Badania angielskich naukowców wskazują, że do 10 procent populacji dzieci cierpi na specyficzne trudności w nauce, takie jak dysleksja, dysgrafia, autyzm, ADHD. To przekłada się na dwóch lub trzech uczniów w klasie.
Naukowcy z University College i Goldsmiths University of London odkryli również, że dzieci są często dotknięte więcej niż jedną niepełnosprawnością intelektualną.
Według nich specyficzne trudności w nauce (ang. Special Learning Disability, SLD) wynikają z „nietypowego rozwoju mózgu, wynikającego ze skomplikowanych przyczyn genetycznych i środowiskowych”, powodując zaburzenia takie jak: dysleksja, dysgrafia, ADHD, autyzm. Pojedynczo stanowią już one duże wyzwanie życiowe dla dziecka, rodziców i nauczycieli, ale okazuje się, że występują one wspólnie o wiele częściej niż się powszechnie uważa.
Na przykład - między 33 a 45 proc. dzieci z ADHD cierpi również z powodu dysleksji, a 11 procent dysgrafików ma poważne kłopoty w relacjach społecznych. - Teraz wiemy, że istnieje wiele zaburzeń rozwoju neurologicznego, które mogą prowadzić do powstania trudności w uczeniu się, nawet u dzieci, u których poziom inteligencji jest w normie lub nawet wysoki – powiedział profesor Brian Butterworth z UCL Institute of Cognitive Neuroscience. - Zjawisko to dotyczy aż 10 proc. dziecięcej populacji. Pojawiła się gorąca potrzeba wysokiej indywidualizacji nauczania. Nie sposób stosować jedną miarę do wszystkich uczniów w klasie. Nie jest możliwe także klasyfikowanie dziecka na podstawie jednego zaburzenia, bo często są one połączone. Każde dziecko jest unikalne i do każdego trzeba podchodzić inaczej. System edukacji powinien monitorować i dostosowywać się do aktualnej wiedzy i umiejętności ucznia. Potrzeba nam rozwoju technologii zaawansowanych programów edukacyjnych, które potrafią zidentyfikować indywidualne potrzeby dziecka. A przede wszystkim pojawia się konieczność tego, żeby dorośli byli świadomi faktu, że każde dziecko może mieć zupełnie inne zarówno ograniczenia, jak i możliwości.
Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie Science.
źródło: University College London