1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Materiał partnera

Czy każdy może jeść kaszę? Sprawdź, kto i dlaczego powinien uwzględnić kasze w diecie

(Fot. materiały partnera)
Kasze należą do produktów zbożowych i w dużej mierze są źródłem węglowodanów. W zależności od tego, z jakiego zboża pochodzą oraz jaki jest stopień rozdrobnienia ziarna, różnią się wartością odżywczą. Dzięki szerokiemu wachlarzowi kasz możemy poszczególne z nich dopasować do talerza osób z różnymi potrzebami żywieniowymi. Opowiada o tym Monika Stromkie-Złomaniec, dietetyczka i ekspertka VII edycji kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”.

Dla niemowlaka

Pierwszym pokarmem noworodka jest mleko, ale z czasem ono nie wystarcza, by nasycić jego żołądek. Wraz z rozpoczęciem rozszerzania diety, czyli po 6. miesiącu życia, warto włączyć do jadłospisu malucha kasze.

– Na początek podajemy kaszę mannę, a następnie wzbogacamy posiłki dziecka o kaszę jaglaną, owsianą, jęczmienną i gryczaną. Zagęszczają one zupy, choć mogą stanowić także samodzielny posiłek z mięsem i warzywami. Warto od najmłodszych lat włączać kasze do diety dzieci, by łatwiej było im je akceptować, gdy będą już starsze – przekonuje Monika Stromkie-Złomaniec.

Dla starszych dzieci

Dzieci w wieku szkolnym oraz nastolatkowie także powinni jeść kasze, szczególnie gryczaną, jęczmienną, jaglaną i owsianą. Są one doskonałym źródłem magnezu, który wspomaga układ nerwowy, kostny oraz mięśniowy. Tego składnika mineralnego najwięcej dostarcza kasza gryczana.

– Dzieci z reguły są bardzo aktywne fizycznie, uczęszczają na różne zajęcia, uprawiają sport. W takich sytuacjach ich ciało zużywa większe ilości magnezu, który powinien być na bieżąco dostarczany wraz z dietą. Pierwiastka tego potrzebuje też wzrastający szkielet dziecka, gdyż magnez ułatwia wchłanianie wapnia do komórek kostnych – wyjaśnia dietetyczka.

Dla dorosłych

Dorośli za rzadko jedzą kasze! Podczas intensywnej pracy zawodowej – umysłowej lub fizycznej – ważne jest unikanie skoków i spadków glukozy. Powoduje to bowiem mniej efektywną pracę mózgu, ale też ogólne rozbicie i brak energii. Posiłki z kaszą gryczaną, pęczak czy owsianą pomogą uniknąć takich sytuacji.

Dla seniorów

Seniorzy, którzy mają problem z uzębieniem i trudności z gryzieniem, powinni wybierać kaszę mannę. Doskonała będzie również rozgotowana na kleisto kasza jaglana bądź kasza jęczmienna łamana. Ludzie starsi często też zmagają się z podwyższonym cholesterolem.

– Obecność w diecie błonnika, który znajduje się w kaszach, ogranicza wchłanianie cholesterolu, ale też pobudza organizm do wydalania go z organizmu. Bogate we wspomniany błonnik są takie kasze, jak pęczak, jęczmienna perłowa i gryczana. W tej ostatniej jest także rutyna, która odgrywa znaczącą rolę we wzmacnianiu i uszczelnianiu naczyń krwionośnych. Zatem kasze są nieodłącznym elementem diety seniorów, gdyż wspierają ich zdrowie – podkreśla Monika Stromkie-Złomaniec.

Monika Stromkie-Złomaniec (Fot. materiały partnera)

Dla kobiet

Kasze są pożądanym elementem diety kobiet starających się o ciążę. Kasza gryczana dostarcza dużo kwasu foliowego, który odpowiada za prawidłowe kształtowanie się układu nerwowego i kręgosłupa dziecka. Poza gryką warto włączyć też do jadłospisu pęczak, kaszę orkiszową i owsianą, gdyż to bogactwo cynku, magnezu i żelaza, czyli składników sprzyjających płodności.

W czasie ciąży najlepiej sięgać po różne kasze, ale szczególnie cenna będzie kasza pęczak oraz jaglana, ponieważ zawierają najwięcej żelaza, a w ciąży wzrasta zapotrzebowanie na ten mikroelement. By zwiększyć przyswajalność żelaza niehemowego, pochodzącego z produktów roślinnych, należy zjadać kasze w towarzystwie warzyw i owoców, będących źródłem witaminy C.

Pośród wszystkich kasz najwięcej przeciwutleniaczy znajdziemy w gryczanej, dlatego polecana jest kobietom dojrzałym i w okresie menopauzy.

– Antyoksydanty niszczą wolne rodniki odpowiadające za starzenie się organizmu. Dodatkowo gryka bogata jest w cynk, który wspomaga produkcję kolagenu – białka odpowiadającego za elastyczność naskórka. Dzięki obecności rutyny zapobiega powstawaniu żylaków i tzw. pajączków na skórze. Na uwagę zasługuje też kasza jaglana, która ze względu na obecność fitoestrogenów (lignanów) łagodzi dokuczliwe objawy menopauzy, wspo

magając gospodarkę hormonalną. Wykazano również, że związki te obniżają ryzyko zachorowania na nowotwory piersi – mówi ekspertka.

Dla osób odchudzających się

Wiele osób podczas odchudzania unika węglowodanów. Niesłusznie! Są one niezbędnym źródłem energii do prawidłowej pracy całego organizmu. Wybierając grube kasze, możemy wręcz wspomóc proces redukcji masy ciała. Krupy są bowiem oczyszczane w minimalnym stopniu i zawierają znaczne ilości włókna pokarmowego, które zmniejsza wchłanianie tłuszczu w jelitach, jednocześnie zapewniając uczucie sytości na dłużej. Będąc na diecie redukcyjnej, warto sięgać po kaszę gryczaną, pęczak i jaglaną.

Ogólnopolska kampania promocyjno-edukacyjna „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”, której organizatorem jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych, sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

Więcej informacji o kampanii znajduje się tutaj:

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze