1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda
  4. >
  5. Pierpaolo Piccioli nowym dyrektorem kreatywnym Balenciagi. Czy uda mu się podnieść markę po wizerunkowym upadku?

Pierpaolo Piccioli nowym dyrektorem kreatywnym Balenciagi. Czy uda mu się podnieść markę po wizerunkowym upadku?

Pierpaolo Piccioli odmieni oblicze Balenciagi? (Fot. Marc Piasecki/WireImage/Getty Images)
Pierpaolo Piccioli odmieni oblicze Balenciagi? (Fot. Marc Piasecki/WireImage/Getty Images)
Balenciaga zaczyna nowy rozdział. Po latach kontrowersji stery w domu mody obejmuje mistrz romantyzmu Pierpaolo Piccioli. Czy jego wrażliwość i szacunek do tradycji wystarczą, by przywrócić blask marce naznaczonej skandalem i prowokacją?

Spis treści:

  1. Balenciaga z nowym dyrektorem kreatywnym
  2. Jakie plany ma Pierpaolo Piccioli wobec Balenciagi?
  3. Czy Piccioli ocali Balenciagę?

W świecie mody nazwisko Pierpaolo Piccioli to synonim romantyzmu, rzemieślniczego kunsztu i wysokiej estetyki. Po niemal ćwierćwieczu w Valentino, z czego osiem lat jako jedyny dyrektor kreatywny, Włoch obejmuje jedno z najbardziej kontrowersyjnych stanowisk w branży: kierownictwo artystyczne w Balenciadze. Oficjalnie funkcję przejmie 10 lipca, a jego pierwsza kolekcja zadebiutuje w październiku podczas paryskiego tygodnia mody. Decyzja ta zapowiada nie tylko zmianę estetyki, ale i próby uzdrowienia wizerunku domu mody, który w ostatnich latach balansował na granicy skandalu. Jak pisze „The New York Times”, marka „niemal została scancelowana” po kontrowersyjnej kampanii reklamowej oskarżanej o seksualizację dzieci.

Balenciaga z nowym dyrektorem kreatywnym

Piccioli zastępuje Demnę, twórcę mody „dystopijnej”, który przez ostatnie 10 lat przekształcił Balenciagę w symbol prowokacji i komentarza społecznego – od przerysowanych sneakersów, przez postapokaliptyczne pokazy, po manifesty polityczne. Sam Piccioli widzi tę zmianę jako początek nowej ery w modzie: „Jesteśmy w nowym momencie. Wcześniej byli założyciele. Potem nastała era dyrektorów kreatywnych. Teraz zaczyna się trzecia faza – ludzka”.

„Nie chcę zaprzeczać przeszłości, lecz ją objąć i na niej budować nową przyszłość” – podkreśla. „Dom mody tworzy wiele osób. To okazja, by zmienić zasady od wewnątrz, dać nowy obraz mody, projektantów, dyrektorów kreatywnych – oparty na wzajemnym szacunku”.

Jakie plany ma Pierpaolo Piccioli wobec Balenciagi?

Wbrew przypuszczeniom, Piccioli nie planuje rewolucji. Nie będzie przebudowy sklepów, ani masowego wycofywania dotychczasowych projektów. Zamierza działać z szacunkiem do poprzedników, w tym Demny, Nicolasa Ghesquière’a, Alexandra Wanga i samego Cristóbala Balenciagi. „Balenciaga jest dziś tym, czym jest, dzięki wszystkim, którzy torowali drogę” – napisał Piccioli w liście otwartym. Nieprzypadkowo jego pierwszy post na Instagramie, jeszcze w 2018 roku, przedstawiał słynną suknię ślubną Balenciagi z 1967 roku. Opisał ją słowami Brâncuşiego: „Prostota to rozwiązana złożoność”.

Balenciaga, należąca do grupy Kering, próbuje podnieść się po roku pełnym kryzysów. W I kwartale 2025 r. przychody tzw. „pozostałych domów” Keringa (w tym Balenciagi) spadły o 11%. Jednocześnie firma kontynuuje ekspansję – na koniec 2024 r. posiadała 271 butików na świecie – i szykuje się do premiery linii perfum pod marką Kering Beauté. Francesca Bellettini, wiceprezeska Keringa ds. rozwoju marek, nie kryje entuzjazmu: „Jego opanowanie sztuki haute couture, twórczy głos i pasja do savoir-faire czynią go idealnym wyborem dla domu mody”.

Czy Piccioli ocali Balenciagę?

Pierpaolo Piccioli symbolizuje zupełnie inną jakość niż jego poprzednik. To projektant, który widzi w modzie nie tylko estetykę, lecz także narzędzie zmiany społecznej – szczególnie w kontekście inkluzywności, różnorodności i ludzkiego wymiaru pracy rzemieślniczej. Nie ucieka od przeszłości, lecz nadaje jej nowe znaczenia.

W czasach, gdy branża mody doświadcza największej rotacji twórczej w historii – z ponad 15 domami mody zmieniającymi dyrektorów kreatywnych w jednym roku – Piccioli daje nadzieję na „przekazanie pałeczki” zamiast brutalnego „resetu”. Czy jego wrażliwość i spójna wizja wystarczą, by uzdrowić wizerunek jednej z najbardziej kontrowersyjnych marek świata mody? Październikowa kolekcja pokaże, czy Balenciaga jest gotowa na swoją ludzką fazę.

Kim jest Pierpaolo Piccioli?

Urodzony i wychowany w Rzymie Piccioli (rocznik 1967) rozpoczął karierę w Fendi, gdzie współpracował z Marią Grazią Chiuri. W 1999 roku oboje dołączyli do Valentino, początkowo odpowiadając za dodatki, a od 2008 roku pełniąc wspólnie funkcję dyrektorów kreatywnych. W 2016 roku Piccioli objął stery samodzielnie, redefiniując estetykę włoskiego domu mody w duchu nowoczesnej elegancji, inkluzywności i emocjonalnej głębi.

Współpracował z takimi gwiazdami jak Zendaya, Lady Gaga, Rihanna, Florence Pugh, Naomi Campbell czy Frances McDormand, tworząc dla nich niezapomniane stylizacje haute couture. Jego projekty były chętnie wybierane na czerwony dywan w Cannes, Wenecji czy podczas Oscarów.

Źródła: „Pierpaolo Piccioli Is Balenciaga’s New Creative Director”, wwd.com; „Get Ready for a Kinder, Gentler Balenciaga”, nytmes.com

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze