Moda z drugiej ręki w 2025 roku przestała być niszą – a dane eBaya pokazują, jak dynamicznie rośnie apetyt na luksus vintage. Od Diora pod wodzą Jonathana Andersona, przez szał na torby Coach, po archiwalne sneakersy i... Birkenstocki – oto największe obiekty pożądania z drugiego obiegu.
Te luksusowe marki sprzedają się na eBayu najlepiej
Według najnowszego raportu „eBay Watchlist Recap 2025”, na platformie co kilka sekund pojawia się nowy produkt od Louis Vuitton. Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach roku sprzedano ponad 5,2 miliona przedmiotów tej marki. Zaraz za nią uplasowały się: Gucci (3,9 mln), Prada (3,2 mln), Burberry (1,8 mln), Armani (1,7 mln) i Dior (1,2 mln). Powody? Śmierć założyciela domu mody Giorgio Armaniego i wynikający z tego wzrost zainteresowania jego projektami, nowy rozdział Diora pod wodzą Jonathana Andersona oraz odświeżony wizerunek Burberry, który znów wzbudza emocje.
Nie brakuje też marek z zupełnie innej bajki. Dôen, czyli kalifornijska marka boho, zanotowała eksplozję sprzedaży po głośnej współpracy z sieciówką GAP. Z kolei wśród marek streetwearowych i sportowych prym wiodą KidSuper (+173% w porównaniu do 2024), Fear of God (+125%) i Cactus Plant Flea Market (+70%). Rosną też notowania Birkenstocka – mimo że niektórym nadal kojarzy się głównie z obuwiem ortopedycznym, jego fuzja z estetyką Miu Miu czy The Row sprawiła, że dla Zetek to już pełnoprawny obiekt pożądania.
Kto zyskał najwięcej na wartości? Oto marki z najszybszym wzrostem w 2025
W kategorii największego wzrostu średniej ceny sprzedaży króluje Luar. Marka Raúla Lopeza notuje aż 270% wzrostu wartości na eBayu – głównie za sprawą kultowej już torebki Ana Bag, noszonej od lat na nowojorskim fashion weeku i czerwonym dywanie. Tuż za nią znalazły się: Hereu (+91%), Gimaguas (+58%), Bob Mackie (+57%), Martine Rose (+47%) i Simone Rocha (+46%).
Co ciekawe, zdaniem eBay największe wahania i trendy na rynku z drugiej ręki wywołują dziś… roszady kadrowe. Po objęciu stanowiska dyrektora kreatywnego Diora, Jonathan Anderson zanotował aż 390% wzrost wyszukiwań swojego nazwiska, a jego wpływ odbił się też na sprzedaży klasyków marki. Torebki Saddle i Lady Dior zanotowały odpowiednio 34% i 24% wzrostu sprzedaży.
W podobny sposób zadziałał efekt Demny, który – mimo początkowo chłodnego przyjęcia przez branżę mody – po teaserze swojej debiutanckiej kampanii dla Gucci zwiększył wyszukiwania o 87%. Przełożyło się to na konkretne zakupy: 325% wzrostu sprzedaży torby Ophidia i 67% dla modelu Horsebit 1955.
Celine natomiast, pod wodzą nowego dyrektora Michaela Ridera, zanotowało 11% wzrost sprzedaży modelu Phantom.
Te torebki są teraz najgorętsze
Bez względu na nazwisko projektanta, niektóre torebki są po prostu nieśmiertelne. W 2025 roku największymi gwiazdami drugiego obiegu są:
Szczególny awans społeczny zrobił Coach, który (czyżby pod wpływem serialu „Tego lata stałam się piękna”?) notował aż 92 wyszukiwania na minutę. Marka zdołała wyjść poza ramy „dostępnego luksusu” i wkroczyć do sfery nowego „It bag”.
Sneakersy, które warto mieć na oku
Raport nie mógłby się obyć bez sneakersów. Najbardziej pożądane modele tego roku łączą nostalgię z funkcjonalnością. New Balance 9060, Nike Shox, Onitsuka Tiger Mexico 66, Adidas Taekwondo, Puma Speedcat i Asics Gel-Nimbus 10.1 idealnie wpisują się w ten trend. Jednak absolutnym rekordzistą były kultowe Air Jordan 4 White Cement, które po majowej premierze były wyszukiwane niemal 600 razy dziennie. Jeśli trzymasz je jeszcze w pudełku – wiesz, co robić.