Pierwszy paryski pokaz hiszpańskiego domu mody Loewe to jedna z najciekawszych prezentacji, jakie mogliśmy oglądać podczas tygodni mody na sezon wiosna–lato 2025 roku. Na wybiegu znalazł się również polski akcent.
JW Anderson, dyrektor kreatywny Loewe, ponownie bawi się konwencją i eksperymentuje z konstrukcją klasycznych form odzieży. Chcąc stworzyć kolekcję, która będzie nie tylko piękna, ale również wygodna w noszeniu, projektant skupia się na liniach ubrań. Dzięki zastosowaniu fiszbin i krynoliny obsypane kwiatami proste sukienki z bardzo lekkiej organzy ożywają w ruchu i nabierają zupełnie nowego, współczesnego charakteru. Podobny zabieg JW Anderson zastosował w spódnicach i skórzanych żakietach, którym dzięki wykorzystaniu drucików nadał oryginalną formę.
Pokaz Loewe na wiosnę–lato 2025 (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
W tej bardzo współczesnej kolekcji czuć jednak ducha poprzednich stuleci, szczególnie XIX wieku. Podczas pokazu projektant zaprezentował swoją własną wersję ponadczasowego białego T-shirtu. Na koszulkach wykonanych z delikatnej tkaniny ozdobionej wyszywanymi piórami nadrukował XIX-wieczne portrety m.in. Fryderyka Chopina autorstwa Ary’ego Scheffera oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta autorstwa austriackiej malarki Barbary Krafft z 1819 roku.
Pokaz Loewe na wiosnę–lato 2025 (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
Pokaz Loewe na wiosnę–lato 2025 (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
JW Anderson od dawna nie kryje swojej wielkiej miłości do sztuki, dlatego na skąpanym w bieli wybiegu pojawiły się również nawiązania do twórczości wybitnych malarzy. Na jednej z koszulek można dostrzec dzieło „The Fifer” autorstwa francuskiego malarza modernistycznego Édouarda Maneta z 1866 roku. To portret młodego chłopca ubranego w żywy czerwono-czarny mundur, który gra na flecie używanym w orkiestrach wojskowych. Kolejna bluzka w odcieniach żółci przedstawia jeden z najbardziej kultowych obrazów martwej natury holenderskiego mistrza Van Gogha z serii „Słoneczniki”.
Pokaz Loewe na wiosnę–lato 2025 (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
Pokaz Loewe na wiosnę–lato 2025 (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)
Dwa lata wcześniej na podobny pomysł nawiązania w swojej kolekcji do twórców muzyki poważnej wpadła skandynawska marka ACNE STUDIOS, wprowadzając do sprzedaży casualową linię koszulek, bluz i toreb z nazwiskami i wizerunkami niemieckich kompozytorów, wśród których pojawili się Wolfgang Amadeusz Mozart, Johann Sebastian Bach i Georg Friedrich Handel.
Koszulki z wizerunkiem wielkich artystów muzyki klasycznej mogą przywodzić na myśl pamiątki ze sklepów muzealnych, ale z pewnością są odpowiedzią na rosnącą popularność muzyki klasycznej. Jak pokazują dane z serwisów streamingowych, cieszy się ona dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród młodego pokolenia. Ważną rolę odegrały tu media społecznościowe, szczególnie TikTok, w których młodzi artyści muzyki klasycznej prezentują bogatą historię muzyki poważnej w sposób przystępny i nieonieśmielający.