1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Przelotni kochankowie - najnowsza komedia Pedro Almodovara

Przelotni kochankowie - najnowsza komedia Pedro Almodovara

Gutek Film
Gutek Film
Zobacz galerię 6 Zdjęć
Almodovar zawsze miał ucho do żartów sytuacyjnych i zabaw słownych.

Najnowszy film hiszpańskiego reżysera miał być wielkim powrotem do formy oraz do debiutanckich jego filmów. Nie jest jednym ani drugim.

Nie będę ukrywać: nie zachwycili mnie "Przelotni kochankowie". Po reżyserze formatu Almodovara, twórcy takich obrazów, jak "Volver", "Złe wychowanie", "Wszystko o mojej matce" czy "Kobiety na skraju załamania nerwowego" powinno się oczekiwać zdecydowanie więcej niż parodii filmu katastroficznego.

Almodovar zawsze potrafił wyłuskać problemy społeczne, nastroje i głębię psychologiczną swoich bohaterów, miał też ucho do żartów sytuacyjnych i zabaw słownych. Nawet w sceny dramatyczne potrafił włożyć akcent humorystyczny, a w sceny humorystyczne - opanowany do perfekcji rys absurdu, zakrywający niczym puder twarz histeryczki - rozpacz czy desperację jego bohaterów. Nic takiego tu nie znajdziemy. Ale o czym jest ta opowieść?

Rzecz, poza małymi wyjątkami, dzieje się na pokładzie samolotu pasażerskiego, który leci z Madrytu do Meksyku. Szybko okazuje się jednak, że z powodu zepsutego podwozia musi awaryjnie lądować jeszcze na terenie Hiszpanii. Jednak żadne lotnisko - z różnych powodów - nie może przyjąć samolotu, więc nad załogą i częścią pasażerów zawisło widmo katastrofy. Ale pamiętajmy, że jest to film Almodovara, a nie kino grozy. Załoga podaje środki nasenne klasie ekonomicznej, więc cała akcja rozgrywa się w klasie biznesowej - elicie, przynajmniej finansowej, kraju. Stewardzi, przyzwyczajeni do sytuacji kryzysowych wykonują swój popisowy numer - i to jest naprawdę zabawne, choć, umówmy się, niezbyt nowatorskie - czyli taniec do piosenki "I'm so excited" The Pointer Sisters. Pasażerowie umilają więc sobie czas rozmowami swoich mniej lub bardziej haniebnych postępkach, ekscesach seksualnych i finansowych, by - zanim dojdzie do katastrofy - zakończyć ten niemal teatralny spektakl seksualną orgią.

W swojej prostej groteskowej historii Almodovar bardzo ładnie zawiera wątki poważne - polityczne, ekonomiczne i społeczne, czyniąc swój film po części satyrą na kryzys gospodarczy, który kwitnie w Hiszpanii. W jego samolocie ludzie, którzy nie mają najmniejszej świadomości ani wpływu na to co się dzieje - klasa ekonomiczna - śpią odurzeni środkami nasennymi. Tymczasem klasa biznesowa, elita, choć świadoma nadchodzącej katastrofy, nic sobie z niej nie robi. Dzwoni do rodziny, opowiada o przeszłości, przyznaje się do błędów. Jeden z poważnie wyglądających pasażerów, były pilot obecnie biznesmen, ucieka do Meksyku po tym, jak dopuścił się licznych defraudacji i przyczynił do bankructwa inwestycji na madryckim lotnisku. Do Meksyku przenosi się też hiszpański aktor, bo w telenowelach meksykańskich lepiej płacą. Pozostawia po sobie przechodzącą załamanie nerwowe kochankę. Prowadząca agencję towarzyską o światowej sławie Norma, trzyma w garści najważniejsze osoby na świecie, informując ich o swojej kolekcji filmów porno z ich udziałem. Przyszłość świata zależy od ludzi godnych potępienia, na których wszyscy w dodatku polegamy - zdaje się mówić Almodovar. I to jest ładnie pociągnięty wątek, który mocno wybrzmiewa na tle groteskowych scen, z wróżeniem z jąder w kokpicie pilotów na czele. To nie jest wielki powrót Almodovara, ale nie najgorszy w porównaniu z ostatnio wyreżyserowanymi przez niego filmami.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
  1. Kultura

Kina otwarte – polecamy filmy, które warto zobaczyć na dużym ekranie

"Ojciec" z oscarową rolą Anthony'ego Hopkinsa to jeden z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku. U boku aktora podziwiać możemy również znaną z serialu "The Crown" Olivię Colman. (Fot. materiały prasowe)
Mamy dobre wieści dla wszystkich kinomaniaków. Od 21 maja będziemy mogli ponownie odwiedzić kinowe sale. Na spragnionych filmowych doznań widzów czeka masa wyśmienitych premier. Na dużym ekranie pojawią się m.in. nagrodzony trzema Oscarami dramat "Nomadland", disneyowska "Cruella" z Emmą Stone oraz reżyserski debiut Floriana Zellera "Ojciec". Podpowiadamy, na które filmy warto zwrócić szczególną uwagę.

”Nomadland”

Powstały na podstawie głośnego reportażu Jessiki Bruder "Nomadland" to opowieść o 60-letniej kobiecie, która z powodu pogarszającej się sytuacji finansowej zmuszona jest spakować cały dobytek do starego kampera i ruszyć w trasę po Stanach Zjednoczonych w poszukiwaniu sezonowych prac. Dramat w reżyserii Chloé Zhao z fenomenalną rolą Frances McDormand nagrodzono w tym roku trzema Oscarami, w tym za najlepszy film.

W kinach od 29 maja.

„Ojciec”

Wyśmienite recenzje krytyków, znakomite nazwiska twórców i doskonała obsada aktorska to główne powody, dla których warto zobaczyć reżyserski debiut Floriana Zellera. Film „Ojciec” opowiada o utracie tożsamości w wyniku choroby oraz nieustannej walce o siebie. W rolach głównych nagrodzony Oscarem Anthony Hopkins ("Milczenie owiec") oraz Olivia Colman ("Faworyta", "The Crown"). To historia, który zapada w pamięć i zostaje z widzem na długo po seansie.

W kinach od 21 maja.

„Minari”

Zaskakująca i zawadiacka, a jednocześnie pełna czułości opowieść o sztuce zapuszczania nowych korzeni. Jakob, którego marzeniem jest posiadanie własnej farmy, przeprowadza swoją koreańską rodzinę do Arkansas. Bliscy nie są zadowoleni ze zmiany, zwłaszcza, gdy okazuje się, że ich nowy dom ma kółka i jest tak wątły, że może sobie nie poradzić z tornadami. Do rodziny dołącza też nieco szelmowska babcia z Korei, która uczy bliskich jak tworzyć nową więź z Ameryką, pielęgnując równocześnie własną tradycję.

W kinach od 18 czerwca.

„Na rauszu”

Kolejny laureat Oscara, tym razem w kategorii „najlepszy film międzynarodowy”. Istnieje teoria, że skromna dawka alkoholu podtrzymywana w organizmie otwiera umysł na otaczający nas świat. Kilku nauczycieli z duńskiej szkoły średniej postanawia sprawdzić, jak owa teoria ma się w praktyce. Film "Na rauszu" ukazuje nie tylko negatywne, ale też pozytywne skutki spożywania napojów wysokoprocentowych. Prosty w przekazie, ale jakże poruszający obraz uzupełnia rewelacyjna kreacja Madsa Mikkelsena.

W kinach od 11 czerwca.

„Cruella”

Pamiętacie demoniczną projektantkę z filmów o dalmatyńczykach? Cruella De Mon od początku stanowiła niezły materiał na niezależną produkcję. Aż w końcu stało się. Najnowsze dzieło wytwórni Walta Disneya wyjaśni widzom, dlaczego Cruella tak naprawdę stała się zła. W rolach głównych zobaczymy Emmę Stone, Emmę Thompson oraz Marka Stronga. Obraz wyreżyserował natomiast Craig Gillespie, twórca "Miłości Larsa" z Ryanem Goslingiem oraz "Jestem najlepsza. Ja, Tonya" z Margot Robbie.

W kinach od 29 maja.

„Proste rzeczy”

Błażej i Magda spełniają marzenie o spokojnym życiu poza miastem. Samodzielnie remontują dom w malowniczej wiosce, korzystając raczej ze swojego sprytu i dobrych pomysłów niż z dużych zasobów finansowych. Pewnego dnia w ich domu pojawia się wuj Błażeja. Między bohaterami rozpoczyna się emocjonalna gra, w której obaj próbują zbliżyć się do prawdy o bliskich osobach. Nagła obecność krewnego wytrąca chłopaka z realizacji powziętych celów i zmusza go do zmierzenia się z bolesną przeszłością.

W kinach od 4 czerwca.

„Śniegu już nigdy nie będzie”

Najnowszy film Małgorzaty Szumowskiej i Michała Englerta to historia pochodzącego ze wschodu Żeni, który zatrudnia się jako masażysta na bogatym podmiejskim osiedlu. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od "gorszego" świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty, aby wkrótce odmienić życie każdego z nich. W roli głównej zobaczymy znanego z serialu "Stranger Things" Aleca Utgoffa, któremu towarzyszyć będą m.in. Maja Ostaszewska, Agata Kulesza, Weronika Rosati, Katarzyna Figura i Andrzej Chyra.

W kinach od 4 czerwca.

„Niepamięć”

Absurdalny humor i melancholia - tak można podsumować komediodramat „Niepamięć”, którego fabuła przenosi nas do opanowanej przez wirus amnezji Grecji, gdzie ludzie masową chorują na nagły zanik pamięci. Mieszkający w Atenach Aris zostaje objęty programem leczenia, który ma pomóc mu zbudować nowe życie. Terapia polega na wykonywaniu czynności przepisanych przez lekarzy na kasecie magnetofonowej i uchwycenie nowych wspomnień za pomocą polaroidu. Zapowiada się arcyciekawy seans.

W kinach od 25 czerwca.

  1. Kultura

Najlepsze włoskie filmy: komedie i romantyczne. Nasz ranking

Trudno wybrać najlepsze włoskie filmy, szczególnie jeśli mają to być komedie. Większość z nich ogląda się z uśmiechem i uczuciem sympatii. Na zdjęciu kadr z filmu „Terapia sercowa” z Tonim Servillo (fot. materiały prasowe Kino Świat)
Trudno wybrać najlepsze włoskie filmy, szczególnie jeśli mają to być komedie. Większość z nich ogląda się z uśmiechem i uczuciem sympatii. Na zdjęciu kadr z filmu „Terapia sercowa” z Tonim Servillo (fot. materiały prasowe Kino Świat)
„Komedia po włosku” (Commedia all'italiana) to włoski gatunek filmowy, który powstał na przełomie lat 50. i 60. XX w. Za tym określeniem kryje się kilkanaście lat, we włoskim przemyśle filmowym, obfitujących w dobre produkcje. Włoskie komedie z tego okresu były najczęściej satyrą na trudne kwestie społeczne. Nie nabierajmy się jednak na ten „uśmiech” przepełniony groteską. Niezależnie od tego, czy porusza wątek romantyczny, miłosny, czy polityczny, włoskie kino komediowe zawsze okraszone jest pewną dawką smutku i goryczy. I na tym właśnie polega jego urok. Warto dodać, że ta komediowa tradycja została ponownie ożywiona w ostatniej dekadzie.

Włoskie komedie swój okres świetności miały w latach 60. XX w. W Polsce, poza pewnymi wyjątkami, były raczej mało znane. Do tych wyjątków zaliczyć można takie filmy jak „Rozwód po włosku” z Marcello Mastroiannim, „Wczoraj, dziś, jutro” z Sophią Loren, czy kultowy komediodramat „Amici miei” (już z lat 70.). Trzeba przyznać, że włoskie kino komediowe, mimo upływu lat, zachowało swój własny, niepowtarzalny styl. To, co wyróżnia włoskie komedie to różnorodność podejmowanych tematów. Ich twórcy nie popadają w schematy i rozśmieszają widza na wiele (inteligentnych) sposobów.

Poniżej przegląd filmów (10 tytułów) komediowych i komediowo – romantycznych z ostatnich lat, które dostępne są w wersji z polskimi napisami:

„Terapia sercowa” („Lasciati andare”)

Jeśli marzą nam się włoskie komedie w dobrym wydaniu to ten film rozśmiesza „z klasą”. Nie odrywa od rzeczywistości, ale odpręża. Sam reżyser Francesco Pio Amato zaznacza, że projekt narodził się z „chęci zrobienia genialnego filmu o zderzeniu ciała z umysłem”. Warto ten film zobaczyć choćby dla roli Tony Servillo. Znany z oscarowego „Wielkiego piękna” aktor po raz pierwszy w filmie wciela się w rolę komediową (choć talent komediowy ma we krwi, o czym świadczą jego kreacje teatralne). Servillo podkreślał, że Francesco Amato i Francesco Bruni w scenariuszu wycięli dla mnie tę rolę z pewnymi cechami pedanterii, obsesyjności, nudy, w których czuję się całkiem dobrze... (źródło: „La Repubblica”). Grany przez aktora bohater, Elia Venezia, jest psychoanalitykiem stroniącym od ludzi. Również z byłą żoną żyje na dystans (choć jest o nią zazdrosny). I pewnie kontynuowałby życie w tym „zamknięciu” i zawieszeniu, gdyby nie problemy zdrowotne, które zmuszają go do diety i uprawiania sportu. Elio zatrudnia więc młodą, zabawną i ekscentryczną trenerkę personalną o imieniu Claudia. Ta znajomość to początek wspaniałej przygody i przyjaźni, a przede wszystkim sposób na odzyskanie radości z życia (w końcu oryginalny tytuł „Lasciati andare” tłumaczy się z włoskiego jako „Rozluźnij się”).

Do obejrzenia na Chili.com lub Vod.pl

„Jak bóg da” („Se Dio vuole”)

Tommaso De Luca, cieszący się dobrą sławą chirurg i zagorzały ateista podejrzewa, że jego syn Andrea jest homoseksualistą. Pewnego dnia syn informuje go, że chciałby porozmawiać z rodziną i coś ważnego im zakomunikować. Przekonany o swoich racjach (odnośnie orientacji syna) Tommaso zwołuje rodzinę i uprzedza ich, aby zachowali się podczas tego wyznania „właściwie”. Kiedy Andrea staje przed nimi wszyscy są już gotowi na jego „coming out”. Jednak, ku wielkiemu zaskoczeniu bliskich, oznajmia on, że poczuł powołanie i zamierza zostać… księdzem. I tu zaczyna się prawdziwa akcja. Zdesperowany ojciec postanawia wytropić charyzmatycznego księdza, który zaszczepił w jego synu ten „absurdalny” pomysł. Zatrudnia się więc w małym kościele jako osoba, która pragnie wspomóc jego remont. Nawiązuje w ten sposób kontakt z młodym księdzem (don Pietro). Ba, nawet się z nim zaprzyjaźnia... Film nie tylko pełen jest śmiesznych scen i ciepłych rozmów. W pewnym momencie pojawiają się dość niespodziewane wypadki, które zmuszają głównego bohatera do refleksji. Zabawną i sentymentalną włoską komedię szczególnie można polecić na święta, tym bardziej, że dotyczy kwestii wiary i podejścia do niej. Warto zaznaczyć, że Marco Giallini (Tommaso) to jeden z czołowych aktorów komediowych współczesnego kina włoskiego.

Do obejrzenia na Chili.com

„Ciao Italia!”

Włoskie komedie kojarzą się niektórym z oscarowym „Życie jest piękne” – do tego właśnie klimatu nawiązuje „Ciao Italia”. Czas wojny mamy tu jednak w innym ujęciu – amerykańsko-sycylijskim. Jest rok 1943. Włoski imigrant z Nowego Jorku (Arturo) zakochuje się w swojej rodaczce. Niestety, dziewczyna powiązana jest z sycylijską mafią. Wuj Flory obiecał jej rękę synowi szefa mafii. Zakochany Arturo gotów jest jednak pokonać przeszkody, które stoją na drodze ich wielkiej miłości. Chcąc skłonić rodzinę Flory do zmiany decyzji, wstępuje do amerykańskiej armii i razem z wojskiem udaje się na Sycylię, gdzie mieszka jej rodzina. Całą wojenną historię i sprawy mafijne obserwujemy przez bajkowy filtr. Humor rodzi się tutaj m.in. z obserwacji zderzenia kultur, jednej bardziej tradycyjnej, drugiej bardziej progresywnej. Ciepła, zabawna i wzruszająca komedia polecana jest dla całej rodziny.

Do obejrzenia na Vod.pl

„Nadmiar łaski” („Troppa Grazia”)

Lucia jest inspektorką nadzoru. Jej delikatność nie współgra jednak z rzeczywistością wokół niej, a także z osobami, z którymi na co dzień ma do czynienia. W dodatku małżeństwo Lucii również przechodzi kryzys i mąż opuszcza dom. Można się domyślać, że bohaterka nie podjęłaby żadnych radykalnych działań i zmian, gdyby nie to, że niespodziewanie zaczyna jej się ukazywać Matka Boska (co ciekawe, łączy ona ten fakt z metafizycznymi zdarzeniami z okresu wczesnego dzieciństwa). Ta szczególna łaska zaczyna wywracać jej świat, a przy okazji otoczenie, w którym żyje, do góry nogami. Ukazująca się Lucii Matka Boska, mimo spokoju i łagodności, „wie czego chce”. Kim jest widziana przez Lucię postać? Warto się przekonać. Tym bardziej, że film został w Cannes wyróżniony nagrodą Europa Cinemas Label dla najlepszego filmu europejskiego.

Do obejrzenia na Vod.pl

„Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie („Perfetti sconosciuti”)

Włoskie komedie z Kasią Smutniak to żadna nowość. Ta jednak była jedną z pierwszych, więc było o niej głośno także w Polsce. Jeśli ktoś jeszcze jej nie widział to warto, choćby ze względu na grę aktorów.

Co by się stało, gdybyśmy podczas kolacji z najlepszymi przyjaciółmi wymienili się telefonami i podsłuchali, jakie każdy z nas ma sekrety? No właśnie, może lepiej tego nie wiedzieć… Znana komedia z Kasią Smutniak (w roli głównej) porusza temat prawdziwej przyjaźni, prawdy, słabości, tolerancji i prywatności. Trzeba tu zaznaczyć, że aktorka polskiego pochodzenia wcale nie wciela się w tym filmie w pozytywną rolę. Grana przez nią bohaterka (Eva) zaprasza, wraz z mężem, przyjaciół na kolację. Założenie jest takie, że będą celebrować spotkanie i cieszyć się wspólnym wieczorem. Początkowo wszystko przebiega w miłej atmosferze. Eva wymyśla jednak towarzyską zabawę, której konsekwencji, jak się okazuje, sama nie jest w stanie udźwignąć. Niewątpliwie każdy z bohaterów zmuszony będzie skonfrontować się z trudną prawdą o sobie, swoich przyjaciołach i relacjach. Postacią, która jest w tym filmie ostoją spokoju i zdrowego rozsądku i która nie ma tak naprawdę nic do ukrycia, jest mąż Evy (grany przez Marco Giallini).

Do obejrzenia na Vod.pl

„Żona czy mąż?” („Moglie e marito”)

Typowy motyw jak z kultowej, amerykańskiej komedii „Vice Versa”, jednak w innym, małżeńskim wydaniu. Andrea, zdolny neurochirurg, pochłonięty jest niemal bez reszty nauką. Razem z żoną Sofią (graną przez Kasię Smutniak) prowadzą raczej osobne życie. Sofia, też zaabsorbowana swoimi ambicjami, pracuje jako prezenterka w telewizji. Ich życie małżeńskie toczy się więc swoim torem... do momentu aż kochający eksperymenty Andrea postanawia wypróbować, z udziałem żony, jeden ze swoich pomysłów. Niestety, eksperyment okazuje się niezbyt udany i Andrea wraz z żoną zamieniają się ciałami. Teraz pozostaje im odnaleźć się w nowej, nieznanej rzeczywistości. Andrea (grany już przez Kasię Smutniak) odkrywa więc wszystkie aspekty bycia kobietą: trudności, wyzwania (w tym modowo – ubraniowe), a także życie seksualne z innej perspektywy (te głębsze doznania nawet by go przekonały do zmiany roli na stałe). Małżeństwo, w którym każde z partnerów skupione było na własnej pracy i karierze, dostaje przymusową lekcję empatii. Przy okazji odkrywają też różne swoje sekrety...

Do obejrzenia na Vod.pl

„Viva l’Italia”

Satyra na współczesne Włochy (i nie tylko): na zakłamanych polityków, umiłowanie do tandetnej rozrywki, załatwianie wszystkiego „po znajomości”. Nadto wielowątkowa, ale dynamiczna. Przede wszystkim gorzka, tak samo jak gorzka może być prawda. To właściwie prawdę można uznać za głównego „bohatera” tego filmu. A prawdę głosi… polityk. Pewien znany poseł Michele Spagnolo, będący już w starszym wieku, podczas wizyty u prostytutki dostaje ataku, po którym pozostają mu pewne zmiany w mózgu… zespół Tourette’a to mały problem w porównaniu z jego przypadłością. On, niegdyś „szczwany lis”, zaczyna mówić prawdę, każdemu, bez wyjątku, w każdych okolicznościach. Nie ma najdrobniejszych zahamowań. Ani względem dzieci, ani względem żony (która go zostawia), ani polityków (tutaj też relacje ulegają „rozluźnieniu”). Z prawdą muszą zmierzyć się wszyscy bohaterowie filmu, a przede wszystkim dorosłe dzieci posła: córka, która jest niskiej klasy aktorką/ celebrytką, syn nieudacznik (typ „poczciwego durnia”) i syn zbuntowany, będący młodym lekarzem ze wzniosłymi ideałami, ale patrzący na bliskich z góry. Mamy tu pełen przekrój włoskich archetypów. Rodzeństwo, które raczej nie utrzymywało ze sobą kontaktów, zmuszone jest zjednoczyć się wokół ojca, rzekomo wymagającego opieki. Wydawałoby się, że cała trójka jest dzięki tatusiowi „ustawiona”, ale nazwisko bardziej im ciąży niż pomaga. Puenta „niepoprawnego politycznie” filmu, trzeba przyznać, jest dość optymistyczna: tylko prawda, nawet bardzo bolesna, może doprowadzić do prawdziwej zmiany na lepsze. Pytanie tylko, ile osób może taką bezwzględną prawdę przyjąć.

Do obejrzenia na Netflix

„Trzymaj się ode mnie z daleka” („Stai lontana da me”)

Humor sytuacyjny w dobrym wydaniu. Z pewnością tym lekkim filmem można ekspresowo poprawić sobie nastój. Trwająca zaledwie ponad godzinę komedia rozśmiesza do łez. Jacopo, który zajmuje się terapią par i słynie z tego, że potrafi uratować każdy związek, sam wybiera życie singla. Powód jest dość nietypowy. Otóż wszystkim kobietom, z którymi się spotyka, przynosi pecha. Każda ulega poważnym wypadkom, w efekcie których trafia do szpitala. Jedynym pocieszeniem dla Jacopo jest jego najlepszy przyjaciel – lekarz, który opiekuje się poszkodowanymi „pacjentkami” i stara się zorganizować koledze wolny czas. Ten solowy żywot udaje się Jacopo utrzymać aż do momentu, gdy poznaje Sarę, w której zakochuje się z wzajemnością. Czy ich miłość będzie miała większą moc niż ciążąca nad nim „klątwa”? Ile wypadków Sara może jeszcze przeżyć i mimo wszystko nie poddać się w tym związku? W tej włoskiej komedii romantycznej każda postać, bez wyjątku, budzi ogromną sympatię. Idealny film na poprawę humoru.

Do obejrzenia na Netflix

„Niewierni” („Gli infedeli”)

„Zdradziecki” koktajl. Przegląd różnych form niewierności: od „zwykłych” małżeńskich zdrad i kłamstewek, przez upodobania do fetyszy w seks klubach, po robienie z żony zupełnej „wariatki” (i to z dużym powodzeniem). Oglądając ten film można odnieść wrażenie, że wierność w związku po prostu nie istnieje, a przynajmniej nie istnieje we Włoszech. W tej komedii nie ma jednej fabuły. Mamy kilka historii, które skupiają się na różnych rodzajach „słabości”, a każda słabość wiąże się z jakimś konkretnym typem mężczyzny. Pomimo śmieszności żaden z tych męskich typów nie budzi sympatii, wręcz przeciwnie, budzą litość i niechęć. Na szczególne „uznanie” zasługuje jednak typ perfidny, który doprowadza żonę niemal do szaleństwa. Jedna z historii, co ciekawe, toczy się z kolei wokół pragnienia zdrady, do której nie dochodzi. Jej bohater za wszelką cenę usiłuje zdradzić żonę na wyjeździe służbowym, ale efekty jego starań są dość marne… Trudno tę komedię przypisać do kategorii „Najlepsze włoskie filmy”, ale można ją potraktować jako przypowieść o „zepsutych” związkach.

https://www.youtube.com/watch?v=6rh5wDjH7gE

Do obejrzenia na Netflix

„Przepraszam, że żyję” („Scusate se esisto!”)

Włoskie komedie odznaczają się zwykle dużym dystansem do narodowych wad, a Włosi potrafią się z siebie śmiać. Tak jest i tym razem. Mamy w tej komedii zbiór włoskich przywar i hipokryzji. Mamy też smutny obraz młodych, zdolnych ludzi, którzy chociaż kochają swój kraj, karierę zmuszeni są robić za granicą. Do takich osób zalicza się Serena, utalentowana architekta, która odnosi międzynarodowe sukcesy. Z tęsknoty za ojczyzną podejmuje decyzję o powrocie do Włoch. Tutaj jej zawodowa rzeczywistość nie jest usłana różami. Nie dość, że zmuszona jest na początku zadowalać się pracą kelnerki to jeszcze przeżywa nietypowe perypetie miłosne. Francesco, którego poznaje, przystojny i czarujący szef restauracji, okazuje się mieć odmienne upodobania seksualne… Stają się jednak dla siebie prawdziwym wsparciem. Tym bardziej, że Sara nie poddaje się w swoich zmaganiach związanych z pracą architekta.

No obejrzenia na Netflix

  1. Kultura

Filmy rosyjskie - najlepsze propozycje prosto z Rosji

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Tancerz" (fot. BEW)
Rosyjska kinematografia to niezwykłe bogactwo twórców i dzieł, które uznawane są za jedne z najbardziej wpływowych i innowacyjnych na świecie. Choć zwłaszcza powojenne kino radzieckie i rosyjskie naznaczone jest partyjną propagandą, nie brak tu tytułów, które uchodzą za wielkie dzieła o niezwykłym walorze artystycznym. Oto najlepsze filmy rosyjskie, które warto obejrzeć.

"9 kompania"

Jedna z flagowych rosyjskich produkcji oparta na autentycznych wydarzeniach. Okrucieństwo wojny w filmie Fiodora Bondarczuka opowiedziane historią grupy niedoświadczonych radzieckich kadetów, którzy mają stanowić uzupełnienie 9. Kompanii Desantowej Armii Czerwonej podczas konfliktu zbrojnego w Afganistanie. Niezwykle realistyczne sceny ukazujące ogromne straty ludzkich istnień, zmarnowanych życiorysów i bezsensu walki stały się jednym z najważniejszych dzieł powstałych w ostatnim dwudziestoleciu w Rosji.

"Wygnanie"

Jeden z lepszych rosyjskich filmów wyreżyserowany przez popularnego Andrieja Zwiagnicewa opowiadający historię małżeństwa, które wraz z dziećmi opuszcza miasto i przenosi się do zupełnie innego świata - odległej prowincji. Dla każdego z nich wyjazd ma zupełnie inny wymiar i choć początkowo nie do końca wiadomo, kim są, czym się zajmują, film nakierunkowuje na problemy, z jakimi się borykają i wszechobecne tajemnice. Dobry rosyjski film, któremu Zwiagnicew nadał specyficzną dla siebie formę nawiązującą do biblijnej przypowieści - wypełnioną symboliką i pełną wystudiowanych dialogów.

"Powrót"

Kolejna pozycja w reżyserii Andrieja Zwiagnicewa okrzyknięta jednym z najlepszych rosyjskich filmów wszech czasów. Format dość znany - powrót po latach ojca, którego synowie praktycznie nie pamiętają - pojawiający się w wielu filmach, tu osiąga wymiar symboliczny. Figura ojca - nieobecnego, odizolowanego, opuszczającego żonę i dzieci staje się alegorią nie tylko surowej, ojcowskiej miłości, ale również radzenia sobie z autorytetami, okrutną władzą i wojennymi doświadczeniami. Film nagrodzony został m.in. Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji.

"Tancerz"

Film wyreżyserowany przez amerykańskiego twórcę, powstał jednak jako rosyjsko-amerykańska produkcja. "Tancerz" to historia Siergieja Połunina, którego nazywano "Jamesem Deanem świata baletu". Niezwykle utalentowany, najmłodszy w historii pierwszy solista The Royal Ballet Siergiej porzucił karierę w wieku zaledwie... 25 lat. Twórcy filmu wracają do przeszłości Siergieja - dzieciństwa spędzonego najpierw w ukraińskim Chersoniu, a potem Kijowie oraz poświęceniu całej rodziny, która poświęciła wiele, by umożliwić chłopcu realizację marzeń. Niezwykle wciągający, rosyjski film, który ukazuje również ciemną stronę sławy - życia w cieniu używek, ogromnej presji, konkurencji i stawiania sobie coraz wyższych wymagań.

"Spaleni słońcem"

Jeden z najsłynniejszych rosyjskich filmów w reżyserii Nikity Michałkowa ukazujący historię pułkownika Siergieja Kotowa, bohatera rewolucji bolszewickiej, który spędza wakacje z ukochaną, młodszą żoną Marusią oraz wspólną córeczką. Sielankę przerywa niespodziewany powrót dawnego ukochanego Marusi - Dymitra, który przed dziesięciu laty zniknął w tajemniczych okolicznościach. "Spaleni słońcem" to jednak w przeważającej mierze wnikliwy dramat psychologiczny przedstawiający tragizm tamtych lat - autorytaryzm, nadużycia władzy, dramaty poszczególnych jednostek i rodzin. Ten rosyjski film otrzymał także Oscara dla najlepszego nieanglojęzycznego filmu.

  1. Kultura

Najlepsze filmy psychologiczne z zaskakującym zakończeniem

Zakończenie filmu
Zakończenie filmu "Siedem" z 1995 roku wciąż pozostaje jednym z najbardziej zaskakujących w historii kina. (Fot. BEW Photo)
Zobacz galerię 11 Zdjęć
Kino uwielbia klasyczne happy endy, jednak dla widza nie ma nic bardziej satysfakcjonującego już nieoczekiwane zwroty akcji i szokujące rozwiązania, które w kulminacyjnym momencie filmu wywracają całą fabułę do góry nogami. Oto 10 kultowych filmów z zaskakującymi zakończeniami, które na długo zostaną w waszej pamięci. 

"Lęk pierwotny"

Znakomity dramat psychologiczny z elementami thrillera w gwiazdorskiej obsadzie. Martin Vail to jeden z najbardziej wziętych chicagowskich prawników. Arogancki i cyniczny podejmuje się dla sławy obrony dziewiętnastoletniego Aarona Stamplera oskarżonego o zabicie arcybiskupa Rushmona. Chłopak przez cały czas utrzymuje, że nie popełnił morderstwa, mimo że na jego ubraniach znaleziono ślady krwi. Vail odkrywa mroczne tajemnice z przeszłości arcybiskupa i z czasem zaczyna wierzyć w niewinność swojego klienta. W głównych rolach występują Richard Gere oraz Edward Norton, który za stworzoną przez siebie kreację dostał nominację do Oscara. 

Film dostępny na HBO GO.

Kadr z filmu 'Lęk pierwotny'. (Fot. Mary Evans Picture Librar/Forum) Kadr z filmu "Lęk pierwotny". (Fot. Mary Evans Picture Librar/Forum)

"Życie za życie"

Zbrodnia jest oczywista. Prawda - nie zawsze. David Gale, profesor uniwersytetu w Teksasie, od lat aktywnie działa na rzecz zniesienia kary śmierci. Jednak pewnego dnia sam trafia do celi śmierci, skazany za gwałt i morderstwo bliskiej współpracownicy i przyjaciółki, Constance Harraway. Dziennikarka Bitsey Bloom postanawia opowiedzieć jego historię. W tym celu, trzy dni przed egzekucją, spotyka się z profesorem, który udziela jej niezwykłego wywiadu. Powstaje skomplikowany portret skazanego: polityczne dyskusje, kontrowersyjne wykłady, seks ze studentką, oskarżenia o gwałt, alkoholizm, rozwód, rozpacz. Przekonana o niewinności profesora, prowadzi wyścig z czasem, by udowodnić, że został on niesłusznie skazany i nie może być stracony. W rolach głównych Kevin Spacey i Kate Winslet.

Film dostęny na cineman.pl.

Kadr z filmu 'Życie za życie'. (Fot. BEW Photo) Kadr z filmu "Życie za życie". (Fot. BEW Photo)

"Siedem"

Brad Pitt i Morgan Freeman w przerażającym thrillerze psychologicznym jako detektywi tropiący seryjnego mordercę wybierającego sobie na ofiary ludzi, którzy popełnili jeden z siedmiu grzechów głównych. Zabójca w wyrafinowany sposób przeprowadza ich egzekucję - dokładnie, metodycznie i z groteskowym wręcz artyzmem. W ten sposób samozwańczy „boży wysłannik” zamierza wprowadzić w życie swój obłąkańczy plan naprawy świata, a gdy śledztwo posuwa się naprzód, cierpliwie czeka na finałową konfrontację, aby doprowadzić swe dzieło do końca. Reżyser filmu David Fincher prowadzi akcję z pełnym zrozumieniem tego, czego boimy się najbardziej, aż do druzgocącego finału.

Film dostępny na Netflixie.

Kadr z filmu 'Siedem'. (Fot. BEW Photo) Kadr z filmu "Siedem". (Fot. BEW Photo)

"Zaginiona dziewczyna"

Zrealizowany na podstawie bestsellerowej powieści kryminalnej dreszczowiec "Zaginiona dziewczyna" w reżyserii Davida Finchera pełen jest niespodziewanych zwrotów akcji. Właśnie mija 5 rocznica ślubu Nicka i Amy. Małżeństwo najlepsze chwile ma już za sobą. Kiedy mężczyzna wraca do domu po pracy, zauważa brak swojej żony. Wkrótce zgłasza zaginięcie kobiety, a jej poszukiwania przyciągają uwagę mediów. Detektyw Rhonda Boney rozpoczyna śledztwo, w czasie którego odkrywa wyraźne ślady walki w domu Nicka i Amy. Policyjne badania dostarczają kolejnych szokujących informacji. Znalezione w domu ślady krwi Amy, wskazują na morderstwo. Głównym podejrzanym staje się Nick, którego apatyczne zachowanie media odczytują, jako typowe dla socjopaty. Główne role w filmie grają hollywoodzkie gwiazdy: Ben Affleck i Rosamund Pike.

Film dostępny na vod.pl.

Kadr z filmu 'Zaginiona dziewczyna'. (Fot. Film Stills/Forum) Kadr z filmu "Zaginiona dziewczyna". (Fot. Film Stills/Forum)

"Memento"

Wbijający w fotel niskobudżetowy thriller w reżyserii Christophera Nolana opowiada o mieszkającym w San Francisco detektywie ubezpieczeniowym Leonardzie Shelbym (w tej roli Guy Pearce), który w wyniku wypadku traci tzw. pamięć krótkotrwałą. Wie kim jest i pamięta wszystko sprzed wypadku, ale błyskawicznie zapomina o tym, co wydarzyło się przed chwilą. Nie wie, gdzie był, co robił i planował. Przy dłuższej rozmowie zapomina, od czego się zaczęła. Powracające wspomnienia śmierci żony powodują, że nie daje za wygraną. Notatki, zdjęcia i tatuaże zastępują mu pamięć. Jedyną motywacją do życia jest obsesyjne pragnienie zemsty na mordercy ukochanej kobiety...

Film dostępny na cineman.pl.

Kadr z filmu 'Memento'. (Fot. Entertainment Pictures/Forum) Kadr z filmu "Memento". (Fot. Entertainment Pictures/Forum)

"Whiplash"

Obsypany nagrodami rewelacyjny dramat Damiena Chazelle'a o przekraczaniu własnych granic i dążeniu do perfekcji za wszelką cenę. Andre, student nowojorskiego konserwatorium, chce zostać najlepszym na świecie jazzowym perkusistą. Aby zrealizować to marzenie, zostaje uczniem ekscentrycznego Terence’a Fletchera. Mężczyzna prowadzi zespół jazzowy i słynie z bezwzględnych metod nauczania. Muzycy rozpoczynają współpracę, podczas której Fletcher zmusza dążącego do doskonałości Andrew do przekraczania własnych granic. W rolach nauczyciela i podążającego za nim ucznia wystąpili J.K. Simmons oraz utalentowany muzyk i aktor Miles Teller.

Film dostępny na HBO GO.

Kadr z filmu 'Whiplash'. (Fot. BEW Photo) Kadr z filmu "Whiplash". (Fot. BEW Photo)

"Wyspa tajemnic"

Thriller psychologiczny "Wyspa tajemnic" w reżyserii mistrza gatunku Martina Scorsese jest swego rodzaju hołdem dla twórców horrorów z lat 40. XX wieku. Porywające kreacje w filmie tworzą Leonardo Dicaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Michelle Williams oraz Max Von Sydow. Shutter Island jest położoną w pobliżu Bostonu wyspą, na której znajduje się szpital dla chorych psychicznie przestępców. Pewnego dnia bez śladu znika z niego jedna z pacjentek – Rachel Solando. Do szpitala przybywają szeryf federalny Teddy Daniels oraz jego partner. Agenci szybko dochodzą do wniosku, że uciekinierka próbuje przekazać im zaszyfrowaną wiadomość. Tymczasem do wyspy zbliża się huragan, który na pewien czas pozbawia ją kontaktu z lądem.

Film dostępny na HBO GO.

Kadr z filmu 'Wyspa tajemnic'. (Fot. materiały prasowe) Kadr z filmu "Wyspa tajemnic". (Fot. materiały prasowe)

"Podejrzani"

Gdy w tajemniczej eksplozji na statku ginie 27 osób, policja przesłuchuje jednego z dwóch ocalałych świadków: drobnego kryminalistę Verbala Kinta, który zeznaje, że odpowiedzialność za wybuch ponosi mityczny przestępca, Keyser Soze, którego istnienie od dawna poddawane jest w wątpliwość. Twierdzi, że dysponujący nadludzkimi niemal mocami Soze wciągnął jego samego i czterech jego wspólników w niebezpieczną rozrywkę, w której stawką był ładunek kokainy o wartości kilkudziesięciu milionów dolarów. W rolach głównych wystąpili Gabriel Byrne, Stephen Baldwin, Kevin Pollak, Benicio Del Toro oraz Kevin Spacey.

Film dostępny na Netflixie.

Kadr z filmu 'Podejrzani'. (Fot. BEW Photo) Kadr z filmu "Podejrzani". (Fot. BEW Photo)

"Dziewczyna we mgle"

Ekranizacja bestsellerowej powieści Donato Carrisi. W odizolowanym od świata górskim miasteczku zaginęła szesnastoletnia dziewczyna. Rodzice są zrozpaczeni, a mieszkańcy – zszokowani. Nie potrafią przyjąć do wiadomości, że porywaczem może być ktoś z nich. Porywaczem... lub zabójcą. Przybyły na miejsce agent specjalny Vogel nie ma wątpliwości, że tropi mordercę. I że jest to ktoś z miejscowych. Nie interesują go badania kryminalistyczne, odciski palców i ślady DNA. Vogel wykorzystuje media, bo ludzie nie potrzebują sprawiedliwości – potrzebują spektaklu. A on zapewni im widowiskowe polowanie na potwora. W medialnej burzy wszyscy stają się podejrzanymi, a sprawa zaczyna przyjmować niespodziewany obrót.

Film dostępny na Netflixie.

Kadr z filmu 'Dziewczyna we mgle'. (Fot. materiały prasowe) Kadr z filmu "Dziewczyna we mgle". (Fot. materiały prasowe)

"Incepcja"

Wizjonerska superprodukcja Christophera Nolana z niezwykłą akcją i gwiazdorską obsadą zabiera widzów w podróż dookoła ziemskiego globu oraz w głąb intymnego świata snów. Dom Cobb jest mistrzem niezwykłej złodziejskiej sztuki polegającej na wykradaniu podczas snu bezcennych sekretów z ludzkiej podświadomości. Ze względu na swój wyjątkowy talent jest chętnie zatrudniany przez korporacje, które sowicie płacą za kradzież tajemnic konkurencji. Niestety, kosztował go również rodzinne szczęście. Kiedy pojawia się możliwość odkupienia win Dom podejmuje się wykonania niezwykłego zlecenia - dokonania incepcji - włamania do ludzkiego umysłu i zaszczepienia w nim nowej idei. W rolach głównych Leonardo DiCaprio i Marion Cotillard.

Film dostępny na Netflixie.

Kadr z filmu 'Incepcja'. (Fot. Film Stills/Forum) Kadr z filmu "Incepcja". (Fot. Film Stills/Forum)

  1. Kultura

Włoskie kino ostatnich lat – 7 filmów wartych obejrzenia

Sophia Loren, ikona włoskiego i światowego kina. Kadr z filmu „Życie przed sobą” (fot. materiały prasowe Netflix)
Sophia Loren, ikona włoskiego i światowego kina. Kadr z filmu „Życie przed sobą” (fot. materiały prasowe Netflix)
Italia słynie nie tylko z dobrej kuchni, pięknych krajobrazów i renesansowych zabytków, ale również z dobrego kina. Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, Vittorio de Sica, Roberto Rosselini, Bernardo Bertolucci – to filmowe ikony o międzynarodowej sławie. I chociaż włoskie kino przechodzi lepsze i gorsze okresy, wciąż utrzymuje się na dość wysokim poziomie.

XXI wiek to czasy takich reżyserów jak Paulo Sorrentino (zdobywca Oscara za „Wielkie piękno”), Matteo Garrone („Gomorra”, „Pentameron”), czy Lucca Guadagnino. Warto też wspomnieć o starszych mistrzach (bardziej europejskich), jak Nanni Moretti („Pokój syna”, „Habemus Papam” z Jerzym Stuhrem), czy Marco Bellocchio („Zdrajca”). I chociaż wymienieni reżyserzy mają na swoim koncie ważne filmy, również anglojęzyczne, zachęcam do przyjrzenia się także innym produkcjom. Poniższy wybór to filmy głównie włoskojęzyczne z ostatnich trzech lat, które dostępne są na polskich platformach. Co warto obejrzeć?

„Życie przed sobą” (La vita davanti a sé)

Wzruszający film, będący adaptacją książki francuskiego pisarza (Romain Gary). Powieść została wydana w 1975 roku (pod tym samym tytułem) i doczekała się właśnie trzeciej adaptacji. Chociaż sam film był różnie oceniany przez krytyków, warto go polecić choćby ze względu na charyzmatyczną rolę Sophii Loren, która wróciła do grania w filmie po 10 latach przerwy. Pomimo wieku (86 lat) jest nadal w świetniej formie i zachwyca swoją osobowością. Film został wyreżyserowany przez syna aktorki – Edoardo Ponti. Opowiada historię Madame Rosy – byłej prostytutki, która przeżyła Holokaust i pomaga, na południu Włoch, innym prostytutkom przygarniając ich dzieci. Jako „przybrana” matka i opiekunka stara się stworzyć im jak najlepszy dom. Pewnego dnia, na prośbę zaufanego lekarza, przygarnia 12-letniego Senegalczyka Momo, który stwarza poważne problemy. Daje jednak szansę „zepsutemu”  chłopcu, pomimo dużej niechęci, jaką żywi do niego. Ich trudna relacja przeradza się z czasem w piękną przyjaźń.

Film dostępny na platformie Netflix (producent filmu)

Wyspa Róży” (L’incredibile storia dell’isola delle rose)

Film przedstawia historię opartą na faktach, które… wydają się niezwykle absurdalne. Nie jest to dokument, tylko film fabularny o ekscentrycznym marzycielu. Opowiada historię włoskiego inżyniera, który w 1967 roku zbudował swoje własne państwo na morzu  adriatyckim, w miejscu, które nie przynależy do nikogo (na wodach międzynarodowych). Wyspa Róży to sztucznie skonstruowana platforma o powierzchni 400 metrów kwadratowych, oparta na dziewięciu filarach. Giorgio Rosa w 1968 roku ogłosił niezależność państwa pod nazwą  „Insulo de la Rozoj” (jego mieszkańcy wybrali język esperanto jako oficjalny). Sam Rosa ogłosił się prezydentem. Na jego wyspie mieściła się restauracja, poczta (państwo miało swoje znaczki), sklep z pamiątkami i bar. Wyspa miała swoją flagę, swój hymn i walutę. Cały ten twór nie budził oczywiście sympatii włoskiego rządu. Historia jest jakby zderzeniem pewnej utopii z konserwatywnym światem włoskiej polityki.

Film dostępny na platformie Netflix (producent filmu)

„Zdrajca” (Il Traditore)

Wspomniany już film Marco Bellocchio to historia, której nie można pominąć. Oparta na prawdziwych wydarzeniach, kończy się „rozgromieniem” włoskiej mafii. A wszystko za sprawą jednego człowieka, który złamał przysięgę milczenia „Cosa Nostra” („Nasza Rzecz” – określenie na mafię sycylijską). Tommaso Buscetta jest członkiem mafii, który w latach 80. ucieka do Brazylii (nie czuje się już bezpieczny w kręgach walczącej mafii). Zostaje tam jednak aresztowany przez policję i odesłany do Włoch, gdzie podejmuje decyzję o współpracy z sędzią. Jego zeznania są punktem wyjścia licznych aresztowań (aresztowano kilkuset członków mafii!) i procesów sądowych. Reżyser skupia się w swoim filmie na postaci byłego „mafioza”, który jako pierwszy postanowił złamać „zmowę milczenia”, a także na sprzecznych zasadach, które panują w świecie (niezwykle religijnej) mafii.

Film dostępny na vod.pl

Tamte dni, tamte noce (Chiamami col tuo nome – co dosłownie znaczy „Nazywaj mnie twoim imieniem”)

Reżyserem filmu jest Lucca Guadagnino, jeden z najbardziej uznanych współcześnie włoskich reżyserów. Film w 2018 roku dostał Oscara za najlepszy scenariusz (którego autorem jest James Ivory). Opowiada o miłosnych i zmysłowych odkryciach młodego Amerykanina, który żyje ze swoją rodziną we Włoszech, w pięknej wiejskiej willi. Elio odkrywa swoją biseksualność. Młodzieńczą namiętność i pragnienia dzieli pomiędzy dwie osoby – Marcję, włoską koleżankę i Olivera, amerykańskiego studenta, który jest gościem jego ojca. Podobnie jak u Bertolucciego akcja rozgrywa się latem, pośród włoskich pejzaży, i skupia na młodzieńczych uniesieniach.

Film dostępny na platformach Netfilx i iTunes.

„Lazzaro Felice” (Szczęśliwy Lazzaro)

Czy tylko dobrocią i pięknem można zbawić świat? Czy nowe oznacza lepsze? - Alice Rorwacher, reżyserka filmu, szuka odpowiedzi poprzez postać Lazzaro, którego możemy określić mianem „szczęśliwego Łazarza”. Naiwny, prosty chłopak o dobrym sercu jest symbolem niewinności. Nieznający ironii, ani fałszu przez innych uznawany jest za głupiego. Jego postać nawiązuje też do Św. Franciszka. Pomimo społecznego odrzucenia, dobroć i szlachetność Lazzaro bronią się same. Akcja filmu rozgrywa się w dwóch miejscach. Najpierw w „nieokreślonej” wiosce, gdzie na plantacji tytoniu pracują ludzie wykorzystywani przez hrabinę. Później na obrzeżach miasta, gdzie ci sami ludzie, dużo starsi, żyją już w iluzorycznej wolności. Niezmienny jest tylko Lazzaro – jedyna „prawdziwa” postać „umiłowana” przez reżyserkę, która snuje piękną i pouczającą historię.

Film dostępny na platformie HBO GO

„Człowiek wolny od grawitacji” (L’uomo senza gravità)

Bajkowy film o chłopcu, który przychodzi na świat w burzową noc, w małym miasteczku. Od chwili narodzin widać, że Oscar jest niezwykłym człowiekiem: nie obowiązują go prawa grawitacji. Unosi się w powietrzu, unosi się w pokoju przed oczami mamy i babci, które patrzą na to zjawisko z ciągłym niedowierzniem. Obie kobiety uciekają z noworotkiem w postanowieniu, że ukryją go przed światem na długie lata. Tylko mała Agata, z którą przyjaźni się Oscar, zna jego tajemnicę. Aż do dnia, w którym Oscar zdecyduje, że cały świat dowie się, kim jest naprawdę.

Film dostępny na platformie Netflix (producent filmu)

„Pinocchio”

Historię Pinokia zna chyba każdy. To, na czym warto skupić się w przypadku filmu to kwestia obrazu, interpretacji, estetyki. Z wyrazistej estetyki słynie zresztą reżyser Matteo Garrone, twórca filmu „Pentameron”. Trzeba przyznać, że ekranizacja z 2019 r., której się podjął bardzo wiernie odtwarza powieść Carlo Collodi. Ciekawostką jest to, że jedną z głównych ról (Gepetto – ojciec Pinokia) gra Roberto Benigni – reżyser i aktor, nagrodzony Oscarem za film „Życie jest piękne”. Benigni sam wyreżyserował „Pinocchia” 17 lat wcześniej (grał zresztą w swoim filmie tytułową rolę), jednak film okazał się jego wielką porażką. Najwidoczniej Roberto Benigni dostał szansę, żeby się zrehabilitować… jako ojciec Pinokia.

Film dostępny na platformach vod.pl, ipla, player. Trailer dostępny też w oryginalnej wersji.