Niebezpieczne ujęcia. 100 lat fotografii mody w Polsce

Pokaz mody 1925, źródło NAC. Aktorki Kazimiera Skalska, Janina Macherska i Zula Pogorzelska jako modelki podczas pokazu mody w Warszawie

Od 5 lipca w Warszawie będzie można oglądać wyjątkową wystawę sygnowaną przez Instytut Fotografii Fort. Kuratorzy wystawy Aleksandra Jatczak-Repeć i Michał Suchora przygotowali dla odwiedzających kilkaset unikatowych zdjęć dokumentujących rozwój mody w Polsce.

Wystawa pokazuje rozwój polskiej mody na przestrzeni ostatniego stulecia. Zaczynamy podróż w 1918 roku, żeby prześledzić okres międzywojnia, PRL, stalinizmu, politycznej odwilży, rewolucji roku 68, epoki Gierka, karnawału Solidarności i stanu wojennego, burzliwego czasu transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90., wreszcie włączenia Polski w globalną sieć zależności politycznych, ekonomicznych i kulturowych. Na wystawie zostaną pokazane prace m. in. Magdaleny Łuniewskiej, Zuzy Krajewskiej, Soni Szóstak, Tadeusza Rolkego, Wojciecha Plewińskiego, Krzysztofa Gierałtowskiego, Jerzego Neugebauera, Jacka Poremby, Marka Straszewskiego, duetu Wunsche&Samsel, Jacka Kołodziejskiego, Marcina Kempskiego czy fotografów Domu Mody Limanka.

„Niebezpieczne ujęcia” to próba prześledzenia zmian, jakie na przestrzeni ostatnich 100 lat zaszły w sposobie komunikowania się świata mody z odbiorcą za pomocą obrazu – mówi kurator wystawy Michał Suchora. – Burzliwa historia naszego kraju, zmiany ekonomiczne, polityczne i kulturowe, to wszystko znalazło swoje odbicie w modzie i jej przedstawieniach na fotografii. Wystawa zderza ze sobą tak różne formy jak okładki kolorowych magazynów, zdjęcia z prywatnych archiwów.

Celem „Niebezpiecznych ujęć“ jest pokazanie nie tyle zmian zachodzących w samej modzie, co w sposobach komunikowania się z odbiorcą – klientem i podjęcie próby refleksji nad rolą fotografii w branży mody na przestrzeni lat. Projekt zakłada antropologiczną refleksję nad rolą samych nośników: ich wielkością, jakością, zasięgiem i dystrybucją. Zobaczymy różnicę między obrazami produkowanymi przy użyciu pierwszych, zdobywanych z trudem aparatów fotograficznych, w realiach odgórnie sterowanego rynku czasów PRL, a gospodarką wolnorynkową – latami odbudowy a pierwszą falą kapitalistycznego uniesienia, między epoką „etatowych fotografów” a demokratyzacją czasów, kiedy „wszyscy jesteśmy fotografami”.

Styczeń 1963, Warszawa, Polska.
Sala Kongresowa w Pałacu Kultury i Nauki – pokaz mody damskiej z kolekcji Mody Polskiej.
(fot. Romuald Broniarek/KARTA)
Modelka prezentująca suknię wieczorową w atelier fotograficznym podczas sesji zdjęciowej. Warszawa, 1958 r. (fot. Zbyszko Siemaszko, źródło NAC)
Kolekcja Tomasza Armady (fot. Agnieszka Murak)
Kampania UEG 2017, (fot. Zuza Krajewska)

Aleksandra Jatczak-Repeć

Historyczka mody i sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UW, gdzie przygotowuje
doktorat nt. historii mody w powojennej Polsce. Od 2010 roku prowadzi pracownię Historii i Teorii Mody w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie. Kuratorka wystaw sztuki (w szczególności mody) i organizatorka wydarzeń kulturalnych. Autorka artykułów naukowych z dziedziny sztuki i wpływu historii mody na oblicze współczesnej branży.

Michał Suchora

Z wykształcenia historyk sztuki i socjolog. Od 2011 roku prowadzi galerię BWA Warszawa. Członek zarządu Stowarzyszenia Przyjaciele MNW, w którym odpowiada za sprawy Królikarni. Kurator m.in. pierwszej edycji BMW Art Club 2018 oraz cyklu edukacyjnego Art in Practice w Art Stations Foundation w Poznaniu oraz projektu fotograficznego Zuzy Krajewskiej „Imago”. Laureat 7. konkursu na wystawę kuratorską w Galerii Bielskiej BWA w
Bielsku-Białej.

5.07. – 12.09.2019
Fort Mokotów
ul. Racławicka 99, Warszawa
Wernisaż: 4.07.2019, godz. 19:00

Godziny otwarcia: środa-piątek 14:00-18:00; sobota-niedziela 12:00-18:00
Oprowadzenia kuratorskie: 7 lipca, 28 lipca, 8 września / godz. 12:00
FB: https://www.facebook.com/events/306734046873270/