1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Answear w kampanii „Zadbaj o to, co jest w środku – Wewnętrzny Spokój” bierze na tapet problem przebodźcowania

Answear w kampanii „Zadbaj o to, co jest w środku – Wewnętrzny Spokój” bierze na tapet problem przebodźcowania

Fot. Materiały partnera
Fot. Materiały partnera
Szybko zmieniający się świat, za którym chcemy nadążyć, często po prostu nas przytłacza. Przebodźcowanie, które wynika z coraz większego tempa życia oraz konieczności odgrywania jednocześnie wielu ważnych i wymagających ról, odbija się negatywnie na dobrostanie psychicznym. To właśnie kwestią przebodźcowania postanowiła zająć się marka Answear w trzeciej odsłonie akcji „Zadbaj o to, co jest w środku”. Czym jest przebodźcowanie i na czym polegają działania Answear?

Przebodźcowanie a syndrom FOMO – co mają ze sobą wspólnego?

Przebodźcowanie to coraz powszechniejsze zjawisko, które wynika bezpośrednio ze współczesnego tempa życia. Termin ten określa stan psychofizyczny, który jest reakcją na zbyt dużą ilość różnorodnych bodźców. Ich nadmiar negatywnie wpływa na zdrowie i może powodować niemijające poczucie zestresowania.

Jedną ze składowych może być używanie nowoczesnych technologii, w tym częste korzystanie z mediów społecznościowych. FOMO, czyli fear od missing out, to dosłownie strach przed wypadnięciem z obiegu. Jeśli towarzyszy Ci częsta potrzeba sprawdzania wiadomości, aby wiedzieć, co będzie działo się w Twoim mieście w nadchodzących dniach albo co porabia dziś Twoja przyjaciółka, to uważnie przyjrzyj się swoim przyzwyczajeniom dotyczącym korzystania z social mediów. Szacuje się, że nawet 8 na 10 polskich internautów doświadcza FOMO na średnim lub wysokim poziomie (źródło: https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/2535/FOMO%202019_Raport.pdf, dostęp: 23.05.2024 r.). Co więcej, badania wskazują, że obecnie każdy z nas przyswaja do 100 tys. słów dziennie i odbiera nawet 200 razy więcej bodźców niż dwie dekady temu.

Fot. Materiały partnera Fot. Materiały partnera

Fot. Materiały partnera Fot. Materiały partnera

Materiały przygotowane z myślą o akcji oraz podcaście „Zadbaj o to, co jest w środku”

Warto pamiętać jednak, że nie tylko częste korzystanie z mediów społecznościowych w obawie o wypadnięcie z obiegu informacji może wpływać na poczucie przebodźcowania. Samo przebodźcowanie nie jest terminem nowym, bo było diagnozowane już przed erą cyfrową, ale znacznie nasiliło się w ostatnich latach. Poza nowoczesnymi technologiami wpływ na poczucie nadmiaru informacji i bodźców ma także tempo życia, które dotyka zwłaszcza mieszkańców miast. Wszechobecny hałas i zanieczyszczenie powietrza, a także rzadsze niż na terenach mniej zurbanizowanych występowanie zieleni w połączeniu z szybkim tempem życia i kolejnymi wymaganiami u wielu negatywnie wpływają na dobrostan ducha i ciała.

Jak mówi Bogna Gąsiorowska, była prezeska Polskiego Instytutu Mindfulness: „Przebodźcowanie pojawia się często także w wyniku próby pogodzenia wielu ról i zadań życiowych. Wielowarstwowość życia sprawia, że przebodźcowanie staje się naszym codziennym towarzyszem, ponieważ kultura pośpiechu i nieustannego dążenia do sukcesu tylko potęguje ten stan”.

Fot. Materiały partnera Fot. Materiały partnera

Bogna Gąsiorowska - ekspertka współpracująca podczas akcji "Zadbaj o to co jest w środku"

Fot. Materiały partnera Fot. Materiały partnera

Joanna Wojsiat - ekspertka, współautorka podcastu Answear "Zadbaj o to co jest w środku"

Fot. Materiały partnera Fot. Materiały partnera

Marta Niedźwiecka - ekspertka, współautorka podcastu Answear "Zadbaj o to co jest w środku"

Kampania Answear „Zadbaj o to, co jest w środku – Wewnętrzny Spokój” podkreśla problem przebodźcowania

Tegoroczna kampania, która skupia się na przebodźcowaniu, to trzecia odsłona cyklu działań „Zadbaj o to, co jest w środku” podjętych w lutym 2023 roku (tu obejrzysz spot: https://youtu.be/oQO5bdBceNE). Poprzednie edycje dotyczyły depresji i siły uważności. Od drugiej edycji Answear merytorycznie partneruje Polski Instytut Mindfulness. Tym razem Answear wspólnie ze specjalistami z zakresu zdrowia psychicznego stara się zgłębić temat przebodźcowania, a konkretnie – jak sobie z nim radzić i jak uniknąć jego negatywnych konsekwencji. Marka Answear prowadzi działania uświadamiające na terenie wszystkich krajów, w których działa jej sklep internetowy. Poza Polską to między innymi Czechy, Słowacja i Węgry.

Akcji „Zadbaj o to, co jest w środku – Wewnętrzny Spokój” towarzyszą stworzone specjalnie na jej potrzeby materiały multimedialne. Pierwszym z nich jest film Natashy Ivanovej, za który otrzymała nagrodę w kategorii Beyond Film w jubileuszowej 10. edycji konkursu dla młodych reżyserów Papaya New Directors. Drugim jest podcast Zadbaj o to, co jest w środku, który tworzą psycholożka i autorka książki „O zmierzchu” Marta Niedźwiecka, a także doktor nauk biologicznych i autorka podcastu „Wojsiat ogólnie” Natalia Wojsiat. Jak w jednym z odcinków mówi M. Niedźwiecka: „Dokuczliwość przebodźcowania będzie się nasilała z czasem. Jest to zjawisko związane z naszymi cyklami życiowymi, a cywilizacja zmierza w takim kierunku, że nie będzie wobec nas łagodniejsza”.

Więcej informacji o akcji „Zadbaj o to, co jest w środku – Wewnętrzny Spokój” znajdziesz na stronie https://zadbaj.answear.com/.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze