Wystawa „Życiodajne Tchnienie" powstała z połączenia pasji do jogi i sztuk plastycznych artystki Meg Janus. Ekspozycja zainteresuje nie tylko osoby praktykujące jogę, ale również wszystkich, którzy z refleksją pochylają się nad człowiekiem i głębią jego konstrukcji.
Wystawa „Życiodajne Tchnienie" jest podróżą wewnętrzną prowadzoną przez poszczególne oddechowe techniki jogi, w zalecanej przez B.K.S. Iyengara (twórcę jogi iyengarowskiej, jednego z największych współczesnych autorytetów w hathajodze) kolejności przyswajania. preznetuje intermedialne artefakty, częściowo powstałe z upcyklingu. Zaprezentowane obiekty są wykonane z różnych materiałów, na pograniczu odmiennych metod plastycznych. Całość dopełniona jest tekstem, który prowadzi widza przez wystawę.
„Wystawa jest okazją do wyrażenia podziękowania za metodę i praktykę B.K.S. Iyengara, za jej spływające dobro, które nigdy mnie nie zawiodło.” – mówi autorka wystawy Magdalena Janus.
(Fot. materiały prasowe)
Artystka tłumaczy, że Życiodajne Tchnienie to Prānāyāma, spoiwo scalające fizyczność z duchowością, to sztuka rytmicznego, kontrolowanego oddychania w jodze. „Za jej pośrednictwem stopniowo stajemy się obserwatorami odkryć wykraczających daleko poza nazwane.” – dodaje Janus.
(Fot. materiały prasowe)
Precyzyjne techniki sztuki oddychania w jodze, jak pisze B.K.S. Iyengar, umożliwiają właściwy, obfity pobór tlenu, co powoduje zachodzące w całym ciele, subtelne zmiany chemiczne. Magdalena Janus w swoim projekcie badała ten transfer doznań pomiędzy ciałem a sztukami plastycznymi - jego efektem jest wystawa w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.
(Fot. materiały prasowe)
W ramach wystawy, w jej przestrzeni odbędą się dwie sesje oddechowe wraz z oprowadzaniem kuratorskim, które przeprowadzi Magdalena Janus. Sesja praktyczna umożliwi uczestnikom wewnętrzne „zanurzenie”, zapoznanie się z prawidłowym ułożeniem ciała, zwrócenie uwagi na poszczególne odczucia podczas zamykania oczu. Kontemplacja oddechu stanie się wprowadzeniem do świata pranajamy oraz doznań zawartych w prezentowanych na wystawie obiektach. Opiekę merytoryczną nad tymi wydarzeniami objął Konrad Kocot, jeden z najbardziej cenionych i doświadczonych nauczycieli jogi w Polsce.
Wystawę można oglądać tylko przez 2 tygodnie: od 28 czerwca do 10 lipca w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie.