Przewodnik początkującego kierowcy: jazda na rondzie

Shutterstock

W teorii pokonywanie ronda wydaje się proste, ale jeśli kierowca ma na nim do dyspozycji kilka pasów ruchu, może nie wiedzieć, jak właściwie zachować się w takiej sytuacji.

Problemu nie rozwiązują przepisy Prawa o ruchu drogowym, które nie precyzują do końca wszystkich kwestii pokonywania skrzyżowań w ruchu okrężnym. Skutkiem tego jest samowola kierowców na rondach, prowadząca niejednokrotnie do wypadków i kolizji.

Czym jest rondo?

Rondo to inaczej skrzyżowanie w ruchu okrężnym, gdzie nie dochodzi do przecinania się względem siebie kierunków ruchu. Takie skrzyżowania teoretycznie powinny być bezpieczniejsze niż te klasyczne z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowania dróg równorzędnych, gdzie pierwszeństwo ma kierowca znajdujący się po prawej stronie. Na rondzie obowiązuje najczęściej znak A-7, oznaczający ustąpienie pierwszeństwa przejazdu kierowcom znajdującym się na rondzie.

Rondo powinno być właściwie oznakowane i wskazywać na to, że odbywa się na takim skrzyżowaniu ruch okrężny. Jeśli nie ma przy nim wspomnianego wcześniej znaku „ustąp pierwszeństwa”, obowiązuje na nim reguła „prawej ręki”, oznaczająca, że należy ustąpić pierwszeństwa kierowcom wjeżdżającym na skrzyżowanie. Zasada ta nie obowiązuje pojazdów szynowych, które mają na rondach pierwszeństwo.

Z kierunkowskazem czy bez?

Policjanci ruchu drogowego są zdania, że przy wjeździe na rondo nie należy włączać kierunkowskazu, nawet jeśli chcemy skręcić na skrzyżowaniu w lewo. Innego zdania są natomiast instruktorzy prawa jazdy, którzy uczą często, że kierunkowskaz włącza się przed każdorazowym wjazdem na rondo. Generalnie jednak dopiero przy zjeździe należy wyraźnie zasygnalizować zamiar wykonania zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu.

Zjazd z ronda a pas ruchu

Pamiętajmy! Jeśli chcemy skręcić w prawo na rondzie, a ma ono więcej niż jeden pas ruchu, powinniśmy zawsze korzystać w takim przypadku z zewnętrznego pasa ruchu. Przy skręcie w lewo natomiast należy skorzystać z pasa wewnętrznego. A jadąc prosto kierowca musi wybrać, czy będzie korzystał z prawego czy lewego pasa ruchu.

Nieznajomość elementarnych zasad poruszania się kierowców po rondzie powoduje, że często dochodzi na nich lub przy wyjeździe z takiego skrzyżowania, do wypadków i kolizji. W takich sytuacjach korzystne staje się wykupienie ubezpieczenia w pakiecie OC+AC, czyli podstawowej polisy odpowiedzialności cywilnej z Autocasco.Firma ubezpieczeniowa AXA DIRECT udostępnia na swojej stronie www kalkulator pozwalający na wyliczenie wysokości składki za ubezpieczenie w pakiecie OC+AC. Ubezpieczenie Autocasco pozwala na pokrycie szkód w pojeździe sprawcy wypadku,. AXA DIRECT oferuje ponadto samochód zastępczy, jeśli w wyniku wypadku pojazd kierowcy zostanie unieruchomiony.