Twoja hormonalna podróż – od poziomu normalnego do klimakterium

Jajniki nie funkcjonują niestety przez całe nasze życie. Po trzydziestym piątym roku życia nasz organizm zaczyna podlegać wielu zmianom. Trwa to przez dwadzieścia, dwadzieścia kilka lat. W tym okresie poziom hormonów – zwłaszcza estrogenu i progesteronu – może ulegać silnym wahaniom, co wpływa na pracę neuroprzekaźnków w mózgu.

Produkcja hormonów w jajnikach kończy się w okresie klimakterium. Najczęściej wtedy, gdy mamy pięćdziesiąt albo pięćdziesiąt kilka lat. Twój organizm nie zaprzestaje jednak produkcji tych hormonów z dnia na dzień. W rzeczywistości proces ten trwa od dziesięciu do piętnastu lat. Jest pełen dolegliwości fizycznych i wahań nastroju. Powodem jest zmieniający się poziom hormonów. Przynajmniej z tego powodu powinnaś znaleźć odpowiednie rozwiązanie, które osłabi te objawy i sprawi, że poczujesz się rześka i radosna.

W miarę jak produkcja hormonów w jajnikach maleje, przechodzisz cztery fazy hormonalne. Każda z nich wiąże się z określonymi dolegliwościami fizycznymi i tymi, które wywołują wahania nastroju. Niektóre kobiety przechodzą przez te fazy bez większych problemów, inne cierpią na różne dolegliwości fizyczne i wahania nastroju. Jednak im bardziej zrównoważoną dietę stosujesz i im mniej czujesz się zestresowana, tym słabiej doświadczasz wspomnianych dolegliwości. Nie poddawaj się więc, gdy sobie z nimi nie radzisz (…)

Cztery fazy hormonalne: Faza 1 – normalna równowaga hormonalna

Z naturalnych powodów każdego dnia czujemy się trochę inaczej. Trwa to przez większą część naszego życia. Kiedy przechodzisz przez fazę, która rozpoczyna się w dniu, kiedy dostajesz miesiączki, czujesz się mniej lub bardziej podobnie przez cały miesiąc. Objawy – takie jak niepokój, poirytowanie, depresja i bóle głowy – nie pogłębiają się zbyt drastycznie przed spodziewaną menstruacją, co oznacza, że nie cierpisz na PMS ani zaburzenia hormonalne. Ewentualne objawy, takie jak na przykład niepokój, irytacja, stany lękowe i depresja, wywoływane są często przez stres i zaburzenia w pracy neuroprzekaźników. Może Ci się to przydarzyć w każdym wieku. Nastoletnie dziewczynki nie są tu żadnym wyjątkiem. Powodem, dla którego podczas całego okresu płodnego hormony produkowane co miesiąc w organizmie kobiety utrzymywane są w stanie delikatnej równowagi, jest to, że kobiet musi przygotować swoje ciało do ciąży.

Jeśli więc jesteś zbyt stresowana, na przykład z powodu ciężkiego treningu albo nieprawidłowej diety, Twój układ nerwowy zaczyna to traktować jako stan wysokiego zagrożenia, wstrzymuje produkcję hormonów i proces jajeczkowania. Dba o to, żebyś nie zaszła w ciążę, gdy jesteś w poważnym niebezpieczeństwie.

Faza 2: PMS – cykliczne szaleństwo

Faza numer dwa, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS), pojawia się u kobiet najczęściej w wieku trzydziestu kilku lat. Jeśli kobieta żyje w trudnych warunkach, faza ta może zacząć się wcześniej. W tej fazie cyklu poziom hormonu hamującego – progesteronu, – który produkowany jest po jajeczkowaniu, zaczyna spadać. Przed menstruacją pojawiają się takie objawy jak niepokój, złość, irytacja i depresja. Utrzymują się one w okresie od kilku dni do dwóch tygodni i mogą naprawdę uprzykrzyć życie. Najczęściej znikają same, gdy zaczyna się menstruacja. Z kolei sama menstruacja przebiega najczęściej bez żadnych zmian.

Faza 3: Okres przedklimakteryczny – każdy dzień jest inny

Faza numer trzy rozpoczyna się, gdy kobieta ma czterdzieści kilka lat. Może trwać od jednego do dziesięciu lat i obejmuje czas, zanim kobieta przestaje miesiączkować. Takie objawy, jak niepokój, złość, irytacja, depresja, uderzenia gorąca i nocne poty pojawiają się często w okresie od kilku dni do dwóch tygodni przed menstruacją. Po rozpoczęciu menstruacji w miejsce wymienionych objawów pojawiają się nowe: zmęczenie, problemy ze snem, skłonność do płaczu i apatia. Wiele kobiet opowiadało mi, że w tej fazie czują się normalnie zaledwie przez jeden tydzień w miesiącu. Często jest tak, że krwawienie jest obfitsze i pojawiają się skrzepy, co może prowadzić do niedoboru żelaza.

(…)

 

 

Więcej w książce „Odzyskaj równowagę hormonalną” Mia Lundin, Ulrika Davidsson, wyd. Zwierciadło. Książka dostępna w naszym sklepie internetowym.