1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

Dynastie, które stworzyły luksus, Yann Kerlau

Świat mody długo rządził się swoimi prawami, czytaj: omijały go fuzje, wrogie przejęcia, restrukturyzacje i tym podobne procesy, jakie globalizacja przyniosła innym sektorom.

Ostatnie dziesięciolecia przyniosły jednak istotne zmiany także na rynku dóbr luksusowych. Wielkie marki, jeszcze w połowie XX w. należące do spadkobierców założycieli, zaczęły stopniowo trafiać w ręce międzynarodowych korporacji lub akcjonariuszy giełdowych. Wiele z nich przestało w ogóle istnieć. Yann Kerlau, wieloletni pracownik branży modowej (Yves Saint Laurent, Gucci), pokusił się o przedstawienie siedmiu luksusowych dynastii, czyli przedsięwzięć aktywnych do dziś, które co najmniej przez dwa pokolenia pozostawały w rodzinie.

Od tego drugiego warunku autor odstąpił w przypadku Rolls-Royce’a, uznawszy prestiż marki za wartość wyjątkową. Legendarne samochody zawdzięczają swoje narodziny dwóm entuzjastom ledwo kiełkującej motoryzacji: Charlesowi Rollsowi i Frederickowi Royce’owi. Mimo wspólnej pasji panowie byli zupełnie inni, ale właśnie ta odmienność przyczyniła się do sukcesu – każdy zajmował się tym, co umiał najlepiej i nie przeszkadzał drugiemu. Po śmierci twórców przedsięwzięcie kontynuował ich „wychowanek” i współpracownik, Ernest Hives. W 2003 r., prawie w stulecie premiery produkcja kultowych brytyjskich limuzyn przeszła w ręce… BMW.

Przejęcia przez koncerny doczekały się też domy: Gucci, Cartier, Luis Vuitton.  Ostatni Gucci sprzedał udziały jesienią 1993 r., czwarte pokolenie Cartierów pożegnało się z rodzinną firmą w 1966 r. , Vuittonowie stracili realny wpływ na los marki w latach 70.

Wśród opisanych w książce przypadków w rękach spadkobierców założycieli pozostają trzy marki: Chanel, zarządzana do tego stopnia dyskretnie, że analitycy nie potrafią nawet w przybliżeniu oszacować jej wartości; Hermes – także stroniąca od przygodnych i głośnych interesów i zarządzana przez dwójkę kuzynów z rodu: Pascale Mussard i Pierre’a-Alexisa Dumas na tyle skutecznie, że mimo ostatniego kryzysu gospodarczego notuje stały wzrost sprzedaży; Ferragamo – włoska firma rodzinna, pod wodzą żony założyciela, Wandy Ferragamo, uhonorowanej w październiku ubiegłego roku legendarną nagrodą Fashion Group International (międzynarodowej organizacji skupiającej przedstawicieli branży modowej, powstałe w 1930 r.).

„Dynastie, które stworzyły luksus” – siedem opowieści o wizjonerach, którzy rewolucjonizowali design, zanim jeszcze pojawiło się współczesne pojęcie designu. To bardzo interesująca książka, dobrze napisana i przetłumaczona, i co więcej, z przypisami. Nieprzyjemnie zaskakuje natomiast opracowanie graficzne: niezaprojektowana okładka i całkowity brak ilustracji. W przypadku publikacji poświęconej projektowaniu chciałabym zobaczyć przedmiot bardziej estetyczny.

tłum. Joanna Józefowicz-Pacuła, Wydawnictwo Świat Książki, 2012, s.528

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze