1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA
  4. >
  5. Pozycjonowanie eksperckie kluczem do sukcesu w biznesie online. Wywiad z Magdaleną Pawłowską

Pozycjonowanie eksperckie kluczem do sukcesu w biznesie online. Wywiad z Magdaleną Pawłowską

Magdalena Pawłowska (Fot. Pola Lenska)
Magdalena Pawłowska (Fot. Pola Lenska)
O pozycjonowaniu eksperckim rozmawiamy z Magdaleną Pawłowską.

Co według Ciebie definiuje eksperta? Praca? Doświadczenie? A może porażki?
Ekspert to osoba, która ma wiedzę, doświadczenie i umiejętności kluczowe w danej branży, wąskiej niszy. Kształciła się poprzez różne kursy, szkolenia czy studia, a to, czego się nauczyła, przekłada na praktykę. Przede wszystkim jednak potrafi skutecznie rozwiązać problemy swoich klientów. Często z łatwością zajmuje się sprawami, które dla innych są przytłaczającymi trudnościami.

Z perspektywy konsumentów eksperta definiuje jego doświadczenie. Składają się na nie zarówno porażki, jak i sukcesy. Ważne, aby w procesie budowania marki osobistej pokazywać obie składowe – jesteśmy wówczas odbierani jako prawdziwi ludzie, a nie „roboty”, a to korzystne dla nawiązywania relacji.

(Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec) (Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec)

Współcześnie osoba, która uważa siebie za eksperta, musi być świadoma swojej wiedzy i umiejętności. Jaka za tym idzie odpowiedzialność?
Odpowiedzialność eksperta zależy od jego poczucia etyki. Dlatego spotkamy na rynku zarówno osoby, które mają świetne opinie, jak i takie, których klienci niejednokrotnie są niezadowoleni. To, co według mnie określa odpowiedzialnego eksperta w każdej dziedzinie, to spełnianie obietnicy składanej przy oferowaniu produktów.

Osobiście praktykuję i polecam w moich kursach dawanie więcej niż obiecujemy. Wtedy możemy nie tylko z czystym sumieniem spokojnie spać, ale również mieć satysfakcję z tego, że zadbaliśmy o naszych klientów i klientki w takich obszarach, o jakich sami by nie pomyśleli. A dzięki temu oni osiągają lepsze efekty.

Trzeba też pamiętać, że odpowiedzialność ekspertów ma granicę – dostarczenie jak najlepszej wiedzy i metod zgodnie z daną obietnicą. Odpowiedzialność za wdrożenie tej wiedzy i rezultaty jest już po stronie kursantów.

Uczysz zarabiania na wiedzy. Dlaczego warto dzielić się nią z innymi?
Powodów jest wiele. Najczęstszy to realizowanie życiowej misji. Na moich kursach często spotykam ludzi, którzy właśnie wchodzą na ścieżkę swojego powołania i pomagają innym rozwiązywać problemy. To jedna z przyczyn tego, że uczę zarabiania na wiedzy; moja misja – napędza mnie i pozwala na najlepsze wykorzystanie talentów, jakie posiadam.

Kolejną motywującą rzeczą jest wolność w trzech aspektach. Po pierwsze – wolność decyzji. Internet pozwala nam prowadzić biznesy na własnych zasadach. Znika wiele ograniczeń charakterystycznych dla starych modeli biznesowych. Możemy zarabiać, mając przy tym dużo radości i większy wybór w życiu. Nie musimy iść na wiele ustępstw i kompromisów.

Po drugie – cieszenie się wolnością czasu. To niesamowite uczucie, kiedy stworzony przez nas kurs się sprzedaje, a my nie musimy przepracować wielu godzin jeden na jeden z klientem czy zrealizować dużego projektu. Dostarczamy wartość w taki sposób, że nie zajmuje nam to całego dnia. Możemy więc spędzać go tak, jak lubimy. Jedni częściej podróżują, inni realizują swoje hobby, wiele osób cieszy się czasem z rodziną. Są również tacy, którzy dodatkowe godziny poświęcają na skalowanie biznesu, aby zarabiać jeszcze więcej.

Bo pieniądze to trzeci aspekt wolności. Według mnie kursy online stanowią jedną z najlepszych ścieżek do osiągnięcia niezależności finansowej. W tej branży naprawdę można spieniężyć swoją wiedzę i doświadczenia, korzystając z dźwigni niedostępnych w innych modelach biznesu.

Magdalena Pawłowska (Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec) Magdalena Pawłowska (Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec)

A co z naszymi obawami i przekonaniami związanymi z dzieleniem się wiedzą? Nie sądzisz, że często ogranicza nas strach przed opinią innych? Jak sobie z tym poradzić? Jaką masz na to radę?
Nasza głowa jest największą przeszkodą w dzieleniu się wiedzą z innymi. Oczywiście, hejt i strach przed opinią innych blokuje wielu ludzi. I to prawda, że ten hejt czy bezpodstawna krytyka bolą. Ale tylko do pewnego momentu. Im większy mamy biznes, im więcej zadowolonych klientów zmieniających swoje życie na lepsze dzięki stworzonym przez nas kursom, tym mniejszą wagę przywiązujemy do słów krytyków. Po prostu brakuje nam na to czasu. Poczucie misji i cel spycha ich na dalszy plan. Ważniejsze stają się osoby, którym pomagamy rozwiązać problemy czy wyjść z trudnych sytuacji.

Kiedy zaczynamy naszą działalność, ale w głowie mamy obawy – to właśnie silne poczucie misji musi przeważyć nad strachem. Wtedy zmienia się podejście i mimo ścisku w żołądku robimy pierwszy live, webinar czy ruszamy ze sprzedażą online.

Pamiętajmy, że nasze kanały w social mediach są naszą przestrzenią i możemy z niej usunąć każdego hejtera. To tak, jakby w stacjonarnym sklepie stał ktoś, kto odstrasza klientów. Nie pozwalamy na takie sytuacje w realnym świecie, w Internecie również nie musimy się na nie godzić.

Mówisz o pozycjonowaniu eksperckim – jakie mogą być tego korzyści?
Pozycjonowanie to jeden z fundamentów biznesu eksperckiego. Chodzi tutaj o to, z czym będą nas kojarzyć potencjalni klienci i ludzie, którzy spotkają się z naszą marką. Ja jestem ekspertką od kursów online i dochodowych biznesów. Osoby stykające się ze mną tak mnie zapamiętają, bo tak pozycjonuję swoją markę.

Każdy ekspert musi zdefiniować, z czego chce być znany. Ludzie muszą nas kojarzyć z konkretnym problemem, jaki rozwiązujemy. Aby utrwalać tę informację, stale o niej przypominajmy, czy to w wywiadach, czy prowadząc transmisje. Musimy umieć przedstawić się w taki sposób, by pokazać, komu i w czym pomagamy.

W efekcie, gdy nasi odbiorcy poczują gotowość do rozwiązania problemu, będą wiedzieli, do kogo się udać, a kiedy ich znajomi napotkają podobne trudności – kogo im polecić. Zapamiętają, że ta konkretna osoba jest od takich spraw. Za nimi zaczną przychodzić kolejni klienci, a biznes rozpędzi się niczym śnieżna kula.

Około 30 milionów ludzi szuka w wyszukiwarce Google odpowiedzi na pytanie: „Jak zostać ekspertem”. Dalej Google podpowiada kolejną frazę: „bez studiów”. Czy uważasz, że studia są potrzebne, aby zostać ekspertem?
Uważam, że studia i stopnie naukowe są potrzebne do zdobycia statusu eksperta tylko tam, gdzie niezbędne jest prawo do wykonywania zawodu. Na przykład prawnicy, lekarze i położne dzielące się wiedzą w Internecie muszą mieć takie wykształcenie. Dla innych studia i stopień naukowy może być dopalaczem pewności siebie. Ale w wielu dziedzinach nie potrzebujemy takich papierów, aby nazwać siebie ekspertem. Ja mam dwa dyplomy magistra, z filozofii i psychologii. Żaden z nich nie wiąże się z biznesem czy marketingiem. Aby osiągnąć sukces w tej branży, latami zbierałam wiedzę od praktyków i mentorów. Chciałam być pionierką kursów online w Polsce – i udało się to osiągnąć bez studiów. Ważne jest dostarczanie ludziom efektów.

Biznes online to bardzo szerokie pojęcie. Jesteś ekspertką od tworzenia dochodowych biznesów, kursów online, e-booków itp. Czy uważasz, że to zawód przyszłości?
Umiejętność tworzenia produktów edukacyjnych, ich promocja i sprzedaż to zdecydowanie kompetencje przyszłości. Z kilku powodów. Sprzedaż i marketing zawsze będą obecne w biznesie. Nic samo się nie sprzeda i zawsze znajdzie się jakaś konkurencja lub alternatywa do wyboru. Wiedza na temat tego, jak się zaprezentować klientom, by uznali nas za najlepszą opcję, zawsze pozwoli nam zarabiać.

Poza tym ilość informacji na świecie jest przytłaczająca, więc ludzie coraz częściej i chętniej korzystają z pomocy ekspertów oferujących gotowe rozwiązania ich problemów. Kto dzisiaj ma czas i energię, aby samodzielnie zdobywać wiedzę na każdy temat? Łatwiej, taniej i szybciej sięgać po konsultację, książkę czy kurs, w których specjalista poprowadzi nas krok po kroku.

Magdalena Pawłowska (Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec) Magdalena Pawłowska (Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec)

Czy uważasz, że biznes online i pozycjonowanie eksperckie są świetnym sposobem zarobku dla młodych mam?Zdecydowanie tak! Do moich kursów regularnie dołączają przyszłe lub przebywające na urlopie macierzyńskim mamy, które nie mają ochoty wracać do starej pracy, bo pragną mieć więcej czasu dla swoich pociech. I często chcą więcej zarabiać. Biznes online to dla nich świetna droga, bo mogą nie tylko pracować wtedy, kiedy pozwoli im dziecko, ale także znaleźć wirtualną asystentkę do współpracy czy zautomatyzować wiele procesów.

W tworzonych przeze mnie programach uczestniczy wiele mam. I ja sama, kiedy zostałam mamą, dziękowałam sobie za prowadzenie biznesu online. Mogłam poświęcić mojej kochanej córeczce tyle czasu, ile chciałam, wiedząc, że moim biznesem opiekuje się zespół, który wie, co robić. Poukładaliśmy wszystkie kampanie tak, abym mogła pracować 3-4 godziny dziennie, zarabiając przy tym więcej niż wcześniej.

Obecnie kobiety mają ogromne możliwości rozwoju, jednak według różnych raportów wciąż otrzymują niższe wynagrodzenia niż mężczyźni lub nie przeskakują pewnych szczebli kariery. Jak Twoim zdaniem walczyć ze stereotypami? Czy pozycjonowanie eksperckie może nam w tym pomóc?
Myślę, że jeśli będziemy świadomi tego, jakimi stereotypami kierują się osoby z naszego otoczenia, jakie przekonania nimi kierują, to będziemy mogli im przeciwdziałać. Pozycjonowanie eksperckie genialnie się sprawdza, jeśli chcemy zmieniać świadomość ludzi. Kobiety, które tworzą biznesy online, cieszą się uznaniem i szacunkiem. Są zapraszane na różne konferencje jako prelegentki, robią szkolenia stacjonarne czy online. Jeśli czujemy, że coś jest nie tak w naszym życiu, że szef nas nie docenia, kolega wykonujący te same zadania zarabia więcej – czas powiedzieć temu NIE.

My, kobiety, mamy w sobie wewnętrzne blokady typu „kobiecie nie wypada”, „nie wychylaj się”. Niełatwo to przepracować. W naszym społeczeństwie zakorzenione są też niestety stereotypy „matki polki”, „nieporadnej blondynki” czy „utrzymanki”. Kobiety pracują, rozwijają się, inwestują w siebie, jednak nadal zderzają się z pewnymi blokadami. Trzeba w końcu przestać patrzeć na różne sfery z punktu widzenia płci – unikajmy tego rodzaju rozróżnień. Reagujmy na takie sytuacje, szczególnie gdy jesteśmy ich świadkami. Naszemu pokoleniu może być trudno, ale uważam (jako matka wychowująca córkę), że to w nas największa nadzieja. To my – mamy – powinnyśmy uczyć dzieci szacunku do siebie i swojej pracy. Tego, jak wartościowymi ludźmi jesteśmy, że nie ma podziałów. I mam tu na myśli każdą matkę, bez względu na to, czy wychowuje córkę czy syna.

Wymień trzy osoby, które według Ciebie zasługują na miano eksperta.
Nie mogę wymienić trzech osób. Jeżeli wrócimy do początku rozmowy i tego, co definiuje eksperta, od razu uzmysłowimy sobie, że niemal każda i każdy z nas w jakiejś dziedzinie ma ekspercki poziom wiedzy i doświadczenia. Nie wszyscy są tego świadomi, więc nie zarabiają na swoich kompetencjach. Mimo obawy przed używaniem tego określenia w odniesieniu do siebie warto zadać sobie pytanie: w jakim obszarze jestem ekspertem? W jakich dziedzinach uzyskuję ponadprzeciętne wyniki? Jakie problemy rozwiązuję łatwiej, szybciej i z powtarzalnymi rezultatami? Z czym ludzie mają trudność, a ja wiem, jak to osiągnąć? Trzeba się nad tym zastanowić, bo może czas nazwać się Ekspertem przez duże E?

Twoja wskazówka, cenna rada, złota myśl na koniec.
Moje motto: dobrze prosperujący biznes jest fundamentem szczęśliwej rodziny. Nie da się ukryć, że jeżeli w sferze zawodowej wszystko się układa, to rodzina czuje większą stabilizację i spokój. W związkach, które doświadczają problemów w pracy czy braku pieniędzy, częściej dochodzi do konfliktów i kryzysów. Myślę, że każdy z nas powinien dążyć do tego, aby mieć dochodowy biznes i żyć na własnych warunkach.

Magdalena Pawłowska (Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec) Magdalena Pawłowska (Fot. Szkoła Fotografa Mateusz Janiec)

Magdalena Pawłowska

www.magdalenap.com; prekursorka kursów online w Polsce, przedsiębiorczyni, autorka bestsellerowej książki Jedna kampania do wolności (nominowanej w TOP10 najlepszych biznesowych książek 2018 roku w konkursie Economicus) oraz współautorka wraz z Ewą Chodakowską książki Moja Pasja Mój Biznes, prowadząca podcast Marketing MasterClass, twórczyni Kampanii WOW – największego w Polsce biznesowego szkolenia o kursach online.

Na swoim koncie ma wielomilionowe kampanie sprzedażowe. Pomogła setkom osób wydać kursy i zbudować dochodowe biznesy online. Jej podopieczni regularnie osiągają wyniki 100 000 zł w sprzedaży kursów, a wielu przebiło już pierwszy MILION!

Współpracuje z ekspertami, pomagając im w budowaniu biznesów opierających się na sprzedaży e-produktów. Znani autorzy, trenerzy i osobistości ze świata show-businessu korzystają z jej rad, aby zmonetyzować swoją obecność w internecie.

Jej motto: Dobrze prosperujący biznes jest fundamentem szczęśliwej rodziny.

Współpraca reklamowa

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze