydatem do Oscara. Które z nich mają jednak największe szanse na nominacje do najważniejszej nagrody filmowej na świecie? Oto nasze przewidywania.

Najlepszy film

Wśród kandydatów do Oscara za „najlepszy film” najczęściej wymienia się „Anorę” Seana Bakera, laureata Złotej Palmy na tegorocznym festiwalu w Cannes. Film opowiada historię pracownicy seksualnej i jej klienta, którzy biorą ślub na przekór jego rodzinie. Spore szanse na najważniejszą nagrodę filmową na świecie mają również nagrodzony w Wenecji monumentalny dramat „The Brutalist” z Adrienem Brodym oraz świetnie przyjęty musical „Emilia Pérez”. Na liście faworytów nie brakuje też takich tytułów, jak: „Diuna: Część druga”, „Gladiator II”, „Konklawe” czy „Substancja”. Niższe pozycje zajmują natomiast „Babygirl”, „Prawdziwy ból”, „Maria”, „Wybraniec”, „W głowie się nie mieści 2” i „W pokoju obok”.

„The Brutalist” (Fot. materiały prasowe UIP) „The Brutalist” (Fot. materiały prasowe UIP)

Reżyseria

  • Jacques Audiard („Emilia Pérez”);
  • Sean Baker („Anora”);
  • Edward Berger („Konklawe”);
  • Brady Corbet („The Brutalist”);
  • Ridley Scott („Gladiator II”).

Problem braku nominacji za reżyserię dla kobiet wraca co roku niczym bumerang. Nie inaczej będzie tym razem, bo – jak wskazują najnowsze rankingi – o statuetkę w tej kategorii po raz kolejny powalczą najpewniej sami panowie, w tym m.in. Edward Berger („Konklawe”) i Ridley Scott („Gladiator II”). Sporo mówi się też o nominacjach dla Brady’ego Corbeta („The Brutalist”), Jacquesa Audiarda („Emilia Pérez”) oraz Seana Bakera („Anora”), a także Denisa Villeneuve’a („Diuna: Część druga”), Pedra Almodóvara („W pokoju obok”), Pabla Larraína („Maria”) i Jesse’ego Eisenberga („Prawdziwy ból”). Niestety, reżyserki takie jak Halina Reijn („Babygirl”) czy Coralie Fargeat („Substancja”) zajmują w tej kategorii o wiele niższe pozycje.

„Emilia Pérez” (Fot. materiały prasowe Gutek Film) „Emilia Pérez” (Fot. materiały prasowe Gutek Film)

Scenariusz oryginalny

  • Tim Fehlbaum, Moritz Binder („September 5”);
  • Brady Corbet, Mona Fastvold („The Brutalist”);
  • Sean Baker („Anora”);
  • Jesse Eisenberg („Prawdziwy ból”);
  • Halina Reijn („Babygirl”).

Wiele artystek, które zasłużyły na uznanie za reżyserię, m.in. Coralie Fargeat („Substancja”) i Halina Reijn („Babygirl”), otrzyma zapewne nominację za scenariusz oryginalny „na pocieszenie”. Jeśli tak się stanie, ich rywalami będą najpewniej Pedro Almodóvar („W pokoju obok”), Sean Baker („Anora”), Jesse Eisenberg („Prawdziwy ból”) oraz Tim Fehlbaum i Moritz Binder („September 5”). Szansę na nominację mają też Gabriel Sherman („Wybraniec”), Steven Knight („Maria”) oraz Jacques Audiard i Thomas Bidegain („Emilia Pérez”).

„Babygirl” (Fot. materiały prasowe M2 Films) „Babygirl” (Fot. materiały prasowe M2 Films)

Scenariusz adaptowany

  • Peter Straughan („Konklawe”);
  • Jon Spaihts, Denis Villeneuve („Diuna: Część druga”);
  • Dave Holstein, Meg LeFauve, Kelsey Mann („W głowie się nie mieści 2”);
  • Clint Bentley, Greg Kwedar („Sing Sing”);
  • Chris Sanders („Dziki robot”).

Jeśli Denis Villeneuve nie zdobędzie nominacji za reżyserię nowej „Diuny”, zapewne otrzyma ją za najlepszy scenariusz adaptowany. O Oscara powalczy najprawdopodobniej m.in. z Dave’em Holsteinem, Meg LeFauve i Kelseyem Mannem („W głowie się nie mieści 2”), Clintem Bentleyem i Gregiem Kwedarem („Sing Sing”), Peterem Straughanem („Konklawe”) i Chrisem Sandersem („Dziki robot”). Niemniejsze szanse mają także David Scarpa („Gladiator II”), Justin Kuritzkes („Queer”) i Pedro Almodóvar („W pokoju obok”).

„Konklawe” (Fot. materiały prasowe Monolith Films) „Konklawe” (Fot. materiały prasowe Monolith Films)

Film międzynarodowy

  • „Emilia Pérez” (Francja);
  • I’m Still Here” (Brazylia);
  • „Nasienie świętej figi” (Niemcy);
  • „Dahomej” (Senegal);
  • „Dziewczyna z igłą” (Dania).

W tym roku, decyzją komisji oscarowej pod przewodnictwem Pawła Pawlikowskiego, polskim kandydatem do Oscara został obraz Damiana Kocura „Pod wulkanem”. Poruszający dramat o wojnie w Ukrainie o nominację do najważniejszej nagrody filmowej na świecie powalczy m.in. z polsko-duńsko produkcją „Dziewczyna z igłą”, a także festiwalowymi perełkami: „Nasieniem świętej figi” (Niemcy), „Dahomejem” (Senegal) oraz „Armandem” (Norwegia).

„Dziewczyna z igłą” (Fot. materiały prasowe Gutek Film) „Dziewczyna z igłą” (Fot. materiały prasowe Gutek Film)

Aktorka pierwszoplanowa

  • Angelina Jolie („Maria”);
  • Tilda Swinton („W pokoju obok”);
  • Karla Sofía Gascón („Emilia Pérez”);
  • Mikey Madison („Anora”);
  • Demi Moore („Substancja”).

Najwięcej emocji budzi w tym roku nagroda dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej. Lista kandydatek wydłuża się bowiem niemal z tygodnia na tydzień. Nominację z pewnością otrzyma Angelina Jolie, która zachwyciła krytyków kreacją legendarnej śpiewaczki operowej w „Marii”, jednak po piętach depczą jej m.in. Tilda Swinton („W pokoju obok”), Karla Sofía Gascón („Emilia Pérez”) i Demi Moore („Substancja”). Eksperci wymieniają również Zendayę („Challengers”), Saoirse Ronan („The Outrun”) i Nicole Kidman („Babygirl”).

„Maria” (Fot. materiały prasowe Kino Świat) „Maria” (Fot. materiały prasowe Kino Świat)

Aktor pierwszoplanowy

  • Ralph Fiennes („Konklawe”);
  • Colman Domingo („Sing Sing”);
  • Adrien Brody („The Brutalist”);
  • Daniel Craig („Queer”);
  • Sebastian Stan („Wybraniec”/„A Different Man”).

W kategorii najlepszy aktor szansę na nominację niemal na pewno mają Ralph Fiennes („Konklawe”), Colman Domingo („Sing Sing”) i Adrien Brody („The Brutalist”). O pozostałe miejsca prawdopodobnie powalczą Daniel Craig („Queer”), Paul Mescal („Gladiator II”) oraz Sebastian Stan, który ma szansę na nominację za role w filmach „A Different Man” i „Wybraniec”, gdzie wcielił się w Donalda Trumpa. Na listach przewijają się też nazwiska Jesse'ego Eisenberga („Prawdziwy ból”) i Joaquina Phoenixa („Joker: Folie à Deux”).

„Wybraniec” (Fot. materiały prasowe M2 Films) „Wybraniec” (Fot. materiały prasowe M2 Films)

Aktorka drugoplanowa

  • Zoe Saldaña („Emilia Pérez”);
  • Selena Gomez („Emilia Pérez”);
  • Isabella Rossellini („Konklawe”);
  • Felicity Jones („The Brutalist”),
  • Margaret Qualley („Substancja”)

Nie po raz pierwszy w niemalże stuletniej historii nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej szansę na nominację w tej samej kategorii mają dwie gwiazdy tego samego filmu. Tym razem są to Zoe Saldaña i Selena Gomez („Emilia Pérez”), które wraz z Karlą Sofíą Gascón zostały nagrodzone w Cannes potrójną Złotą Palmą dla najlepszej aktorki. Obok nich wymienia się również m.in.: Felicity Jones („The Brutalist”), Isabellę Rossellini („Konklawe”), Margaret Qualley („Substancja”) i Cailee Spaeny („Civil War”).

„Substancja” (Fot. materiały prasowe Monolith Films) „Substancja” (Fot. materiały prasowe Monolith Films)

Aktor drugoplanowy

  • Denzel Washington („Gladiator II”);
  • Kieran Culkin („Prawdziwy ból”);
  • Peter Sarsgaard („September 5”);
  • Jeremy Strong („Wybraniec”);
  • Guy Pearce („The Brutalist”).

Szansę na nominację za drugoplanową rolę męską mają w tym m.in.: Denzel Washington („Gladiator II”), Kieran Culkin („Prawdziwy ból”) oraz gwiazdy filmu „September 5”: Peter Sarsgaard i John Magaro. Krytycy zachwycają się także znakomitymi kreacjami Stanleya Tucciego w „Konklawe”, Guya Pearce’a w „The Brutalist”, Jeremy’ego Stronga w „Wybrańcu” oraz Johna Turturro w filmie „W pokoju obok”.

„Prawdziwy ból” (Fot. materiały prasowe Searchlight Pictures) „Prawdziwy ból” (Fot. materiały prasowe Searchlight Pictures)

Kostiumy

  • Jacqueline West („Diuna: Część druga”);
  • Massimo Cantini Parrini („Maria”);
  • Colleen Atwood („Beetlejuice Beetlejuice”);
  • Danny Glicker („Saturday Night”);
  • David Crossman & Janty Yates („Gladiator II”).

Zdecydowanie więcej szczęścia niż reżyserki mają w tym roku kostiumografki, w tym Jacqueline West („Diuna: Część druga”) i Colleen Atwood („Beetlejuice Beetlejuice”), które są głównymi faworytkami w tej kategorii. Do ich grona dołączą najpewniej: Massimo Cantini Parrini za doskonałą garderobę Marii Callas, Danny Glicker za przeniesienie na ekran mody lat 70. w „Saturday Night”, duet David Crossman & Janty Yates za stroje gladiatorów oraz Kate Forbes za ubranie gwiazd „The Brutalist”. Co ciekawe, w rankingach znalazł się też projektant J.W. Anderson, twórca kostiumów do filmów Luki Guadagnino „Challengers” i „Queer”.

„Beetlejuice Beetlejuice” (Fot. materiały prasowe Warner Bros.) „Beetlejuice Beetlejuice” (Fot. materiały prasowe Warner Bros.)

Muzyka

  • Volker Bertelmann („Konklawe”);
  • Daniel Blumberg („The Brutalist”);
  • Clément Ducol and Camille („Emilia Pérez”);
  • Kris Bowers („Dziki robot”);
  • Harry Gregson-Williams („Gladiator II”).

Największe szanse na Oscary za ścieżkę dźwiękową mają w tym roku m.in.: Volker Bertelmann („Konklawe”), Daniel Blumberg („The Brutalist”), Clément Ducol and Camille („Emilia Pérez”), Kris Bowers („Dziki robot”) i Harry Gregson-Williams („Gladiator II”). Jednak biorąc pod uwagę głosy internautów, nominacje dla Trenta Reznora & Atticusa Rossa („Challengers”), Alberta Iglesiasa („W pokoju obok”) czy znakomitej, nagrodzonej już Oscarem, Hildur Guðnadóttir („Joker: Folie á Deux”) są równie prawdopodobne.

„Challengers” (Fot. materiały prasowe Warner Bros.) „Challengers” (Fot. materiały prasowe Warner Bros.)

Zdjęcia

  • Greig Fraser („Diuna: Część druga”);
  • Lol Crawley („The Brutalist”);
  • Ed Lachman („Maria”);
  • John Mathieson („Gladiator II”);
  • Paul Guilhaume („Emilia Pérez”).

Jak przewidują znawcy kina, w tym roku nominacje w kategorii „najlepsze zdjęcia” mogą trafić do: Greiga Frasera („Diuna: Część druga”), Lola Crawleya („The Brutalist”), Eda Lachmana („Maria”), Johna Mathiesona („Gladiator II”) oraz Paula Guilhaumego („Emilia Pérez”). Szansę na wyróżnienie mają także Drew Daniels („Anora”) oraz Stéphane Fontaine („Konklawe”).

„Diuna: Część druga” (Fot. materiały prasowe Warner Bros.) „Diuna: Część druga” (Fot. materiały prasowe Warner Bros.)

Oficjalne nominacje zostaną ogłoszone 17 stycznia 2025 roku, a wielkich zwycięzców 97. ceremonii wręczenia Oscarów poznamy w nocy z 2 na 3 marca.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze