Jak działa krótkotrwały stres?

stres
123rf.com


Wiadomo, że długotrwały stres może wpływać na mózg, negatywnie wpływając na uczenie się i pamięć. Nowe badanie wskazuje, że również stres trwający zaledwie kilka godzin może zaburzać pracę mózgu w pewnych obszarach.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z University of California pokazują, że również krótkotrwały stres zaburza pracę mózgu, a dokładniej wpływa na funkcje związane z uczeniem się nowych rzeczy oraz zapamiętywaniem. Sytuacja znacznie pogarsza się, jeśli często ulegamy krótkotrwałemu stresowi na przykład codziennie w pracy. Możemy w domu się relaksować, jednak w mózgu nastąpiły już destrukcyjne zmiany. Jeśli sytuacja będzie się powtarzać, ulegną one utrwaleniu ze szkodą dla funkcji poznawczych.

– Stres jest stałym elementem w naszym życiu i raczej nie można go uniknąć – mówi dr Tallie Z. Baram, szef badań. – Dlatego nasze wyniki mogą odegrać ważną rolę w produkcji leków, które nie będą doprowadzać do utraty pamięci na skutek sytuacji stresowych.
Badacze zidentyfikowali proces, który powoduje te niepożądane efekty. Na skutek wydzielania się hormonu stresu – kortyzolu, który krąży w ciele pod wpływem czynników stresogennych, zostaje mózgowi utrudniony proces gromadzenia i przechowywania informacji. Dysfunkcja powstaje w hipokampie – centrum emocjonalnej pamięci, a dokładniej w synapsach, przez które komórki mózgowe się komunikują. Jest to przyczyna naszych późniejszych kłopotów z uczeniem się i pamięcią. Na obrazach mózgu u zestresowanych uczestników badań zaobserwowano w tych obszarach kolce dendrytyczne, które po podaniu uspokajających leków, zmniejszały się a pamięć poprawiała. Eksperymenty te pokazują, że radzenie sobie ze stresem chroni nas przed kłopotami z pamięcią i przyjmowaniem nowych wiadomości. Żeby nie doszło do zaburzeń funkcjonowania hipokampu trzeba jednak stres rozładowywać niemal na bieżąco. Dlatego techniki redukcji stresu, na przykład dzięki praktyce uważności, są tak skuteczne. Dzięki nim nasz mózg, a my razem z nim, znacznie lepiej funkcjonujemy.

źródło: University of California – Irvine