1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Jak osiągnąć głębokie skupienie i poprawić koncentrację?

Jak osiągnąć głębokie skupienie i poprawić koncentrację?

Kobieta skupiona i skoncentrowana na pracy (Fot. materiały partnera)
Obecne czasy nie sprzyjają pracy w skupieniu i koncentracji. Z każdej strony atakuje nas mnóstwo bodźców z zewnątrz i coraz to nowszych informacji, których nawet nie jesteśmy w stanie przetworzyć i zapamiętać. Internet daje ogromne możliwości, ale może być też zagrożeniem. Dla niektórych przymus bycia ciągle online to największy wróg w pracy lub w szkole. W takiej sytuacji utrzymanie koncentracji na aktualnie wykonywanym zadaniu wydaje się bardzo trudnym wyzwaniem. Jak w takim razie skupić się na nauce, pracy i innych obowiązkach, aby osiągać lepsze rezultaty? Jak poprawić swoją koncentrację i skupienie?

Czym są skupienie i koncentracja?

Słów „skupienie” i „koncentracja” często używa się zamiennie w mowie potocznej. Jeśli jednak poznamy definicję każdego z nich, zauważymy pewną różnicę. Skupienie (z angielskiego focus) to proces myślowy uaktywniający się, gdy jakiś bodziec, przedmiot albo zadanie przyciągną naszą uwagę. Proces ten przebiega bardzo szybko i może dynamicznie się zmieniać – dość szybko możemy przenieść nasze skupienie z jednej rzeczy na drugą. Za to koncentracja to umiejętność utrzymania skupienia przez długi czas na konkretnym przedmiocie, wydarzeniu, zagadnieniu czy zadaniu. Kluczowe jest tutaj skupienie swojej uwagi w jakimś punkcie i utrzymywanie jej w czasie.

Te dwa pojęcia są szczególnie ważne dziś, kiedy z jednej strony mamy Internet na wyciągnięcie ręki, a z drugiej wiele osób pracuje w domu i musi skupić się na tym, co robi tu i teraz. Ciągłe odrywanie się od swoich zadań czy przeskakiwanie z tematu na temat rozprasza naszą uwagę, przez co możemy mieć problem z ponownym skupieniem i koncentracją. Poza tym każdorazowo potrzeba nam więcej czasu, aby niejako na nowo wejść w rytm pracy. Działając w taki sposób, można po zakończonym dniu pracy zorientować się, że tak naprawdę nic konkretnego nie udało nam się zrobić, a krótkie przerwy na „rozluźnienie i oderwanie od zadań” były dużo dłuższe, niż nam się wydawało. Na szczęście istnieją sposoby na poprawienie swoich umiejętności skupiania myśli i koncentracji na konkretnym zadaniu.

Głębokie skupienie, czyli deep focus

Kluczem do efektywnej pracy i skutecznej nauki jest umiejętność odizolowania się od bodźców zewnętrznych i zogniskowaniu swojej uwagi tylko na konkretnym, wykonywanym właśnie zadaniu. W świecie smartfonów, Internetu i mediów społecznościowych to naprawdę spore wyzwanie. Ogromny plus jest jednak taki, że każda osoba, która nauczy się skupiać wyłącznie na konkretnym zadaniu, a potem utrzymywać swoją uwagę aż do jego ukończenia, będzie posiadała naprawdę cenną i bardzo rzadką w dzisiejszych czasach umiejętność!

Rozpraszacze i bodźce zewnętrzne

Aby poprawić swoją koncentrację i zrozumieć, jak się skupić na nauce czy pracy, warto najpierw poznać wroga, czyli rozpraszacze. Są to wszystkie bodźce zewnętrzne, które do nas docierają, a także nasze myśli wędrujące po tematach niezwiązanych z pracą czy nauką.

Spotkanie biznesowe w pracy (Fot. materiały partnera)

Przeszkodą w skutecznym wykonywaniu zadań mogą być np.:

  • inne osoby lub zwierzęta domowe,
  • świadomość, że w mediach społecznościowych lub na jakiejś stronie dzieje się właśnie coś ciekawego,
  • powiadomienia z telefonu,
  • źle zorganizowane miejsce pracy lub nauki,
  • nasz stan emocjonalny,
  • motywacja lub nastawienie do konkretnego zadania,
  • potrzeba odpoczynku.

Nawiązując do ostatniego podpunktu, nie można oczywiście popadać w przesadę! Niezbędnym elementem skutecznej pracy lub nauki są także chwile przerwy, które pozwalają odpocząć, zregenerować się i wrócić do swoich zadań z jeszcze lepszą energią. Kluczowe tutaj jest jednak robienie sobie przerw od pracy, a nie uzupełnianie ciągłych przerw chwilami pracy.

Jeśli spędzamy kilkadziesiąt minut na mediach społecznościowych czy czytaniu newsów w Internecie i tylko na chwilę zaczynamy jakieś zadanie, a potem znów wracamy do rozrywek – nie są to produktywne przerwy. W takiej sytuacji warto określać dla siebie konkretne ramy czasowe, np. teraz mam 10 minut przerwy i zajmę się czymś odprężającym, a potem poświęcę na konkretne zadanie 50 minut i znów zrobię sobie 10 minut przerwy.

U innych lepiej sprawdzi się system np. 25 minut pracy, 5 minut przerwy i znów 25 minut pracy i 5 minut przerwy. System przerw warto dostosować do swoich preferencji, ale cały czas z tyłu głowy mieć myśl, że każda przerwa i każdy czas na pracę czy naukę ma swoje określone ramy czasowe.

Sposoby na poprawę koncentracji i skupienia

Oprócz ustalania czasu na pracę i robienie przerw istnieją również inne sposoby, które są pomocne we wzmocnieniu koncentracji i głębokiego skupienia się na konkretnym zadaniu.

Kobieta pracująca nad projektem (Fot. materiały partnera)

Suplementy i odpowiednia dieta

Ćwiczenie swojego umysłu będzie o wiele łatwiejsze, jeśli najpierw zadbamy o odpowiednie odżywienie całego organizmu. Zdrowa dieta uzupełniona suplementami poprawiającymi pamięć i koncentrację daje o wiele większe szanse na skuteczną naukę lub właściwe wykonanie zadania w pracy.

Podczas najbardziej wymagających dni nie możemy zapominać też o odpowiednim nawodnieniu i sięganiu po zdrowe przekąski, które dodają energii, zamiast sprawiać, że stajemy się senni. W takich chwilach sporą pomocą są też wysokiej jakości suplementy. Jednym z polecanych suplementów jest Deep Focus, czyli roślinna kompozycja dodająca energii, poprawiająca szybkość reakcji i ułatwiająca wejście w stan skupienia.

Techniki zapamiętywania i trening mózgu

Warto zainteresować się również tematem mnemotechnik (technik pamięciowych) oraz ćwiczeń wzmacniających koncentrację uwagi. Na samym początku przejrzyjmy polecane ćwiczenia i wypróbujmy kilka z nich. Jeśli zauważymy, że z jakimiś zadaniami nie mamy żadnego problemu, warto skupić się na tych ćwiczeniach, które są dla nas trudniejsze i powoli rozwijać swoje umiejętności.

Odpowiednie miejsce pracy, czyli ergonomia i filtrowanie bodźców

Jak jeszcze wpłynąć na mniejsze rozproszenie uwagi podczas pracy lub nauki? Ogromny wpływ na nasze skupienie ma odpowiednio przygotowane miejsce pracy oraz odcięcie się od nadmiaru bodźców. Porządek na biurku to pierwszy ważny krok. Warto też pamiętać o wyciszeniu powiadomień w telefonie oraz na komunikatorach na komputerze. Im mniej będziemy mieć takich rozpraszaczy, tym większa szansa, że skupimy się na wyznaczonym celu.

Więcej na temat skutecznego eliminowania nadmiaru bodźców znajdziesz w tekście: Nadmierna ekspozycja na bodźce – jak skutecznie je eliminować?

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze