Konflikt w pracy pojawia się co jakiś czas i jest nieuchronnym rezultatem intensywnej komunikacji lub jej braku, między współpracownikami. Co zrobić, gdy się pojawi?
Oto nasze wskazówki:
- nie unikaj konfliktu, nie udawaj, że go nie ma. Jeśli pojawia się problem, trzeba się spotkać i go omówić, znaleźć wspólnie z innymi - zaangażowanymi w konflikt współpracownikami - sposób, by go rozwiązać.
- zachowaj spokój. Nieważne, czy konflikt powstał na gruncie kompetencji, problemów z komunikacją czy jest efektem kumulujących się w zespole emocji, ważne, by ktoś zachował chłodny umysł i potrafił zarówno określić i zrozumieć strony konfliktu, jak i między nimi mediować.
- jeśli konflikt dotyczy konkretnego problemu związanego z pracą, warto zastanowić się, jak go szybko rozwiązać, bez wchodzenia głęboko w jego przyczyny, by nie wpłynął na efekty pracy zespołu. Jeśli nie ma bezpośredniego związku z danym projektem, ale wpływa na atmosferę w pracy, warto pomyśleć o spotkaniu zespołu, by konflikt rozwiązać na spokojnie.
- warto, może przy pomocy działu HR lub profesjonalnego coacha, znaleźć źródło konfliktu i zastanowić się, jakie systemowe rozwiązania sprawią, że problem ponownie nie wystąpi. Czy to kwestia źle pojmowanych obowiązków, kompetencji, konflikt personalny czy wina systemu?
- ważne by nastawić się na rozwiązanie i zniwelowanie źródła konfliktu, a nie doprowadzać do sytuacji, że któraś ze stron wygrywa, a któraś przegrywa, bo takie myślenie ponownie może doprowadzić do niezdrowej atmosfery w zespole.