fbpx

Kabała – ćwiczenia praktyczne

Kabala_cwiczenia
123rf.com

Według kabały przeszkody życiowe są szansą na zmianę wewnętrznych schematów. Dowiedz się, jak tajemna nauka judaizmu może działać w praktyce.

Jak pisze rabin Jehuda Berg w książce „Moca kabbalah”, gdy pojawia się przeszkoda, powinniśmy zauważyć, że to nie przeszkoda sama w sobie, ale nasza reakcja na nią, jest tak naprawdę naszym wrogiem. Kiedy pozwalamy na to, aby ludzie, sytuacje czy siły zewnętrzne wpływały na nasze uczucia, oddajemy im niejako kontrolę nad sobą. Podobnie gdy ulegamy własnym egoistycznym pobudkom, nasze ego dyktuje nam, co mamy zrobić. Jedna z zasad kabały mówi, że kiedy świadomie wybieramy brak reakcji, dokonuje się w nas transformacja, dzięki czemu powoli zmieniamy wewnętrzny schemat. Nie chodzi tu o tłumienie czy wypieranie emocji, bo wcześniej czy później one i tak dadzą o sobie znać ze zdwojoną siłą, ale o świadomą decyzję sposobu zareagowania.

3 scenariusze

Scena I. Twój przyjaciel zaczyna na ciebie krzyczeć. Czujesz się zła i zdenerwowana. Instynktownie zaczynasz mówić podniesionym głosem i dochodzi do kłótni. Kabaliści radzą, aby w takiej chwili zdystansować się do zaistniałego zdarzenia, nie obwiniać przyjaciela i oprzeć się impulsywnej chęci rewanżu. To nasze własne emocjonalne reakcje ranią nas bardziej niż słowa przyjaciela. Uczmy się więc, jak sprawować nad nimi kontrolę i jak dokonywać świadomego wyboru, co chcemy czuć.

Scena II: Popełniłaś wielki błąd, do którego za nic nie chcesz się przyznać. Twoją naturalną reakcją jest próba zatuszowania pomyłki. Powstrzymaj się! – doradza rabin Berg, autor wielu pozycji poświęconych kabale. Zapoznaj się z poniżeniem. Przyjmij je całe do środka. Odpuść reakcje obronne. Zauważ, że jest to doskonała lekcja, jak uwolnić się od potrzeby aprobaty innych i jak utemperować swoją egocentryczną naturę.

Scena III: Masz wiele planów dotyczących swojej przyszłości, ale niewiele z nich się materializuje. Masz również oczekiwania w stosunku do przyjaciół, niestety zawodzą cię i oni. Wydają się nie doceniać twojej lojalności i poświęcenia. Martwisz się i czujesz rozczarowanie. Postaraj się nie wchodzić w te emocje. Przestań czuć się ofiarą.

Ćwiczenie na zmianę instynktownych reakcji

  1. Pojawia się przeszkoda.
  2. Zauważ, że to nie przeszkoda, ale twoja reakcja na nią jest prawdziwym problemem.
  3. Odpuść sobie reakcję emocjonalną. Zamiast denerwować się, smucić, karmić próżność, świadomie powstrzymaj impulsywne emocje. Nie reaguj.
  4. Zaproś światło. Wyobraź sobie, jak jasne światło spływa na czubek twojej głowy, przenika do wewnątrz i wypełnia całe twoje ciało.
  5. Uświadom sobie, że twój wybór przyczynia się do pozytywnej zmiany w tobie – przełamujesz wewnętrzne schematy i otwierasz się na światło.