1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Sztuka
  4. >
  5. Ruszyły próby do „Głosu Potwora” – opery reżyserowanej przez Agnieszkę Smoczyńską. Prapremiera na Malta Festival już w czerwcu

Ruszyły próby do „Głosu Potwora” – opery reżyserowanej przez Agnieszkę Smoczyńską. Prapremiera na Malta Festival już w czerwcu

Fot. Materiały prasowe
Fot. Materiały prasowe
W Operze Bałtyckiej w Gdańsku rozpoczęły się próby do opery „Głos Potwora”, jednej z najważniejszych premier tegorocznego programu 35. edycji Malta Festival w Poznaniu. Spektakl powstaje na zamówienie Malta Festival w koprodukcji z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Narodowym Centrum Kultury i zostanie zaprezentowany 27 i 28 czerwca w Auli Artis w Poznaniu jako wydarzenie wieńczące nie tylko festiwal, ale także polską prezy-dencję w Radzie Unii Europejskiej.

Za reżyserię odpowiada Agnieszka Smoczyńska, jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich reżyserek filmowych, twórczyni nagradzanych filmów „Silent Twins”, „Córki dancingu” i „Fuga”, od lat poruszająca się na pograniczu kina autorskiego, gatunkowego i artystycznego eksperymentu. Libretto do opery napisał Robert Bolesto, scenarzysta m.in. „Ostatniej rodziny”, „Hardkor Disko” czy „Córek dancingu”, a muzykę skomponował Alek Nowak – jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki współczesnej, znany z takich dzieł jak „Baśń o sercu”, „Ja, Şeküre”, czy „ahat-ilī – Siostra bogów”. Za scenografię odpowiada Jagna Dobesz – laureatka Europejskiej Nagrody Filmowej i Orła za pracę przy „Dziewczynie z igłą” Magnusa von Horna, współtwórczyni scenografii do oscarowej „Idy” Pawła Pawlikowskiego.

Inspiracją dla opery stał się film „Europa Europa” Agnieszki Holland oraz dramatyczna biografia Salomona Perela – żydowskiego chłopca, który w czasie wojny, by przeżyć, ukrywał swoją tożsamość, funkcjonując w szeregach Hitlerjugend. Twórcy przenoszą tę historię w przestrzeń mitologiczną – do świata Meduz, Erynii i Hadesa budując alegorię współczesnego doświadczenia wykluczenia, życia w ukryciu i woli przeżycia za wszelką cenę.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

To historia osoby, która pod groźbą śmierci nigdy nie może ujawnić prawdy o sobie. Musi się ukrywać lub przebierać. Stale obserwuje wszystko i wszystkich, nie ufa nikomu. W końcu, za cenę życia, staje się „nikim” – mówi Alek Nowak. Współczesną historię przenosimy w świat mitów, aby dotrzeć do źródeł strachu, nienawiści i miłości poszukując w nich ponadczasowej prawdy o człowieku – dodaje Agnieszka Smoczyńska.

W warstwie wizualnej spektakl przygotowują: Jagna Dobesz (scenografia), laureatka Europejskiej Nagrody Filmowej i Orła za film „Dziewczyna z igłą”, Katarzyna Lewińska (kostiumy), znana ze współpracy z Agnieszką Holland, Andrzejem Wajdą czy Małgorzatą Szumowską, Natan Berkowicz, stały współpracownik czołowych polskich reżyserów, w tym Krystiana Lupy i Jana Klaty, który odpowiada za projekcje multimedialne, Aleksandr Prowaliński (reżyseria świateł) i Tomasz Wygoda (choreografia). W roli głównej wystąpi kontratenor Jan Jakub Monowid, a orkiestrę poprowadzi Yaroslav Shemet, dyrektor muzyczny Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Partytura jest poruszająca, niezwykle oryginalna i znakomicie zinstrumentowana – barwna, pełna napięć i kontrastów, a przy tym idealnie spleciona z treścią libretta. Każda fraza niesie emocję, każde brzmienie ma swoje znaczenie. – podkreśla Yaroslav Shemet, który wcześniej miał okazję prawykonywać inne utwory kompozytora, ale z jego operą pracuje po raz pierwszy.

Po prapremierze na Malta Festival opera zostanie zaprezentowana 12 lipca w ramach Baltic Opera Festival w Gdańsku oraz jesienią na warszawskim festiwalu Eufonie.

„Głos Potwora: Opera inspirowana Europa Europa Sallego Perela i Agnieszki Holland”, to jeden z dwóch scenicznych projektów inspirowanych twórczością Agnieszki Holland, które zostaną zaprezentowane w trakcie Malta Festival. Drugim z nich będzie spektakl „Kobieta samotna” w reżyserii Anny Smolar – koprodukcja Malty i Teatru Powszechnego w Warszawie. Oba wydarzenia domknie spotkanie z reżyserkami, które w sobotę 28 czerwca poprowadzi Michał Merczyński, kurator projektów wokół twórczości Agnieszki Holland.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Agnieszka Holland jest twórczynią niezłomną, zawsze stojącą po stronie człowieka – zarówno na planie filmowym, jak i w życiu. Jej zaangażowanie społeczne, siła, bezkompromisowe wybory i przejmujący język przekazu artystycznego są dla mnie niezwykle ważne. Kilka lat temu wspierałam powstanie niestety wciąż aktualnej „Zielonej granicy”, a dziś w ramach Malta Festival prezentuję nowe interpretacje dojmujących i jakże współczesnych filmów wielkiej polskiej reżyserki, wspaniałej, mądrej i odważnej kobiety, z której przyjaźni jestem dumna – podkreśla Dominika Kulczyk, Mecenaska Malta Festival.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Jubileuszowa 35. edycja Malta Festival, to wydarzenie adresowane do każdego widza – w tym roku w szczególności do odbiorcy kultury ekranu. Program festiwalu podkreśli rolę scenariusza jako formy artystycznej, koncentrując się na relacji kina i teatru. Przyjrzy się także sztuce rzemiosła, celebrując twórców kostiumów – to m.in. za sprawą niezwykłego spektaklu oscarowej aktorki Tildy Swinton i historyka sztuki Oliviera Saillarda.W spektaklu prezentowanym w pierwszy weekend festiwalu składają oni włoskiemu reżyserowi, filozofowi i skandaliście, Pierowi Paolowi Pasoliniem. W „Embodying Pasolini” na scenie pojawi się blisko trzydzieści kostiumów z filmów Pasoliniego, także jako wyraz uznania dla kunsztu rzemieślniczego i artystycznej wartości samych strojów, traktowanych jak żywe dzieła sztuki – archiwa emocji, pamięci i postaci srebrnego ekranu.

35. jubileuszowa edycja Malta Festival odbędzie się między 20 a 28 czerwca w Poznaniu.

Program festiwalu dostępny na stronie: www.malta-festival.pl

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze