Dla Polek zdrowie i rodzina są najważniejsze, jednak zaraz po nich na liście kluczowych wartości pojawiają się: solidarność, przyjaźń i wspólnota – tak wynika z badania „Polki 2021. Nowe wartości na nowe czasy”* przeprowadzonego na zlecenie firmy Gedeon Richter Polska. Akurat te wartości mogą być skutecznym antidotum na samotność, przed którą odczuwa lęk aż 32 proc. respondentek.
Różne pokolenia Polek przyporządkowują solidarności, przyjaźni i wspólnocie różne miejsca w swoich rankingach wartości. Choć solidarność wyprzedza przyjaźń (solidarność stawia na pierwszym miejscu 30 proc. badanych, a przyjaźń 19 proc.), to jednak gdy weźmiemy pod uwagę tylko pierwszą trójkę wartości, zdecydowanie wygrywa przyjaźń – 59 proc. wskazań, podczas gdy solidarność ma 45 proc. Na trzecim miejscu jest wspólnota, którą jako najważniejszą wartość wskazuje 13 proc. respondentek, a w pierwszej trójce lokuje ją 33 proc.
Solidarność jest ważna dla 45 proc. badanych, ale niektóre pokolenia stawiają ją znacznie wyżej niż inne. Z badań wynika, że jest ona istotną wartością dla kobiet z pokolenia Silver Power (84 proc.), za to nie cenią jej zbytnio najmłodsze Polki – za ważną wartość uważa ją tylko 11 proc. Z czego to może wynikać? – Potrzeba solidarności pojawia się wtedy, gdy jest jakiś kryzys, jest ciężko i bez pomocy innych nie można nic zrobić. Najmłodsze pokolenie Polek właściwie nie doświadczyło żadnego poważniejszego kryzysu aż do czasu pandemii, prawdopodobnie dlatego potrzeba solidarności z innymi jest im obca – mówi psycholożka Dorota Minta. Dodaje też, że prawdopodobnie potrzeba solidarności nie została zaszczepiona w młodych Polkach przez ich rodziców, którzy nie pamiętają już czasów poważnych kryzysów.
¾ badanych Polek nie wyobraża sobie życia bez przyjaźni. Na skali ważności z przyjaźnią wygrywają tylko rodzina oraz zdrowie. Aż 42 proc. badanych jest zdania, że Polki stawiają przyjaciół(ki) ponad partnera. Co ciekawe, to zdanie podziela też 61 proc. mężczyzn. Jeśli mieć przyjaciela/przyjaciółkę, to na śmierć i życie! Okazuje się, że w ⅓ przypadków przyjaźń naszych respondentek trwa ponad 10 lat. Z badań wynika, że wartość tę cenią najbardziej najmłodsze kobiety (32 proc.), natomiast najmniej te z pokoleń Silver Power (0 proc.) i X (4 proc.). – Dla młodych dziewczyn przyjaźń jest jak powietrze – mówi Dorota Minta. – Dzięki przyjacielskim relacjom uczą się odrębności od rodziny i pewniejszym krokiem wkraczają w dorosłość. Bo przecież młode dziewczyny z jednej strony chcą zdobywać świat, ale z drugiej boją się tego. U boku przyjaciółki przychodzi im to łatwiej – dodaje psycholożka. – Natomiast dojrzałe kobiety bardziej niż przyjaźń jeden do jednego cenią sobie wspólnotowość czy siostrzeństwo, czyli szersze relacje oparte na wzajemnym wspieraniu się i dzieleniu doświadczeniami – tłumaczy psycholożka.
Pod pojęciem wspólnoty respondentki rozumieją przede wszystkim rodzinę i przyjaciół. Poza rodzicami i dziećmi do rodziny zaliczają też rodzeństwo, pupili domowych i przyjaciół. Wspólnotę najwyżej cenią kobiety z pokolenia Old Millennials (26 proc.) oraz Young Millennials (21 proc.), natomiast najniżej oceniają ją „silverki” (1 proc.) i pokolenie Xsennial (1 proc.). – Millennialki to trzydziesto- i czterdziestolatki, które już coś w życiu osiągnęły, dlatego zaczynają doceniać zalety i siłę działania w grupie – zauważa Dorota Minta. – Natomiast młode dziewczyny są skupione przede wszystkim na udowadnianiu światu swojej wartości, dlatego są mniej zainteresowane współdziałaniem z innymi. Psycholożka przyznaje, że dziwi ją trochę fakt, że zalet wspólnotowości nie doceniają Polki z pokolenia Silver Power i X. – To prawdopodobnie efekt działania polskiego systemu edukacji, który właściwie od zawsze zamiast na współdziałanie stawia na indywidualizm – dodaje. – Ponadto Polska jest ciągle krajem na dorobku. Obywatele takich krajów odczuwają konieczność walki o swoje, a gdy walczy się o swoje, poczucie wspólnotowości uwiera, bo postrzegamy innych jako konkurencję. Myślę, że najwyższy czas z tym skończyć i odkryć, że współdziałanie w grupie daje znacznie lepsze efekty, a przy okazji jest skutecznym lekiem na samotność, przed którą lęk odczuwa aż 32 proc. badanych – uważa psycholożka.
*Raport „Polki 2021. Nowe wartości na nowe czasy” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego w maju 2021 przez Mobile Institute na zlecenie Gedeon Richter Polska na grupie 2071 internautów, w której znalazło się 1236 kobiet i 835 mężczyzn w wieku 18+.