fbpx

Wypalenie zawodowe – jak zapobiegać

Wypalenie_zawodowe
123rf.com

Wypalenie zawodowe dotyka bardzo wielu osób. Czy możemy mówić o chorobie społecznej? Jak temu zapobiec?

Wypalenie_zawodowe
123rf.com

Podobno kryzys nadchodzi niespodziewanie. Osoby dotknięte wypaleniem zawodowym mówią, że było po prostu dużo pracy, szansa na awans, codzienny stres…

Codzienny stres

Obserwuj własne ciało, które najszybciej reaguje na nadmierny stres. Pierwsze objawy mają charakter fizjologiczny i to właśnie jest sygnał dla ciebie, żeby się zatrzymać. Dziś wszystko jest „pilne” albo „na już”, ale trzeba ułożyć własne priorytety i trzymać się tego porządku.

Długotrwały stan napięcia

Wypalenie zawodowe to proces, a nie nagły atak. Jak każdy proces, jest zróżnicowany, ma różne fazy trudności. Jeśli tylko zorientujesz się, że dzieje się coś niedobrego, reaguj natychmiast, nie czekaj na następne sygnały, ponieważ może ich już nie być. Doświadczenie osób wypalonych jest takie, że pewne dnia po prostu traci się kontrolę. Rozpadasz się psychicznie i fizycznie.

Nikt nie jest bezpieczny

Problem może dotknąć każdego. Wypalenie zawodowe wcale nie zdarza się tylko nadwrażliwcom, osobom niekompetentnym. Zwłaszcza, że dla wielu z nas praca określa też pozycję społeczną. Często cierpią osoby profesjonalne, perfekcjoniści, ludzie ambitni i zaangażowani w pracę. Podejmują się nowych obowiązków, pracują po godzinach… i nagle pewnego dnia „pękają”. Powodem kryzysu najczęściej jest nie tylko przemęczenie, ale też brak docenienia przez zwierzchników.

Identyfikacja punktów zapalnych

Zastanów się dobrze, co jest powodem napięcia, w którym żyjesz: chodzi o dwie komórki, które bez przerwy dzwonią (tym częściej, że masz przekierowanie poczty służbowej na prywatny telefon); bezsensowne obowiązki; kolegę, który zwala na ciebie swoja pracę? Potem realnie oceń, czy możesz wyeliminować te sytuacje. Bywa tak, że w danym miejscu nie może nic zmienić. Nie frustruj się rzeczami, na które nie masz wpływu. Zrób własny bilans i zdecyduj, czy zmieniasz pracę, czy akceptujesz rzeczywistość. Pamiętaj jednak, żeby dbać o siebie, nie kumuluj stresu, znajdź jakieś sposoby na doładowanie energii – nawet kilka chwil świadomego relaksu ma bardzo dobre skutki.

Symptomy wypalenia

Najczęstsze to zaburzenia snu, chroniczne zmęczenie, nadpobudliwość, agresywne reakcje, problemy z koncentracją i takie objawy fizyczne, jak: bóle głowy, bóle żołądka, problemy z oddychaniem. Jeśli odczuwasz przemęczenie, weź urlop i odpocznij aktywnie. Jeśli symptomy nadal się utrzymają – idź do lekarza i zrób podstawowe badania, weź urlop, zacznij sesje u terapeuty… Zacznij działać! Wypalenie zawodowe to nie wyrok, większość osób wychodzi z niego bardziej świadoma i uzbrojona w narzędzia radzenia sobie ze stresem.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>