1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda i uroda

Koktajle na piękną cerę i lśniące włosy

Nie ma magicznego jedzenia, które sprawi, że będziemy wyglądać wiecznie młodo, ale dieta (oraz styl życia i nastawienie) ma wpływ na wygląd i starzenie się skóry oraz jakość włosów. (Fot. iStock)
Proces starzenia zachodzi w całym organizmie człowieka, a choroby dopadają każdego z nas. Każdy układ odczuwa zmiany i manifestuje je w różnoraki sposób, w tym również skóra i włosy. Najważniejsze jest utrzymywanie prawidłowej masy ciała, nieprzejadanie się, ale dobre odżywienie.

Piękno naprawdę pochodzi z wnętrza... Błyszczące włosy, mocne paznokcie i promienna skóra mogą być oznakami doskonałego reżimu pielęgnacyjnego, ale nie należy lekceważyć znaczenia dobrej diety. Żywność zawiera wiele składników odżywczych, z których ludzie korzystali od tysięcy lat, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dziś możemy myć włosy i nawilżać skórę miodem, rozmarynem, dziką różą, awokado czy oliwkami. W miarę jak naukowcy dowiadują się więcej o diecie i ciele, staje się coraz bardziej jasne, że to, co jesz, może znacząco wpłynąć na zdrowie i starzenie się skóry.

Włosy rosną około 1,25 cm miesięcznie i 15 cm rocznie. Szybkość wzrostu zależy od takich czynników jak wiek, zdrowie, genetyka i dieta. Chociaż nie możesz zmienić czynników, takich jak wiek i genetyka, dieta jest jedną z rzeczy, nad którą masz kontrolę. W rzeczywistości spożywanie pokarmów pozbawionych odpowiednich składników odżywczych może prowadzić do wypadania włosów. Zbilansowana dieta z odpowiednimi składnikami odżywczymi może natomiast pomóc we wzroście włosów, zwłaszcza jeśli doświadczasz wypadania włosów z powodu złego odżywiania.

Piękna skóra, włosy i paznokcie zaczynają się od wspaniałych genów. Jeśli twoja mama i tata mają piękną skórę, prawdopodobnie też ją masz. Chociaż dobrze jest chronić skórę na zewnątrz poprzez codzienne oczyszczanie, nawilżanie i ochronę przed słońcem, ważniejsze jest odżywienie jej od wewnątrz.
Nie ma magicznego jedzenia, które sprawi, że będziemy wyglądać wiecznie młodo, ale dieta (oraz styl życia i nastawienie) ma wpływ na wygląd i starzenie się skóry oraz jakość włosów. Twoje preferencje żywieniowe decydują o tym, jak dobrze się czujesz i jak dobrze wyglądasz.

Najważniejsza jest woda

Aż 60-65% ludzkiego ciała składa się zwody. Woda przenosi składniki odżywcze do każdej komórki w ciele i zabiera odpady, które mają zostać wydalone. Jeśli mamy wystarczającą ilość wody w organizmie, skóra wygląda na wilgotną i elastyczną. Dużo wody znajduje się w warzywach i owocach. Koktajl jest więc idealną porcją płynów i wartości odżywczych.
Skóra, włosy i paznokcie są zbudowane głównie z białek. Białka te - keratyna, kolagen i elastyna - zapobiegają powstawaniu zmarszczek oraz zapewniają siłę i elastyczność. Koktajl to jeden z łatwiejszych sposobów przemycenia większej ilości białka w diecie. Dostępnych jest wiele białek w proszku, polecam szczególnie konopne. Nie każdy lubi ich smak, ale zmiksowane z owocami i innymi dodatkami są wręcz niewyczuwalne. Taki koktajl może stanowić pożywny posiłek. Ale ogromne steki i koktajle proteinowe nie budują większych mięśni ani lepszej skóry. Jeśli jemy więcej białka, niż potrzebujemy, nasz organizm przekształca je w tłuszcz i przechowuje - zwykle tam, gdzie go nie chcemy. Więc wszystko w granicach normy.

Można wpłynąć na swój wygląd, wybierając określone produkty spożywcze. Wzrost włosów (i wypadanie włosów), produkcja kolagenu w skórze, równowaga hormonalna i inne czynniki są powiązane z tym, co zdecydujemy się jeść. Najważniejsze są białka, ale równie istotne są tłuszcze. Jestem zwolennikiem tych w postaci naturalnej. Awokado jest bogate w zdrowe tłuszcze jednonienasycone.

Tłuszcze

Tłuszcze te korzystnie wpływają na wiele funkcji organizmu, w tym zdrowie skóry. Zapewnienie odpowiedniej ilości tych lipidów jest niezbędne, aby skóra była elastyczna i nawilżona. Tłuszcze te nie mogą być produkowane przez organizm, ale są podstawowymi elementami budulcowymi komórek. Niedobór niezbędnych kwasów tłuszczowych został powiązany z wypadaniem włosów.
Wstępne dowody pokazują również, że awokado zawiera związki, które mogą pomóc chronić skórę przed uszkodzeniami słonecznymi. Uszkodzenia skóry spowodowane promieniowaniem UV mogą powodować zmarszczki i inne oznaki starzenia. Awokado jest również dobrym źródłem witaminy E, przeciwutleniacza, który pomaga chronić skórę przed uszkodzeniami oksydacyjnymi. Witamina E chroni również obszary skóry, takie jak skóra głowy, przed stresem oksydacyjnym i uszkodzeniami. Uszkodzona skóra głowy może powodować słabą jakość włosów i mniej mieszków włosowych.
Jedno średnie awokado (około 200 gramów) zapewnia 21 % dziennego zapotrzebowania na witaminę E. Co ciekawe, witamina E wydoje się bardziej skuteczna w połączeniu z witaminą C.

Witamina C

Witamina C jest również niezbędna dla zdrowej skóry. Skóra potrzebuje jej do tworzenia kolagenu, który jest głównym białkiem strukturalnym, utrzymującym skórę mocną i zdrową. Niedobór witaminy C jest obecnie rzadki, ale się zdarza - częstymi objawami są sucha, szorstka i łuszcząca się skóra, która ma skłonność do powstawania siniaków. Witamina C jest również przeciwutleniaczem, który pomaga chronić skórę przed uszkodzeniami oksydacyjnymi powodowanymi przez słońce i środowisko, co może prowadzić do starzenia. Witamina C znajduje się tylko w surowych warzywach i owocach.

Orzechy i nasiona

Doskonałym pokarmem dla zdrowej skóry są również orzechy włoskie.
Garść orzechów włoskich zawiera 8% dziennego zapotrzebowania na cynk, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania skóry jako bariery oraz do gojenia się ran i zwalczania zarówno bakterii, jak i stanów zapalnych. Orzechy włoskie dostarczają również niewielkie ilości przeciwutleniaczy, witaminy E i selenu, oprócz 4-5 gramów białka na 30 g. 30 g migdałów zapewnia też imponujące 37% dziennego zapotrzebowania na witaminę E.
Podobnie jest z nasionami słonecznika - 30 g zawiera 49% zalecanego dziennego spożycia witaminy E, 41% zalecanego dzienne¬go spożycia selenu, 14% cynku oraz 5,5 g białka. Niektóre nasiona, takie jak siemię lniane i nasiona chia, dostarczają również kwasy tłuszczowe omega-3. Garść nasion lnu dostarcza natomiast 6388 mg kwasów tłuszczowych omega-3. To więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż zawiera pół fileta (178 g) łososia. Jednak nasiona lnu dostarczają rodzaj kwasu tłuszczowego omega-3, który nie jest wykorzystywany przez organizm tak skutecznie, jak kwasy omega-3 występujące w tłustych rybach. Mimo to jest świetnym dodatkiem do diety. Nasiona lnu i chia należy jeść w postaci zmielonej. Dodaj całe pestki, a nie już zmielone, utlenione ziarna, do koktajlu, a blender sobie z nimi poradzi. Aby uzyskać jak najszerszą gamę składników odżywczych, najlepiej spożywać mieszankę nasion.

Gorzka czekolada i kakao

Jeśli potrzebujesz jeszcze jednego powodu, aby jeść czekoladę, oto on: wpływ kakao na twoją skórę jest fenomenalny. Wiele osób twierdzi, że czekolada psuje cerę. To nieprawda. Nie zostało to potwierdzone naukowo w badaniach albo są one sprzeczne. Myślę, że bardziej chodzi tu o czekoladę mleczną, która jest źródłem mleka i cukru.
Spożywanie 20 g gorzkiej czekolady o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy dziennie może pozwolić skórze wytrzymać ponad dwukrotnie większe promieniowanie UV w porównaniu z jedzeniem czekolady o niskiej zawartości przeciwutleniaczy.
Wybieraj ciemną czekoladę z co najmniej 70% kakao, aby zmaksymalizować korzyści i ograniczyć dodawanie cukru, który jest wrogiem numer 1 dla naszej skóry, do minimum.

Zielona herbata

Zielona herbata może pomóc chronić skórę przed uszkodzeniami i starzeniem. Silne związki się w niej znajdujące nazywane są katechinami i działają na kilka sposobów w celu poprawy zdrowia Twojej skóry. Podobnie jak kilka innych produktów spożywczych zawierających przeciwutleniacze, zielona herbata może pomóc chronić skórę przed uszkodzeniami słonecznymi. Poprawia również wilgotność, szorstkość, grubość i elastyczność skóry. Często dodaję napar z zielonej herbaty do koktajlu. To bardzo fajna baza smakowa.

Jagody i inne owoce leśne

Jagody są naładowane korzystnymi związkami i witaminami, które mogą promować wzrost włosów. Obejmuje to witaminę C, która ma silne właściwości przeciwutleniające.
Przeciwutleniacze mogą pomóc w ochronie mieszków włosowych przed uszkodzeniem przez szkodliwe cząsteczki zwane wolnymi rodnikami. Przykładowo 1 szklanka (144 g) truskawek zapewnia imponujące 141% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Ponadto, przypomnę, organizm wykorzystuje witaminę C do produkcji kolagenu, białka, które pomaga wzmocnić włosy, aby zapobiec ich łamliwości. Co więcej, witamina C poprawia przyswajalność żelaza z diety. Niski poziom żelaza może powodować anemię, która jest powiązana z wypadaniem włosów.

Szpinak

Najpopularniejszy składnik zielonych koktajli to zdrowe zielone warzywo, które jest pełne korzystnych składników odżywczych, takich jak kwas foliowy, żelazo i witaminy A i C, z których wszystkie mogą pobudzać wzrost włosów. Witamina A pomaga gruczołom skórnym w produkcji sebum. Ta oleista substancja pomaga nawilżać skórę głowy, aby włosy były zdrowe i lśniące. Kubek (30 gramów) szpinaku zapewnia do 54% dziennego zapotrzebowania na witaminę A. Szpinak jest również wspaniałym roślinnym źródłem żelaza, które jest niezbędne do wzrostu włosów. Żelazo pomaga czerwonym krwinkom przenosić tlen w całym ciele, napędzając metabolizm oraz wspomagając wzrost i naprawę.

Dbając o swoją skórę i włosy pamiętaj o 4 S
• Palenie (smoke) - nie rób tego
• Stres - nie jest dobry dla skóry
• Sen - jest dobry dla skóry
• Słońce - ogranicz ekspozycję, gdy jest najsilniejsze

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Koktajle do zadań specjalnych Dr Hanna Stolińska Zobacz ofertę promocyjną
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze