fbpx

Menopauza

kobieta_dojrzala
123rf.com

Menopauza. Ma swoje dobre i mniej dobre strony. Jest końcem, ale i początkiem. Naturalnym etapem życia między młodością a starością, czyli: dojrzałością.
Najstarsze medycyny świata, czyli medycyna ajurwedyjska i chińska, podchodzą do menopauzy z szacunkiem i stoickim spokojem. Nie leczy się jej, bo to przecież nie choroba, tylko naturalny stan, a w zasadzie przemiana. Przekwitanie, które trwa kilka lat przed menopauzą, czyli ostatnią miesiączką, przygotowuje kobietę fizycznie i psychicznie do wejścia w nowy etap życia, który w pełni może wykorzystać na rozwój osobisty, przeniesienie uwagi z bycia dla rodziny na bycie dla siebie. To także czas, gdy w pełni dojrzałe, z bagażem doświadczeń, możemy tą wiedzą dzielić się z innymi.

Menopauza to prezent od losu – przekonują mądrzy nauczyciele. Nasze przodkinie, praprababki rzadko kiedy dożywały tego „czasu dla siebie” – jeszcze w XVIII wieku i pierwszej połowie XIX kobiety, które przekroczyły trzydziestkę i czterdziestkę, uznawane były za zaawansowane wiekowo, matrony. Zamiast strojnych kapeluszy musiały przywdziewać czepek. Dziś możesz, jak Tina Turner, chodzić w mini do siedemdziesiątki.

Równowaga umysłu i ciała

Na szczęście tylko niektóre kobiety przechodzą ten czas w sposób trudny do zniesienia. Objawy fizyczne tej przemiany sprawiają przez jakiś czas kłopot, ale same możemy sobie pomóc, by przez ten czas przejść łagodnie. Dla kobiet aktywnych, pozytywnie nastawionych do świata i akceptujących porządek natury – menopauza może być niemal niezauważalna. Dlatego już dziś znajdź codziennie 10–20 minut na łagodne ćwiczenia, także oddechowe, a co najmniej 3 razy w tygodniu na ok. 30-minutowy wysiłek, może to być np. szybki spacer lub jazda na rowerze. Taki wysiłek wyzwala endorfiny, zwane hormonami szczęścia. Ponadto ruch korzystnie wpływa na układ krążenia, serce, ogólną sprawność, no i figurę.

Bądź aktywna umysłowo, ucz się języków, zdobywaj nowe umiejętności, zwiedzaj świat – choćby najbliższą okolicę. Odpoczywaj, relaksuj się – szukaj spokoju, wysypiaj się i regeneruj. Bardzo ważna jest wartościowa dieta, rozumiana jako sposób odżywiania – jedz ryby, warzywa, pieczywo z pełnego ziarna, zamiast masła stosuj tłuszcze roślinne. Spożywaj przynajmniej jedną łyżkę dziennie oleju z nasion wiesiołka – reguluje gospodarkę hormonalną, wpływa na dobry nastrój. Na lepszy sen pomoże ciepła kąpiel z dodatkiem soli i masaż stóp.

Gdy jednak przyjdzie ten dzień, a powyższe sposoby nie będą pomagały, objawy nasilą się lub będą zbyt dokuczliwe – skonsultuj się z lekarzem, a najlepiej z dwoma lub trzema, by mieć pewność, że wybrałaś dla siebie najlepszą z możliwych opiekę w tym przejściowym czasie. Rozważ też konsultację psychologiczną z kimś, kto z dystansu spojrzy na twoje emocje, wspieraj się życzliwością przyjaciółek. Ale przede wszystkim – myśl o sobie dobrze i dbaj o siebie!

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze