fbpx

Profilaktyka kryzysu – 3 rady

Profilaktyka kryzysu - 3 rady
123rf

Wiadomo, jak coś zaniedbamy, nie zdążymy na czas z profilaktyką, skutki mogą być opłakane. Tak też jest z kryzysem psychicznym, nie bierze się on znikąd. Zwykle wcześniej pojawiają się sygnały go przepowiadające.
1. Uwaga na złe dni

Niepostrzeżenie zły dzień zamienia się w zły tydzień, a zły tydzień w zły miesiąc, a nawet w miesiące. I tak mogą mijać lata. Chwilami bywa lepiej, ale gdzieś w środku nie czujesz się dobrze, a na zewnątrz nie wydarza się nic ważnego czy radosnego. Gdy pojawiają się złe dni, a twoje samopoczucie często jest kiepskie, zastanów się, co takiego robisz lub właśnie nie robisz, że tak się dzieje. Jakiej jakości brakuje w twoim życiu, dlaczego się poddałaś, pogodziłaś z życiem, które być może w takim kształcie w ogóle nie jest twoje? Jeśli tego nie zmienisz, czeka cię kryzys.

2. Uwaga na to, co cię drażni u ludzi

Zauważ, czy jest jakiś typ ludzi, którzy cię drażnią. Na przykład tak zwane głupie blondynki lub chamscy kierowcy. To znak, że jest w nich coś, czego potrzebujesz. Na przykład pewien spryt słodkich, nie za bardzo inteligentnych kobiet lub umiejętność wepchania się do ruchu ulicznego przebojowych właścicieli samochodów. Gdy nie zauważysz tego w porę, te twoje cechy będą się w sposób niekontrolowany pokazywać. Zaczniesz zachowywać agresywnie lub głupio. Jako, że nie będziesz miała nad tym władzy, potem nie będziesz czuła się komfortowo. Poza tym narazisz się na nieprzyjemne konflikty z właścicielami cechy, która próbuje się w tobie zintegrować.

3. Uwaga na unikanie, przemilczanie, tłumienie

Spójrz na siebie i zastanów się, czy czasem nie przemilczasz wielu swoich myśli oraz uczuć. Nie wyrażasz tego, co czujesz oraz czego chcesz. Taka taktyka doprowadzi do tego, że stracisz energię życiową, grozi ci apatia lub depresja. Podobnie może się stać, jeśli unikasz tego, czego się boisz, tłumisz swój lęk przed tym, czego pragniesz. Może potrzebujesz przeprowadzić jakąś trudną rozmowę z bliską ci osobą, albo dobrze byłoby dla ciebie złożyć wypowiedzenie w pracy lub powiedzieć komuś „nie”. Lepiej zrobić to wcześniej niż później, bo unikanie i tłumienie skutkuje kryzysem psychicznym.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze