1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Robot napisał maturę z języka polskiego. Jak sztuczna inteligencja poradziła sobie z Żeromskim i Wyspiańskim?

Robot napisał maturę z języka polskiego. Jak sztuczna inteligencja poradziła sobie z Żeromskim i Wyspiańskim?

(Fot. materiały prasowe)
(Fot. materiały prasowe)
Na imię ma Prymus. Nie radzi sobie z przewracaniem kartek arkusza, ale składnię i styl opanował celująco. Robot zasilany sztuczną inteligencją podszedł do matury razem z 263 tysiącami uczniów. W przeciwieństwie do nich na wyniki nie musiał czekać do czerwca. Czy udało mu się zdać?

To nie scenariusz filmu science fiction, choć jeszcze kilka lat temu moglibyśmy tak stwierdzić. Generatywna sztuczna inteligencja przebiła się do masowej świadomości niedawno, bo w listopadzie 2022 roku wraz z udostępnieniem Chatu GPT od OpenAI. Mimo że jest to młoda technologia, to już podeszła do egzaminu dojrzałości. Zaraz, zaraz, ale jak to? Przecież chatboty „kłamią”, chętnie przeinaczają fakty i proponują alternatywne zakończenia lektur. Czy to możliwe, aby przekroczyły próg zdawalności? Odpowiedzi na to pytanie udzieliła Fundacja Zwolnieni z Teorii. 7 maja na sali gimnastycznej zasiedli nie tylko maturzyści z krwi i kości, ale także robot wyposażony w system AI przygotowany specjalnie z myślą o egzaminie z języka polskiego. Do dyspozycji miał obowiązkowe książki, ćwiczenia i podręczniki. Ile zdołał z nich wycisnąć?

Prymus odłożył długopis już po 30 minutach. Następnie jego odpowiedzi zostały przeanalizowane przez doświadczoną komisję. Okazało się, że SI nie miała problemów ze zrozumieniem „Na probostwie w Wyszkowie” Stefana Żeromskiego, „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego czy „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. Zdaniem nauczycieli pracę trudno jest odróżnić od uczniowskiej. Punkty przyznali za dokładność w udzielaniu odpowiedzi i bogaty styl wypowiedzi. Nieco surowiej oceniono wypracowanie, ale koniec końców robot uzyskał wynik pozytywny.

Świat się zmienia, polska szkoła nie nadąża. Jak powinna się zmienić?

Oczywiście taki obrót spraw nie powinien wprawiać w nadmierne zdumienie. Sztuczna inteligencja już dziś odciska swoje piętno na rynku pracy. Skoro radzi sobie w korporacji, dlaczego nie w murach szkoły? Zespół Fundacji Zwolnieni z Teorii podkreśla, że polski system edukacji nie jest przystosowany do zmian zachodzących w świecie. Absolwenci nie są gotowi do wejścia w prawdziwe życie i często pozostają w tyle za rówieśnikami z innych państw. Zaznaczają, że ważne są czas na realizację własnych projektów społecznych, rozwój praktycznych umiejętności i kompetencji miękkich, takich jak praca w zespole, kreatywność czy sprawczość. Jak możemy na to wpłynąć? Fundacja zaprasza do podpisania petycji dotyczącej reformy edukacji. Jeżeli też jesteście otwarci na zmianę w polskiej szkole, zajrzyjcie na otwarcinazmiane.pl.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze