1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Czy da się zwrócić niechciany prezent?

123rf.com
123rf.com
Według badania „Giftbook Survey” przeprowadzonego przez IBRiS, 53 proc. Polaków deklaruje, że przynajmniej raz otrzymali na święta prezent, z którego nie byli zadowoleni. Aż 56 proc. ankietowanych przyznała natomiast, że to upominki od nich nie były strzałem w dziesiątkę. Co zrobić z nietrafionymi prezentami?

Internet bardziej przyjazny Coraz więcej osób kupuje upominki przez internet, w tym za pomocą telefonów komórkowych, a to ułatwia zwrot niechcianego prezentu. Konsumentowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od otrzymania towaru. Moż z niego skorzystać, składając sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i odsyłając niechciany towar bez podania przyczyny.  „Sprzedawca ma obowiązek zwrócić dokonane płatności (wartość towaru i wysyłki) w ciągu 14 dni od dnia odstąpienia od umowy. Z kolei kupujący ponosi zazwyczaj koszty odesłania zwracanego towaru, które przy przedmiotach o nietypowych gabarytach mogą być całkiem wysokie”, przypomina Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Zwroty w sklepach stacjonarnych Inaczej sprawa wygląda w sklepach stacjonarnych, a takie zakupy nadal preferuje połowa Polaków. „Musimy pamiętać, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjąć oddawanego towaru. Dlatego warto upewnić się przed dokonaniem zakupu, czy i w jakim terminie będzie możliwy jego zwrot lub jeśli nie jesteśmy do niego przekonani, zawczasu z niego zrezygnować”, mówi Tomasz Jaroszek.

Zdarza się, że sprzedawcy przyznają konsumentom prawo do zwrotu towaru w określonym terminie i na określonych warunkach. Jest to dobra praktyka, która dość często stosowana jest np. w sklepach sieciowych. Informacje o zwrotach, jeżeli są, możemy znaleźć zazwyczaj na tabliczce znajdującej się przy kasie. Warto pamiętać, że zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania ani być uszkodzony.

Jeżeli zakupiony produkt okazał się wadliwy, czas na zgłoszenie sprzedawcy jego reklamacji, według Kodeksu cywilnego, wynosi 2 lata od momentu zakupu. W przypadku gwarancji, okres ten określa gwarant – czyli sprzedawca i może wynosić np. 1 rok, 5 lat, czy też być udzielony dożywotnio. Jeżeli jednak nie został wskazany, będzie wynosił 2 lata, ponieważ w tym przypadku zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące gwarancji.

Zachowaj dowód zakupu Aby dokonać zwrotu towaru w sklepach stacjonarnych i internetowych, musimy dysponować dowodem zakupu. Jest nim paragon lub faktura, ale nie tylko. „Za taki dowód może też służyć potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z bankowego konta lub świadek naoczny. Dlatego, jeśli mamy wątpliwości, czy nasz prezent przypadnie do gustu osobie obdarowywanej, warto dołączyć adnotację, gdzie zakupiliśmy produkt i w jaki sposób można go zwrócić”, dodaje ekspert.

Ponieważ do podarunku rzadko dorzucamy paragon, jego zwrot przez obdarowanego może być niemożliwy. Wygodniejszą i łatwiejszą w realizacji formą pozbycia się nietrafionego prezentu byłaby natomiast jego wymiana. Niestety, nie ma żadnych przepisów regulujących tę kwestię. To, czy możemy wymienić dany produkt czy nie, zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze