Na dzisiejszym rynku pracy networking odgrywa coraz ważniejszą rolę. Jednak samo zdobywanie kontaktów nie wystarczy. Własną bazą trzeba odpowiednio zarządzać, by czas poświęcony na poznawanie nowych osób i nawiązywanie relacji nie kończył się jedynie schowaniem do portfela kolejnej wizytówki, której za jakiś czas nie będziemy potrafili zidentyfikować. Stworzenie przejrzystej, intuicyjnej bazy danych pozwoli określić kogo i przy jakiej okazji spotkaliśmy, jakie kwestie zostały omówione – wszystko po to, by móc skorzystać z niej w sytuacji poszukiwania pracy czy partnerów biznesowych do nowego projektu.
Kolekcjonowanie informacji
By budowana przez nas baza kontaktów była naprawdę wartościowa, warto zadbać o nią już na etapie tworzenia. Zachowując wizytówkę dobrze jest zapisać gdzie i w jakich okolicznościach poznaliśmy daną osobę. Wszelkie dodatkowe komentarze mogą pomóc w powrocie do kontaktu za jakiś czas. – Tylko od ciebie zależy jaki poziom szczegółowości będzie miała twoja baza – jeśli znasz datę imienin czy urodzin danej osoby warto ją zapisać. Być może kiedyś będzie okazja wysłania okolicznościowej kartki, która pomoże ci w nawiązaniu rozmowy. Taki symboliczny gest może kiedyś mieć pozytywny wpływ na rozwój twojej kariery – radzą eksperci Monster Polska. Lista kontaktów można przygotować w notatniku lub w Excelu - wszystko zależy od tego, jaki rodzaj zbierania danych preferujemy. Na rynku dostępne są także specjalne systemy gromadzenia danych. Należy jednak pamiętać, że baza ma służyć ułatwieniu kontaktów i łatwość dostępu powinna być priorytetem. Decydując się na stworzenie takiej bazy, niezależnie od jej formy, musimy pamiętać o aktualizowaniu. Każdą informację o zmianie stanowiska, czy firmy warto w niej odnotowywać. Dobrze prowadzona baza może stać się istotnym narzędziem w poszukiwaniu pracy. Jej zaniedbanie może oznaczać utratę nowych możliwości.
Dbanie o kontakty
Wysiłek włożony w tworzenie listy kontaktów warto uzupełnić dbaniem o relacje z osobami, które znajdują się w kręgu naszych zawodowych zainteresowań. – Korzystaj z każdej możliwości kontaktu – zagaduj na konferencjach, wspólnych szkoleniach. Jeśli twoim celem jest znalezienie nowej pracy podpytuj, zasięgaj informacji, proś o radę. Pamiętaj tylko, by się nie narzucać. Osoba, z którą rozmawiasz nie może doznać poczucia, że chcesz, by obiecała ci załatwienie pracy – przestrzegają eksperci. Podstawowym błędem popełnianym w networkingu jest traktowanie biznesowych relacji jako „drogi jednokierunkowej”. Udając się do kogoś po poradę lub z prośbą o skierowanie do odpowiedniej osoby dobrze jest zastanowić się co możemy zaoferować w zamian. I zawsze być otwartym nie tylko na przyjmowanie, ale też udzielanie pomocy. Nie można też zapominać o dziękowaniu. Krótka wymiana zdań, telefon, czy liścik będzie bardzo dobrze o nas świadczył i pokaże szacunek dla osoby, która okazała wsparcie.
Networking online
Internet oferuje niezwykle szerokie możliwości budowania sieci kontaktów ponad granicami geograficznymi czy branżowymi. Media społecznościowe – Facebook czy Twitter oraz portale biznesowe sprawiły, że nawiązywanie relacji zawodowych stało się prostsze niż kiedykolwiek. Szczególnie jeśli czas czy budżet nie pozwalają nam uczestniczyć we wszystkich wydarzeniach branżowych, na których można poznać ludzi z naszego sektora. Dlatego zdecydowanie warto z nich korzystać, np. udzielając się w grupach dyskusyjnych dedykowanych naszej branży. To doskonała okazja do zaprezentowania swojej wiedzy i doświadczenia i nawiązania zawodowych relacji.
Networking i budowanie bazy profesjonalnych kontaktów to nie sposób na „załatwienie” sobie pracy po znajomości, ale na poszerzenie horyzontów, szybsze dotarcie do informacji o planowanych rekrutacjach czy zmianach kadrowych w interesujących nas firmach. To także doskonały sposób na uczenie się i zdobywanie nowych kompetencji poprzez obserwowanie bardziej doświadczonych osób. Wysiłek włożony w tworzenie i utrzymanie bazy kontaktów sprawi, że kolejny krok w rozwoju zawodowym będzie znacznie łatwiejszy.