1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. 7 najlepszych filmów z Juliette Binoche

7 najlepszych filmów z Juliette Binoche

Juliette Binoche w filmie „Angielski pacjent” (Fot. NG Collection/Interfoto/Forum)
Juliette Binoche w filmie „Angielski pacjent” (Fot. NG Collection/Interfoto/Forum)
Ma na koncie ponad 50 ról filmowych i telewizyjnych, Oscara, BAFTĘ, Srebrnego Niedźwiedzia i Złotą Palmę. Jest jedną z najbardziej znanych francuskich aktorek, a nie traci przy tym ani skromności, ani niesamowitej pokory. „Ja jestem po prostu aktorką. Nie marzę o zostaniu legendą. Chce tylko robić swoje, doświadczać nowych rzeczy, żyć” – mówiła Juliette Binoche w 2020 roku w wywiadzie dla „Zwierciadła”. Przypominamy 7 najlepszych filmów z jej udziałem.

„Trzy kolory: niebieski”

Film, bez którego nie mogłoby być tego zestawienia. Pierwszy obraz tryptyku „Trzy kolory” Krzysztofa Kieślowskiego, nawiązującego do haseł Wielkiej Rewolucji Francuskiej: wolność, równość, braterstwo i do francuskich barw narodowych, stawiający pytanie, czym jest wolność. Juliette Binoche w „Trzy kolory: niebieski” wciela się w rolę młodej kobiety, Julie, która traci w wypadku samochodowym męża – wybitnego kompozytora – i jedyną córkę. Po tych wydarzeniach zaczyna nowe życie, anonimowe i niezależne, świadomie odrywając się od wszystkiego, co łączy ją z przeszłością. Przeprowadza się do wynajętego paryskiego mieszkania, gdzie żyje samotnie, wystrzegając się emocjonalnych związków. Chce zacząć życie od nowa, tym razem w nic nie angażując się naprawdę. Ale takie postępowanie nie przynosi jej ukojenia.

„Camille Claudel, 1915”

Jedna z najlepszych i najbardziej poruszających ról w karierze Juliette Binoche. Akcja filmu rozpoczyna się w 1915 roku. Wysłana przez rodzinę do ośrodka dla obłąkanych na południu Francji rzeźbiarka Camille Claudel (w tej roli Juliette Binoche) czeka na odwiedziny swojego brata Paula. Opuszczona przez najbliższych i dręczona obsesjami miota się między paranoją a apatią. Bruno Dumont, reżyser filmu, pokazuje, jak wokół bohaterki wznoszą się kolejne mury. Otaczają ją zimne ściany szpitala i pozbawieni władzy nad swoim życiem pensjonariusze. Jej zmysły wykrzywia nadwrażliwość, sprzeciw wobec losu skazującego odmienne jednostki na zamknięcie. Smutkiem przejmuje obojętność ukochanego brata Camille, poety zachwyconego dobrocią i mądrością Boga, a niepotrafiącego dostrzec cierpienia siostry. Claudel spędziła w ośrodku następne 30 lat życia, definitywnie zrywając ze sztuką.

„Skaza”

Film gęsty od emocji i namiętności graniczących z obsesją. 50-letni dr Stephen Fleming ma wszystko, co trzeba, aby być szczęśliwym: wspaniałą żonę, dwoje dzieci, wysokie stanowisko. Jest członkiem parlamentu i wkrótce ma zostać mianowany przez premiera ministrem. Na przyjęciu w ambasadzie poznaje Annę Barton, 20-letnią dziewczynę swego syna Martyna. Błysk w oczach Stephena i Anny oznacza, że od tej chwili ich życie zupełnie się zmieni. Świat dostojnego dżentelmena Fleminga legnie w gruzach. Fascynacja dziewczyną jest tak ogromna, że nie potrafi zapanować nad uczuciem. Anna nie chce jednak rezygnować z Martyna. Spotyka się z obydwoma mężczyznami.

„Ukryte”

Thriller, o którym długo nie da się zapomnieć. Wieloznaczny, dziwaczny, klimatyczny, niepokojący. „Ukryte” to historia prezentera telewizyjnego Georgesa Laurenta (Daniel Auteuil) i jego żony Anne (Juliette Binoche). Pewnego dnia otrzymują kasetę, na której nagrano kilkugodzinną obserwację ich domu. Materiały na kolejnych taśmach stają się coraz bardziej intymne, towarzyszą im także niepokojące rysunki przypominające Georgesowi sceny z dzieciństwa. Wszystko wskazuje na to, że nadawca zna go od dawna. Mężczyzna czuje, że nad nim i jego bliskimi zawisło wielkie niebezpieczeństwo, ale ponieważ nikt bezpośrednio im nie groził, policja odmawia pomocy.

„Czekolada”

Juliette Binoche i Johnny Depp w filmie, który wielu z nas trzyma głęboko w sercu. Rok 1960. Do Lasquenet na południu Francji przybywa pochodząca z Andaluzji Vianne Rocher z nieślubną córeczką Anouk. Specjalnością Vianne są wyroby cukiernicze. Otwiera małą kafeterię z czekoladą. Trwa Wielki Post. Liberalne poglądy pani Rocher nie podobają się burmistrzowi miasteczka. Pobożny hrabia Paul de Reynaud podburza młodego księdza, ojca Henri, aby podczas kazań wytykał „szatańskie praktyki” Vianne. Podejmuje też inne działania, aby mieszkańcy bojkotowali sklepik z czekoladą. Jednak wewnętrzne ciepło Vianne i jej słodkie wyroby zaczynają zjednywać sojuszników. Pierwszymi sprzymierzeńcami są ekscentryczna starsza pani Armande Voizin i maltretowana przez męża Josephine Muscat. Pod wpływem Vianne starsi ludzie zaczynają wspominać młodzieńcze miłości, skłócone pary się godzą, a zwaśnieni sąsiedzi zostają przyjaciółmi. Jednak naciski burmistrza nie ustają. Część mieszkańców Lasquenet uważa Vianne za wroga publicznego. Młoda kobieta ma zamiar wyjechać. Sprawy komplikują się jeszcze bardziej, gdy nad rzeką zatrzymuje się cygański tabor. Jeden z Cyganów, przystojny wagabunda Roux, odwiedza kafejkę Vianne.

„Nieznośna lekkość bytu”

Kolejny klasyk z niezapomnianą rolą Juliette Binoche. Akcja dzieje się w Czechosłowacji w czasach komunizmu. Tomasz (Daniel Day-Lewis) jest utalentowanym chirurgiem i kobieciarzem za wszelką cenę unikającym zobowiązań. Na służbowym wyjeździe poznaje piękną kelnerkę Teresę (Juliette Binoche), która widzi w nim szansę na wyrwanie się ze znienawidzonej prowincji. Wkrótce wprowadza się do jego mieszkania w Pradze. Tomasz nie potrafi jednak zrezygnować dla niej z innych kochanek, zwłaszcza Sabiny (Lena Olin), wyzwolonej artystki o podobnym do niego podejściu do stałych związków. „Nieznośna lekkość bytu” to ekranizacja powieści Milana Kundery o tym samym tytule.

„Angielski pacjent”

Film, za który Juliette Binoche zdobyła Srebrnego Niedźwiedzia. Rok 1943. Trwa wojna w Afryce Północnej. Szybujący nad pustynią mały samolot sportowy zostaje zestrzelony przez Niemców. Jego pilot (Ralph Fiennes) odnaleziony przez Beduinów zostaje przekazany wojskom alianckim. Ciężko poparzony, z zanikiem pamięci trafia do wojskowego szpitala niedaleko Florencji. Wojna dobiega jednak końca, a szpital ma być wkrótce ewakuowany. Młoda kanadyjska pielęgniarka Hana (Juliette Binoche) zafascynowana chorym na amnezję pacjentem postanawia zostać z nim sama w zrujnowanym klasztorze. Wkrótce przybywają tam także Kanadyjczyk Caravaggio (Willem Dafoe) i młody sikhijski saper Kip (Naveen Andrews). Od tej chwili cała trójka próbuje zgłębić tajemnicę człowieka bez twarzy i nazwiska. Akcja w retrospekcjach cofa się do Afryki Północnej końca lat trzydziestych.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze