Dla współczesnego Polaka ważne jest wypracowanie równowagi między prac a życiem prywatnym i realizowaniem pasji, ale też odnajdywanie rozwiązań, które mogą nas w niektórych czynnościach wyręczyć.
Badanie Frisco.pl „Polacy po godzinach” wskazuje, że mieszkańcy mniejszych miast poświęcają więcej czasu na rodzinę (powyżej 5 godzin w tygodniu – 51%), niż mieszkańcy dużych miast (powyżej 5 godzin – 36%) 2 . Ci drudzy poświęcają za to więcej czasu na realizowanie własnych pasji czy uprawianie sportu niż osoby żyjące w mniejszych miejscowościach.
Odpowiedzi ankietowanych pokazały, że co czwarta kobieta na odpoczynek poświęca do dwóch godzin tygodniowo, podczas gdy aż 32% mężczyzn przeznacza na niego powyżej pięciu godzin w tygodniu. Kobiety natomiast poświęcają więcej czasu na spotkania z przyjaciółmi (do 2 godzin w tygodniu – 29%) niż mężczyźni (24%), ale 9% pań przyznaje, że ze znajomymi nie spotyka się wcale.
Prawie połowa kobiet deklaruje, że poświęca dużo czasu rodzinie – aż 44% powyżej 5 godzin tygodniowo, a 36% spędza do godziny tygodniowo na zadbanie o urodę. Na tym polu panowie wcale nie są gorsi – aż 38% badanych przyznało, że przeznacza równie dużo czasu na zabiegi pielęgnacyjne. Jednak przede wszystkim mężczyźni stawiają na swój rozwój: co piąty poświęca ponad 5 godzin tygodniowo na realizowanie własnych pasji, podczas gdy największy odsetek kobiet (23%) na swoje hobby przeznacza do dwóch godzin tygodniowo.
Najwięcej czasu pochłaniają obowiązki domowe. Aż 44% mieszkańców dużych miast i co trzeci mieszkaniec mniejszych miast poświęca tygodniowo do dwóch godzin na większe zakupy spożywcze. Oprócz straconego czasu dochodzi stres związany z dojazdami, szukaniem produktów w supermarkecie i wreszcie staniem w kolejkach do kasy. Czas przeznaczony na obowiązki zwiększa się też w zależności od wielkości rodziny. Więcej dzieci oznacza więcej zajęć i wyzwań. Jak pokazują wyniki badania, rodziny wieloosobowe dużą część swojego czasu przeznaczają właśnie na czynności związane z prowadzeniem domu, w tym duże zakupy spożywcze. Od godziny do dwóch w tygodniu na zakupy poświęca 34% rodzin trzyosobowych, 35% czteroosobowych i aż 38% pięcioosobowych.