1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda i uroda
  4. >
  5. Sukienki w paski hitem lata

Sukienki w paski hitem lata

SETA/fot. Grzegorz Gołębiowski
SETA/fot. Grzegorz Gołębiowski
Tego lata modne będą szczególnie sukienki w paski. Jak je nosić?

Kolorowe,  marynarskie, nieregularne, poziome i pionowe – tego lata paski nosimy w każdej możliwej konfiguracji.  Wzór ten na wybiegach pokazywały takie marki jak Chanel, Chloé czy Balmain. Projektanci najczęściej prezentowali go w wersji dwukolorowej. W najnowszej kolekcji paski również zajęły ważne miejsce. Biało-niebieskie przyozdobiły m.in. jedwabną sukienkę na grubych ramiączkach. To doskonały wybór, np. na letnie spotkanie w pracy. W połączeniu z białą marynarką będzie wyglądać profesjonalnie i stylowo

Po hiszpańsku Tak zwana hiszpanka to odsłaniająca ramiona sukienka z dużą falbaną na wysokości dekoltu. Lansowana przez gwiazdy i blogerki jest zdecydowanie jedną z najmodniejszych propozycji na lato 2017. Marka przygotowała hiszpanki w paski w dwóch odcieniach – bieli i niebieskiego oraz bieli i różu. Jeżeli dress code w pracy nie mówi nic o odkrytych ramionach, spokojnie możemy pozwolić sobie na założenie hiszpanki do pracy. Ten model sukienki w wydaniu SETA został uszyty z wysokogatunkowej bawełny i posiada podszewkę, co sprawia że nie będziemy wyglądać w niej plażowo, lecz elegancko. Wystarczy dobrać sandałki na szpilce lub obcasie, a na ramiona zarzucić lekki żakiet. W wersji „po godzinach” hiszpankę warto połączyć z płaskimi sandałami (np. z pomponami) i plecioną torbą-siatką. Efektem będzie ultramodna stylizacja.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
  1. Materiał partnera

Modne sukienki plus size na wesele

Cavaricci to marka, której domeną jest moda plu­s size.(Fot. materiały partnera)
Cavaricci to marka, której domeną jest moda plu­s size.(Fot. materiały partnera)
Sezon wesel właśnie się rozpoczyna. I choć to wyjątkowa uroczystość, niemal zawsze wiąże się z problemem wyboru odpowiedniej kreacji – szczególnie w rozmiarze plus. Podpowiadamy, gdzie kupić idealne sukienki plus size na wesele – modne, eleganckie i seksowne.

Moda nie ma rozmiaru – slogan ten wybrzmiewa z roku na rok coraz mocniej, przenika do naszej świadomości i powoli staje się normalnością. I słusznie! Bo przecież każda z nas zasługuje na to, by mieć możliwość kupna ubrań zgodnych z najnowszymi trendami, a w rozmiarze 40+ również można wyglądać pięknie i modnie. Jednocześnie jednak te z nas, które stały przed wyborem ubrań w większym rozmiarze, szczególnie na wielkie wyjścia, wiedzą, że wciąż nie jest to proste. Asortyment najpopularniejszych sklepów najczęściej kończy się bowiem na rozmiarze XL.

Sukienki plus size na wesele – gdzie kupić?

Gdzie więc szukać sukienki plus size na wesele, czyli uroczystość wymagającą eleganckiej kreacji, w której chcemy czuć się wyjątkowo? Cavaricci to marka, której domeną jest moda plu­s size. Jej twórcy doskonale wiedzą, jak stworzyć sukienkę, by kobieta poczuła się w niej w pełni komfortowo, niezależnie od rozmiaru. Co warto podkreślić, marka stawia również na wysoką jakość – zarówno tkanin, jak i wykonania – by ubrania posłużyły na lata.

Cavaricci tworzy dla wszystkich kobiet, które szukają modnych i stylowych sukienek plus size, a jej niewątpliwą zaletą jest ogromna różnorodność. Znajdziemy tam bowiem formalne sukienki wieczorowe oraz wizytowe w przeróżnych fasonach, kolorach, printach i krojach. Szukasz sukienki plus size na wesele w stylu boho? Zwiewnej i jednocześnie eleganckiej kreacji? A może klasycznego kroju, w którym chcesz poczuć się seksownie? W ofercie Cavaricci każda kobieta znajdzie coś dla siebie!

Sukienki plus size na wesele – jaką wybrać?

Maxi i midi to zdecydowanie najbardziej pożądane długości tego lata, które idealnie sprawdzą się na wesele. Marka Cavaracci oferuje je w wielu odsłonach – od klasyki, która zawsze będzie w modzie, poprzez nutę ekstrawagancji w postaci lekko połyskujących materiałów, aż po najmodniejsze w tym sezonie zwiewne sukienki z delikatnymi falbanami.

(Fot. materiały partnera)(Fot. materiały partnera)

(Fot. materiały partnera)(Fot. materiały partnera)

(Fot. materiały partnera)(Fot. materiały partnera)

Dla kobiet pragnących się wyróżniać, idealnym wyborem będą falbany, które pięknie prezentują się podczas ruchu, a jednocześnie sprytnie maskują drobne niedoskonałości sylwetki. Z kolei dekoracyjne koronki dodadzą szyku i elegancji, a lekki i zwiewny materiał, jakim jest tiul, doskonale sprawdzi się w upalne wieczory.

(Fot. materiały partnera)(Fot. materiały partnera)

(Fot. materiały partnera)(Fot. materiały partnera)

W ofercie marki Cavaricci znajdą również coś dla siebie miłośniczki klasyki. Mała czarna na wesele? Dlaczego nie! Moda plus size korzysta ze sprawdzonych rozwiązań znanych od wielu lat. Sukienka w klasycznym kroju to gwarancja pięknego wyglądu, a jednocześnie pewność tego, że posłuży nam również na inne okazje.

(Fot. materiały partnera)(Fot. materiały partnera)

  1. Moda i uroda

10 lat to dużo czy mało? Polska marka modowa ma się świetnie i świętuje 10-te urodziny

Fot. materiał partnera
Fot. materiał partnera
Zobacz galerię 3 Zdjęcia
Jak ten czas szybko leci! – dziś może krzyknąć to także Answear.com. Popularny polski sklep internetowy na rynku istnieje już 10 lat. Jak jego działalność wpłynęła na branżę mody i co zyskaliśmy dzięki jego obecności?

Niespodzianki na 10. urodziny Answear

Swoje 10. urodziny Answear.com świętuje naprawdę hucznie. Wyjątkowo, jako solenizant, to on przygotował wiele niespodzianek dla swoich fanów i klientów. Na uwagę zasługują limitowane, dostępne wyłącznie na stronie sklepu urodzinowe kolekcje marek premium. Hugo stworzył zestawy komfortowych, minimalistycznych dresowych kompletów utrzymanych w jednolitych odcieniach bieli, szarości, czerni i granatowego. W propozycjach Guess znajdziemy 7 wersji kultowego T-shirtu – na każdej z nich, oprócz rozpoznawalnego logo, umieszczono nazwę stolicy jednego z rynków, na którym jest obecny Answear.com Przez 10 lat polska firma wkroczyła do takich krajów jak: Czechy, Słowacja, Ukraina, Węgry, Rumunia i Bułgaria. Na którą wersję koszulki postawisz? Liczymy na Twoją kreatywność! Jeśli jesteś spragniona ubrań pełnych zmysłowości (lecz niepozbawionych komfortu), Twoje oczekiwania spełni trzecia urodzinowa propozycja, czyli kolekcja answear.LAB „Dare to Dream”. Ubrania i dodatki młodej polskiej marki sygnowane są przez Paulinę Krupińską – znajdziemy tu skórzane komplety, koszule oversize, spódnice podkreślające talię i kobiece sukienki wykonane z mieszanki jedwabiu i wiskozy. Wisienką na urodzinowych torcie Answear niech będzie dla Ciebie konkurs, w którym masz szanse wygrać wyjazd marzeń oraz bony na zakupy do sklepu.

 

Co zmieniło się w sklepie w ciągu dekady?

W ciągu 10 lat Answear.com przeobraził się w modowego giganta, który inspiruje i umożliwia zakupy odzieży damskiej, męskiej i dziecięcej, butów oraz dodatków w Europie Środkowo-Wschodniej. Zmieniło się wiele – od nowych lokalizacji centrali, własnego studia i centrum logistycznego, po wygląd strony, logo, sposób prezentacji produktów i opowiadania o trendach. Sklep startował w 2011 r. w innych realiach – nie byliśmy wtedy jeszcze przyzwyczajeni do zakupów internetowych, brakowało nam dostępu do różnorodnych marek. Wprowadzając do swojej oferty prawie 100 brandów, z których wiele z nich do tej pory było niedostępnych w Polsce, Answear otworzył drzwi do nieskończenie wielu modowych możliwości. Dziś, jego porfolio obejmuje ponad 350 marek, zarówno tych premium, jak casualowych, denimowych czy sportowych, a dzięki wyselekcjonowanym produktom każda z nas może szybko znaleźć rzeczy, jakich potrzebuje. Wybór stylizacji na każdą okazję nie jest już problemem – tak samo jak czas oczekiwania na dostawę czy oszczędności nie tylko czasu, ale i pieniędzy, np. poprzez udział w programie lojalnościowym Answear Club.

Jak Answear przez 10 lat wspierał i rozwijał branżę mody?

Answear zajmuje się nie tylko sprzedażą - od lat wspiera branżę mody i ludzi, którzy chcą w niej zaistnieć. Od 2012 r. marka promuje utalentowane osoby poprzez konkursy, dedykowane początkującym stylistom, fotografom, projektantom i wszystkim artystycznym duszom. Do tej pory zorganizowała 4 edycje Bitwy Stylistów, 3 edycje Projektu Packshot oraz międzynarodowy konkurs Supermodel Answear. Tego typu akcje przyczyniły się do rozwoju kariery wielu osób związanych z modą. Co więcej, Answear kieruje się nie tylko ku profesjonalistom. Wprowadza w tajniki mody także klientów. Od porad typu jak nosić szorty czy różne modele sukienek, po wskazówki dotyczące budowania własnego stylu i informacje o ważnych trendach – na blogu, profilach społecznościowych marki oraz własnym kanale YouTube każdy znajdzie mnóstwo inspiracji. Zawsze też może sięgnąć po profesjonalne poradniki. Przy wsparciu Answear ukazały się publikacje ekspertów: „Rzeczowo o modzie męskiej” Michała Kędziory, „Radzka radzi. Tobie dobrze w tym” Magdaleny Kanoniak oraz „Styl bardzo osobisty” Moniki Jurczyk.

  1. Moda i uroda

Sukienki na wesele - najmodniejsze modele w sezonie 2021

Fot. materiał partnera
Fot. materiał partnera
Zobacz galerię 6 Zdjęć
Niebawem ruszy sezon letnich wesel 2021 - już najwyższy czas, by zacząć poszukiwania kreacji. Zrezygnuj z oklepanych kolorów i wyróżnij się w tłumie gości. Poznaj najnowsze trendy i sprawdź, jaką sukienkę założyć w tym roku. Idealna sukienka na wesele musi być gustowna, szykowna oraz sprostać pod względem wygody.

Wybierasz się na wesele w tym roku? Pierwsze co zwykle przychodzi do głowy przy planowaniu kreacji to jej kolor. Obraz wesel z wielu ostatnich lat to tłum kobiet w jasno różowych sukienkach, a pośród nich wiele pań chcących się wyróżnić czerwoną kreacją. Niestety ta klasyka lawiruje już na granicy banału. Choć pudrowy róż i czerwień to bardzo kobiece kolory, warto w tym roku spróbować czegoś nowego i wyjątkowego, a równie efektownego.

Kolorystyka wiosna/lato 2021

Eleganckie pastele doskonale łączą się z dodatkami i biżuterią. Pasują nastolatkom i kobietom w każdym wieku, budując bardzo subtelny i delikatny wygląd. Zwykle wybierany pudrowy róż zastąp w tym roku odcieniem lila i jasnego fioletu. Te odcienie mocno podkreślają opaleniznę i pasują do każdego rodzaju włosów. Warto łączyć je ze srebrną biżuterią i białymi lub beżowymi dodatkami. W tym roku rządzi także błękit i odcień miętowy.

Sukienki na wesele w modnym odcieniu szarości

Dla kobiet lubiących stonowane kolory modna jest również matowa szarość o średniej tonacji. Zwykle jeśli decydujemy się na szare kreacje, są one jasne, błyszczące i wpadają w srebrne tony. Jednak w tym roku nieco ciemniejsza tonacja jest hitem mody, choć nie jest to łatwy kolor pod względem doboru akcesoriów. Szarość świetnie współgra w kontrastach - co powiesz na przełamanie jej żółtymi dodatkami? Takie orzeźwiające duo roztoczy aurę oryginalności. W przypadku pozostania przy jednolitej kolorystyce, warto zdecydować się na sukienkę subtelnie zdobioną motywami kwiatów lub drobnych ornamentów. Pamiętaj jednak, iż modny jest minimalizm - lepiej zachwycić fasonem drapowań, subtelnych nadruków i pojedynczych falban, aniżeli zbyt wieloma koronkami i haftami. Szarość może być też akcentem i grać drugie skrzypce. Cudownie łączy się jasnym różem i fioletem.

Kobieca fuksja modnie zastąpi czerwień

Jeśli lubisz się w wyrazistych, kobiecych kolorach i zwykle wybierasz czerwień - w tym sezonie zaskocz na weselu ciemnym odcieniem różu. Fuksja to świetny kolor, który najlepiej wybierać w matowym wydaniu. Połyskujące tkaniny w tej tonacji często wyglądają jarmarcznie, a nie o taki przesadzony efekt nam chodzi. Do ciemno różowych sukienek dobrze pasuje biżuteria w chłodnych odcieniach, zwłaszcza srebrna. Do takiej sukienki nie musisz kupować nowych szpilek - wystarczy Twoja ulubiona para klasycznych, czarnych czółenek.

Sukienki na wesele w 2021 - na topie kwieciste modele

Groszki, geometryczne wzory i zwierzęce printy? Na wesele niekoniecznie. Korzystaj z utrzymujących się na szczycie trendów kwiecistych deseni - naprawdę jest w czym wybierać! Kwiecisty wzór jest bardzo kobiecy i doskonale wpisuje się w klimat letnich wesel. Sukienki w kwiaty dobrze się prezentują zarówno przy długości maxi, jak i mini.

 

Szeroki wybór sukienek na wesele znajdziesz w sklepie Mosquito. To polska marka, której sukienki powstają w lokalnych szwalniach. Wybieraj zwiewne tkaniny, na przykład szyfon. Młodzieńczego uroku dodadzą Ci subtelne falbany - zarówno zdobiące dekolt, jak i dolną część sukienki. Połączenie kwiatowego motywu wraz z tymi zwiewnymi falami materiału to przepis na udaną stylizację weselną.

Więcej sukienek na wesele znajdziesz na stronie: https://mosquito-sklep.pl/pl/77-sukienki-na-wesele

  1. Moda i uroda

Zostań częścią modowej rewolucji

Zobacz galerię 3 Zdjęcia
19 kwietnia rusza Tydzień Fashion Revolution, najważniejsze wydarzenie w rocznym kalendarzu międzynarodowej organizacji działającej na rzecz mody odpowiedzialnej. Kampania nagłaśniająca kluczowe modowe wyzwania, której towarzyszą spotkania z ekspertami, panele dyskusyjne oraz szereg innych działań skupionych wokół hasła #whomademyclothes, skierowana jest do wszystkich osób oczekujących realnych zmian w systemie przemysłu odzieżowego. 

Dwa dni przed rozpoczęciem tegorocznego Fashion Revolution Week (19-25.04.2021) odbędzie się wydarzenie eksperckie „Okrągły stół mody cyrkularnej”. Do dyskusji zaproszeni zostali specjaliści obserwujący zjawiska związane z gospodarką obiegu zamkniętego z wielu perspektyw. W tym roku Fashion Revolution Polska koncentruje się na przyszłości mody cyrkularnej, jako części gospodarki o obiegu zamkniętym. Celem wydarzenia jest rozpoznanie największych wyzwań związanych z modą cyrkularną w Polsce. Spotkanie ma stanowić twórczą wymianę poglądów, ale przede wszystkim praktycznych doświadczeń i pomysłów, które przyczynią się do wprowadzenia zmian - na wielu płaszczyznach - już w niedalekiej przyszłości.

„Zależy nam, by wśród zaproszonych gości budować sojusze i łączyć ze sobą potencjalnych partnerów, ale także by nie uciekać od wnikliwych pytań i dociekać odpowiedzi, również tych niewygodnych. Chcemy dążyć do realnych zmian i konkretnych rozwiązaniach rozwijających modę cyrkularną w Polsce. Wskazywać obszary do poprawy, ale także patrzeć z nadzieją w przyszłość” - podkreślają przedstawicielki Fashion Revolution Polska. 

Spotkanie poprowadzi Ola Bąkowska - autorka pierwszego w Polsce bloga o innowacjach i modzie zrównoważonej, obecnie pracująca w organizacji pozarządowej Circle Economy w Amsterdamie, która zajmuje się wcielaniem w życie gospodarki obiegu zamkniętego.

W dyskusji udział wezmą: Dorota Jankowska-Tomków - dyrektor zakupów i działu zrównoważonego rozwoju LPP S.A., Paweł Urbański, reprezentujący pralnię i farbiarnię KNK-KANAKA, mec. Magdalena Niewelt, pomysłodawczyni (wraz z mec. Olegiem Marcinkowskim) Kodeksu Etyki Branży Odzieżowej, Zofia Zochniak - współzałożycielka firmy zajmującej się zbiórką i recyklingiem tekstyliów Ubrania do Oddania, Aleksandra Kuta - pomysłodawczyni, projektantka, konstruktorka startupu Decloths, Agata Frankiewicz - założycielka upcyklingowej platformy Deko Eko, Miłosz Marchlewicz reprezentujący Forum Odpowiedzialnego Biznesu, dr Magdalena Płonka, związana z MSKPU ekspertka w dziedzinie edukacji oraz projektowania mody, wykładowczyni oraz przedsiębiorca, Dobrosława Gogłoza - założycielka All Hands Agency,  Joanna Burzec -badaczka i managerka w jednej z największych na świecie firm konsultingowych, kierownik projektu e-Pack dr Piotr Nowak, Agnieszka Oleksyn-Wajda – radca prawny, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i na Uczelni Łazarskiego, pisarka i reporterka Karolina Sulej, ekonomista i przedstawiciel Fundacji Instrat Damian Iwanowski oraz Tomasz Morozgalski, prawnik, aktywista miejski i działacz społeczny.

Efektem spotkania będzie raport uzupełniony o najnowsze dane z Polski i ze świata oraz komentarze ekspertów. Zostanie przekazany politykom wszystkich opcji, instytucjom publicznym i organizacjom pozarządowym, a także udostępniony uczelniom, z którymi współpracuje stowarzyszenie. Wnioski i ustalenia będące efektem spotkania będą wykorzystywane w działaniach informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych Fashion Revolution Polska. Podsumowanie spotkania będzie udostępnione jako materiał filmowy jeszcze w trakcie Tygodnia Fashion Revolution w mediach społecznościowych polskiego oddziału.

#whomademyclothes: rozmowy o przyszłości mody cyrkularnej

Tydzień Fashion Revolution to także spotkania z ekspertami - prowadzone w formie rozmów na żywo za pośrednictwem kanałów w mediach społecznościowych i na platformie Zoom. O odpowiedzialnym podejściu do mody, szansach mody cyrkularnej, inspiracjach i czekających modę wyzwaniach opowiedzą: projektantka innowacyjnych materiałów Weronika Banaś, autorka bloga i podcastów, wykładowczyni, projektantka Katarzyna Zajączkowska, prawnik związany z Instytutem Prawa Mody Arkadiusz Szczudło oraz trendwatcherka Natalia Hatalska.

W ramach Tygodnia Szkolni Ambasadorzy Fashion Revolution przygotowują także cykl praktycznych warsztatów wcielających w życie założenia mody cyrkularnej.

Fashion Revolution Polska jest częścią międzynarodowej organizacji założonej w Wielkiej Brytanii po tragicznych wydarzeniach w kompleksie fabrycznym Rana Plaza w Bangladeszu, gdzie w kwietniu 2013 r. zginęło ponad 1100 pracowników fabryki odzieżowej, a kolejne 2500 odniosło obrażenia. W kwietniu każdego roku Fashion Revolution zachęca do aktywnego udziału w kampanii nagłaśniającej najważniejsze modowe wyzwania, łączącej pamięć o tragicznych wydarzeniach z 2013 r. z edukowaniem, wywieraniem nacisku na globalne marki i legislatorów oraz dążeniem do realnych zmian.

W trakcie Tygodnia Fashion Revolution każda i każdy z nas może stać się częścią modowej rewolucji. Masowo zadawane pytania o warunki produkcji naszych ubrań, obuwia i dodatków, pokazywanie metek danej marki i korzystanie z hasztagów #whomademyclothes i #whatsinmyclothes pozwalają wciągnąć przedstawicieli przemysłu odzieżowego i konsumentów w dyskusję dotyczącą mody odpowiedzialnej, transparentnej działalności oraz gospodarki obiegu zamkniętego.

Szczegółowy harmonogram tegorocznego Tygodnia Fashion Revolution można znaleźć na facebookowej stronie Fashion Revolution Poland oraz Instagramie (@fash_revpoland).

Sponsorem głównym Okrągłego stołu mody cyrkularnej jest LPP S.A.

Wydarzenie patronatem objęli: Kupuj Odpowiedzialnie, Deko Eko, MSKPU , Ubrania do Oddania, All hands, KNK-KANAKA, UP DIWU, Adwokat Magdalena Niewelt, Adwokat Oleg Marcinkowski, Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Fundacja Instrat, Instytut Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska Uczelni Łazarskiego, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

  1. Moda i uroda

Regencycore - nowy trend po serialu Netflixa

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Bridgertonowie" (Fot. materiały prasowe)
Zobacz galerię 4 Zdjęcia
Hit Netflixa – serial „Bridgertonowie” – przyczynił się do powstania nowego trendu, w którym moda regencji łączy się ze współczesnymi rozwiązaniami. Regencycore jest pełne romantyzmu, kolorów, piór i pereł. W nowym świetle pokazuje styl znany nam choćby z powieści Jane Austen. I sprawia, że tym bardziej tęsknimy za możliwością „wielkiego wyjścia”.

Czasy regencji – uznawane za jedne z najbardziej eleganckich, stylowych i dekadenckich. Na ulicach wielkich miast spacerowali dandysi, dla których codzienne ubieranie było normą performance’u. Biżuteria i ozdoby błyszczały w blasku słońca, a na salony wkraczał walc. Nowy, kontrowersyjny taniec, początkowo, przez publiczne obejmowanie, uznany za niemoralny. Gdy odtańczono go w Wiedniu po raz pierwszy, urażone damy ostentacyjnie opuściły salę balową, sugerując, że tak bliskie przytulanie może wywołać różnego rodzaju choroby. Ale młodzi go pokochali i wkrótce stał się nieodłączną częścią europejskich przyjęć. W tym samym takcie wirują bohaterowie jednej z najgłośniejszych produkcji Netflixa, serialu „Bridgertonowie”, który zaraz po premierze na całym świecie zebrał widownię liczącą ponad 60 milionów. Mariaż ulubionych kostiumowych filmów z intrygą przypominającą tą ze słynnej „Plotkary” okazał się przepisem na sukces, a styl w nim prezentowany przyczynił się do powstania nowego trendu 2021 roku, który otrzymał nazwę regencycore.

Tajemnice arystokracji

Oparty na popularnej serii książek Julii Quinn serial to pełna dramatów historia szlacheckich rodzin rozgrywająca się w 1813 roku. Londyńskie czasy regencji pokazane są jako pełne skandali i tajemnic (rozgrywających się wśród arystokratów, monarchii, debiutantek i ich zalotników), które regularnie w swoich felietonach ujawnia anonimowa Lady Whistledown. Ale co tam fabuła – spójrzcie na ich stroje! Kolorowe i pełne fantazji, ukazujące modę czasów georgiańskich w nowym świetle. To właśnie za ich sprawą na popularności zyskują dziś empirowe, odcięte przy biuście kreacje, bufiaste rękawy, pełne barw i wzorów, czy mieniące się muśliny. Potwierdza to raport analityków Lyst, zgodnie z którym od czasu premiery serialu liczba wyszukiwań frazy „gorsety” wzrosła o 123 proc. O 93 proc. wzrosło zainteresowanie sukniami empirowymi, o 49 proc. – opaskami z pereł i piór. Długie rękawiczki w stylu Daphne Bridgerton wyszukujemy o 23 proc. częściej. Podobnie dzieje się z kolorami. Zgodnie z badaniami Lyst pod względem barw dominują popularne w czasach regencji róż i żółć.

Veronique Heilbrunner na paryskim tygodniu mody (2020) (Fot. Imaxtree) Veronique Heilbrunner na paryskim tygodniu mody (2020) (Fot. Imaxtree)

Blichtr i piękno

Moda czasów regencji odcinała się od nienaturalnych sylwetek stylu rokoko. Choć wciąż obowiązywały w niej gorsety, brak sztywnej krynoliny sprawiał, że była o wiele bardziej nowoczesna. Idealna na zmiany, jakie niosła za sobą nowa era. A było ich sporo, bowiem od 1811 roku nastąpił moment wielkich przemian obyczajowo-kulturalnych, często porównywanych do rewolucji lat 60. XX wieku. Dokładnie w tym roku w Wielkiej Brytanii król Jerzy III, przez chorobę, został uznany za niezdolnego do rządzenia, a tron jako regent przejął jego syn, książę Walii. Jerzy (później koronowany jako Jerzy IV) dał się poznać jako niegrzeczny, lubiący zabawę książę, który choć nigdy nie postawił stopy na polu bitwy, pokonał najsłynniejszego człowieka ówczesnej Europy, Napoleona Bonapartego. Paradoksem jest, że określany mianem grubego głupca regent rozpoczął erę wznoszącą Wielką Brytanię na szczyty wyrafinowania. Jak tylko uwolnił się spod kontroli rodzicielskiej, zaczął prawdziwie szaleńcze życie – niezliczone kochanki (mówi się, że szantażował kobiety samobójstwem), nielegalny ślub i gigantyczne sumy przeznaczane na stroje. To wszystko sprawiło, że ówcześni twórcy karykatur zyskali nową muzę i doskonałą ofiarę swoich prześmiewczych szkiców. Na jednym z nich umieszczono scenę z głośnego przyjęcia, które książę regent wyprawił w 1811 roku z okazji otrzymania nowej funkcji. W sali próbowało się zmieścić 30 tysięcy osób, przez co część została poturbowana i wyszła ze złamaniami, inni – z poszarpanymi ubraniami. A te były przecież nie tylko piękne, lecz także szalenie drogie.

Powrót do natury

By znaleźć początki romantycznego stylu regencji, musimy cofnąć się o parę lat i przenieść na drugą stronę kanału La Manche, gdzie królowa Francji Maria Antonina z fascynacją słucha o naturalistach pokroju Jeana-Jacques’a Rousseau. Postanawia więc wydać majątek na sztucznie wykreowaną niedaleko Wersalu wioskę, przypominającą normandzką wieś. Tuż przed rewolucją francuską spędzała tam całe dnie, zrzucając przy tym mało wygodne warstwy tafty i zastępując je delikatnymi, bawełnianymi białymi sukienkami przypominającymi halki. Na cześć królowej nazwano je chemise à la reine. Ku zaskoczeniu dworu w takiej kreacji pozowała także do portretu pędzla Élisabeth Vigée-Lebrun, który wywołał we Francji niemałe oburzenie. Nie zmienia to faktu, że fason chemise à la reine stał się niezwykle popularny, po latach także w Wielkiej Brytanii czasów regencji.

Moda regencji a Bridgertonowie

Choć kostiumy z serialu „Bridgertonowie” niewątpliwie czerpią z mody czasów regencji, to przez wprowadzone unowocześ­nienia różnią się od tych z filmów „Duma i uprzedzenie” czy nawet z najnowszej ekranizacji słynnej powieści „Emma”. Może właśnie dlatego pokochał je Internet XXI wieku?

Anya Taylor-Joy w filmie „Emma” (2020). (Fot. BEW) Anya Taylor-Joy w filmie „Emma” (2020). (Fot. BEW)

Regencycore, zgodnie z XIX-wieczną modą, skupia się na sylwetce z wysoko odciętą talią i głębokim, kwadratowym dekoltem. Choć wciąż korzystano z gorsetów, nie musiały być one tak ciasno wiązane, bowiem nowe kroje nie podkreślały talii. Suknie wciąż sięgały ziemi, czasem doszywano do nich sunący po ziemi tren. Arystokracja kochała biżuterię, dodatki w rodzaju eleganckich rękawiczek czy charakterystycznych zdobionych czapek oraz kolory, które świadczyły o ich bogactwie. Intensywne pigmenty były przecież bardzo drogie. Ale też barwy przez nie uzyskane nie były tak intensywne jak w serialu Netflixa. Dla przykładu ostrą magentę udało się uzyskać dopiero dekady później, w 1859 roku. Podobnie sprawa wygląda z dekoracyjnością kreacji Bridgertonów i Featheringtonów – choć hafty i zdobienia były w czasach regencji niezwykle popularne, w rzeczywistości nie były aż tak strojne. Wszystkie tkaniny zdobiono wówczas ręcznie, więc by ceny materiałów nie sięgały kosmosu, trzeba było się ograniczyć. W regencycore nie ma tego problemu. Kreacje są zdobne, mieniące i pełne nasyconych kolorów, co było celem Ellen Mirojnick, kostiumografki serialu, która nadzorowała ręczne szycie 7500 strojów. Nowoczesności dodają im mocno uwspółcześnione makijaże, fryzury, brokat, a także akcesoria – sztuczna biżuteria, perły, pióra, spinki, kolie. Nowa wizja mody regencyjnej jest więc mieszanką obecnych trendów z tymi z epoki georgiańskiej, przez co łatwiej nam je przetłumaczyć na język współczesnej ulicy. Współcześni projektanci już od kilku sezonów czerpią z mody czasów georgiańskich i wiktoriańskich, chętnie bawiąc się historycznymi rozwiązaniami, typu: romantyczne falbany, bufki, kryzy, stójki, a nawet podkreślając talię gorsetami. Takie rozwiązania dodają nowoczesnym kreacjom romantyzmu i kobiecości. Często korzystają z nich: Simone Rocha, Sarah Burton z Alexander McQueen, Giambattista Valli, Alessandro Michele z Gucci, Julien Dossena z Paco Rabanne czy Kate i Laura Mulleavy z Rodarte. Regencycore doskonale się w te tendencje wpisuje, bo choć sama regencja księcia Walii trwała dziewięć lat, to o modzie regencyjnej często mówi się jako o tej panującej do czasów wiktoriańskich.

Inna rzeczywistość

Jest jeszcze jeden aspekt obecnej mody na historię. Według ekspertek psychologii mediów, dr Pameli B. Rutledge i dr Shiry Gabriel, oglądanie filmów kostiumowych przynosi pozytywne korzyści, w tym poprawę zdrowia psychicznego. Nic więc dziwnego, że w tak trudnym roku, jakim był 2020, jeszcze chętniej wracamy do ulubionych historycznych dramatów, a nowe produkcje, jak „Małe kobietki”, „Emma” czy właśnie „Bridgertonowie”, biją rekordy popularności. „Oglądając kolejny odcinek serialu kostiumowego, na błogie 40 minut przenosimy się do świata niezwykle oddalonego i różnego od tego, w którym obecnie żyjemy. Łatwiej jest zapomnieć o swoich problemach, gdy zastanawiasz się, jak do licha żyli ludzie, którzy musieli borykać się z koniecznością korzystania z nocnika, nie wspominając już o niepraktycznych ubraniach”, czytamy w magazynie wydawanym przez British Council. Przenosząc się do czasów bez prądu, bieżącej wody i zwyczajnych dla nas wygód, zdajemy sobie sprawę z tego, w jak komfortowych czasach żyjemy. Obserwujemy świat bez telefonów, Inter­netu i aplikacji, w którym rozrywką byli inni ludzie, a życie toczyło się wolniej. Na listy czekało się tygodnie lub miesiące, podczas gdy dzisiaj na wysłane wiadomości spodziewamy się natychmiastowej odpowiedzi.

Keira Knightley w filmie „Duma i uprzedzenie” (2005). (Fot. BEW) Keira Knightley w filmie „Duma i uprzedzenie” (2005). (Fot. BEW)

W czasach rozszalałego konsumpcjonizmu i świata instant mamy wyrzuty sumienia, gdy się nie rozwijamy albo nie jesteśmy produktywni, co przy lockdownie może być szczególnie uciążliwe. Podróże po przeszłości pozwalają więc nie tylko oderwać się na chwilę od tego, co wokół, lecz także utwierdzają w przekonaniu, że wolniejszy i niezależny od Internetu tryb życia też może być fascynujący. Załóżmy więc suknię z wysokim stanem, perły i biżuterię w stylu regencycore i wirujmy w rytm walca. Nawet jeśli na razie tylko we własnym domu.