1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Rozwiń inteligencję emocjonalną pracy

Rozwiń inteligencję emocjonalną pracy

123rf.com
123rf.com
W pracy spędzasz najwięcej czasu w ciągu dnia. Spróbuj rozwinąć swoją inteligencję emocjonalną, a wraz z nią pozytywne relacje wśród współpracowników i przełożonych.

Oto kilka wskazówek, jak lepiej radzić sobie w pracy i życiu:

  • kontroluj emocje, zwłaszcza te negatywne. W domu masz zwyczaj wybuchać złością, gdy coś cię zdenerwuje, albo nie idzie po twojej myśli; lub też zamykasz się w sobie, nie chcąc z nikim rozmawiać. W pracy takie zachowanie nie przejdzie. Dlatego staraj się panować nad emocjami, swoją złość naucz się łagodzić, lub - gdy dojdzie do konfrontacji - wyrazić spokojnie i dyplomatycznie, dlaczego nie zgadzasz się z ustaleniami.
  • zastanów się jak działa na ciebie stres. Czy cię mobilizuje do działania, czy może działa demotywująco. Czy w sytuacji stresowej opadasz z sił czy działasz ze spokojem? Spróbuj zastanowić się, co powoduje, że stres wytrąca cię z równowagi. I co może sprawić, że do tej równowagi wracasz? Czy pomaga krótki spacer albo ćwiczenia oddechowe? Może jeśli przezwyciężysz schemat działania, okaże się, że sytuacja stresowa nie będzie miała wpływu na twoją pracę i samopoczucie.
  • obserwuj otoczenie i swoich współpracowników. Czy umiesz rozpoznać grupy, w jakie pracownicy łączą się w twoim miejscu pracy? Kto z kim przestaje, kto kogo się słucha i komu zwierza, dlaczego ludzie reagują na siebie tak, a nie inaczej? To ważne, żebyś rozumiała, że przyczyna wielu zachowań nie zależy od nas samych, ale od układów, w jakim ludzie się znajdują.
  • bądź asertywna. Czy umiesz zachować decyzyjność i nie ugiąć się pod czyjąś wolą w sytuacji gdy ważne jest dla ciebie, by zachować autonomię? Czy potrafisz powściągnąć w takiej sytuacji emocje i spokojnie i rzetelnie wytłumaczyć, dlaczego nie zgadzasz się z decyzją przełożonego, dlaczego nie popierasz danego pomysłu i dlaczego nie możesz wziąć na siebie dodatkowych obowiązków?
  • zastanawiałaś się nad rolami, jakie odgrywasz w pracy? Czy stoisz z boku czy masz przyjaciół? Jesteś powiernicą, czy sama się zwierzasz? To ważne, na ile sobie pozwalamy w miejscu pracy, czy jest to zgodne z naszym sumieniem, czy ludzie nam ufają i czy my umiemy komuś zaufać.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze