Typowy nabywca ebooka to młoda, aktywna zawodowo osoba, mieszkaniec dużego miasta województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego lub wielkopolskiego. Najczęściej po studiach, w wieku 25-44 lat, która średnio kupuje od 1 do 3 ebooków miesięcznie.
Dane o tradycyjnym czytelnictwie nie napawają optymizmem, ale polski rynek książki elektronicznej z sukcesem rośnie z roku na rok. Polacy coraz chętniej kupują ebooki i cenią sobie mobilną, wygodną formę czytania. Nie bez znaczenia jest również cena. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie niższa. Średnia cena pojedynczego ebooka w najpopularniejszych kategoriach wynosi około 20 zł, co oznacza, że jest o 20-30 % tańsza od książki drukowanej.
– Rozwój nowych technologii, wygoda czytania i z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla eczytelników powoduje, że ebooki rosną w siłę. Nie oznacza to jednak, że ebooki mają być traktowane jako zagrożenie dla książki drukowanej. Wręcz przeciwnie, obie formy czytelnictwa mogą się uzupełniać – komentuje Martyna Bednarczyk z firmy Virtualo – dystrybutora książek elektronicznych.
Zwyczaje e-czytelników
Jak wynika z sondy Virtualo (przeprowadzonej w okresie październik – listopad 2015), aż 79% respondentów przyznaje, że czyta zarówno książki drukowane jak i ebooki, a 14% potwierdza, że czyta wyłącznie książki w wersji elektronicznej.
Jakie główne czynniki powodują, że czytelnik wraca do danej e-księgarni i kupuje w niej ebooki nawet kilka razy w miesiącu? - Aż 85% respondentów wymienia wysokie rabaty oraz przejrzysty i przyjazny layout strony (29% wskazań). Tylko 7% z badanych deklaruje, że w ogóle nie czyta ebooków, podając za najczęstszą przyczynę brak odpowiedniego urządzenia, czyli e-czytnika. W ich opinii smartfon jest za mały do e-lektury, a komputer męczy wzrok.
Ponad 87% respondentów podaje, że czyta ebooki na czytnikach, a 8% na tablecie, 3% na smartfonie i tylko 2% na ekranie laptopa lub monitorze komputera. Jedną z najistotniejszych funkcji w czytnikach, wskazanych przez respondentów jest przednie podświetlenie ekranu.
Większość respondentów (58%) kupuje miesięcznie od 1 do 3 ebooków. Największą grupę czytelników stanowią osoby w 25-34 lata (36%), następnie 35-44 (32%) i 18-24 lata (11%).
Najchętniej czytanymi ebookami są te z kategorii kryminał i sensacja, literatura piękna i fantastyka. Najwięcej e-książek sprzedaje się w z województwie mazowieckim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim.