1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Kim jest polski czytelnik ebooków?

Kim jest polski czytelnik ebooków?

fot.123rf
fot.123rf
Typowy nabywca ebooka to młoda, aktywna zawodowo osoba, mieszkaniec dużego miasta województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego lub wielkopolskiego. Najczęściej po studiach, w wieku 25-44 lat, która średnio kupuje od 1 do 3 ebooków miesięcznie.

Dane o tradycyjnym czytelnictwie nie napawają optymizmem, ale polski rynek książki elektronicznej z sukcesem rośnie z roku na rok. Polacy coraz chętniej kupują ebooki i cenią sobie mobilną, wygodną formę czytania. Nie bez znaczenia jest również cena. Nowoczesna forma czytania, biorąc pod uwagę ceny książek papierowych, wydaje się też zdecydowanie niższa. Średnia cena pojedynczego ebooka w najpopularniejszych kategoriach wynosi około 20 zł, co oznacza, że jest o 20-30 % tańsza od książki drukowanej.

Rozwój nowych technologii, wygoda czytania i z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla eczytelników powoduje, że ebooki rosną w siłę. Nie oznacza to jednak, że ebooki mają być traktowane jako zagrożenie dla książki drukowanej. Wręcz przeciwnie, obie formy czytelnictwa mogą się uzupełniaćkomentuje Martyna Bednarczyk z firmy Virtualo – dystrybutora książek elektronicznych.

Zwyczaje e-czytelników

Jak wynika z sondy Virtualo (przeprowadzonej w okresie październik – listopad 2015), aż 79% respondentów przyznaje, że czyta zarówno książki drukowane jak i ebooki, a 14% potwierdza, że czyta wyłącznie książki w wersji elektronicznej.

Jakie główne czynniki powodują, że czytelnik wraca do danej e-księgarni i kupuje w niej ebooki nawet kilka razy w miesiącu? - Aż 85% respondentów wymienia wysokie rabaty oraz przejrzysty i przyjazny layout strony (29% wskazań). Tylko 7% z badanych deklaruje, że w ogóle nie czyta ebooków, podając za najczęstszą przyczynę brak odpowiedniego urządzenia, czyli e-czytnika. W ich opinii smartfon jest za mały do e-lektury, a komputer męczy wzrok.

Ponad 87% respondentów podaje, że czyta ebooki na czytnikach, a 8% na tablecie, 3% na smartfonie i tylko 2% na ekranie laptopa lub monitorze komputera. Jedną z najistotniejszych funkcji w czytnikach, wskazanych przez respondentów jest przednie podświetlenie ekranu.

Większość respondentów (58%) kupuje miesięcznie od 1 do 3 ebooków. Największą grupę czytelników stanowią osoby w 25-34 lata (36%), następnie 35-44 (32%) i 18-24 lata (11%).

Najchętniej czytanymi ebookami są te z kategorii kryminał i sensacja, literatura piękna i fantastyka. Najwięcej e-książek sprzedaje się w z województwie mazowieckim, małopolskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze