1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kolekcje
  4. >
  5. Szmaciane lalki u Fendi, gumowe koty u Valentino. Marki modowe inspirują się zabawkami z naszego dzieciństwa

Szmaciane lalki u Fendi, gumowe koty u Valentino. Marki modowe inspirują się zabawkami z naszego dzieciństwa

Torebka z kolekcji Valentino inspirowana gumowymi kotkami dla dzieci. (Fot. Mike Coppola/Getty Images)
Torebka z kolekcji Valentino inspirowana gumowymi kotkami dla dzieci. (Fot. Mike Coppola/Getty Images)
Moda na quite luxury powoli przemija, a coraz więcej modowych marek wraca do tego, co kojarzy się klientom z… dzieciństwem.

Podczas tygodnia mody w Kopenhadze influencerki pokazywały się z torebkami, do których przypięte były pluszowe małpki Monchhichi, szalenie popularne w latach 80. W lutym, na pokazie marki Coach w Nowym Jorku, modelki zamiast w szpilkach chodziły w kapciach królikach. Valentino na nowy sezon lansuje torebkę w kształcie piszczącego gumowego kota. U Fendi modelki nosiły pod pachą lalki szmacianki, a do torebek miały doczepione pluszowe zwierzątka. Silvia Venturini Fendi, która stoi na czele domu mody założonego przez jej dziadka i babcię 100 lat temu, w informacji o kolekcji napisała, że „nie chciała spędzać zbyt wiele czasu na przeglądaniu fizycznych archiwów marki”. Zamiast tego skupiła się na uchwyceniu emocji i wspomnień, które towarzyszyły jej w dzieciństwie spędzonym na zapleczu tego słynnego domu mody. Stąd inspirowane dziecięcym zachwytem i niewinnością ubrania oraz robione na szydełku lalki w dłoniach modelek.

Czytaj także: Oto 7 najciekawszych trendów z Pinteresta na wiosnę 2025. Są lekkie, świeże i łatwe do odtworzenia

W pokazywanej na Copenhagen Fashion Week kolekcji na wiosnę–lato 2025 duńska marka (Di)Vision nawiązała do nostalgii. Jej projektant Simon Wick zaprojektował m.in. bikini ozdobione pluszowymi zabawkami oraz płaszcz uszyty z dziesiątek misiów. Podczas niedawnego rozdania brytyjskich nagród muzycznych BRIT Awards przyszedł w nim wokalista Teddy Swims. – UwieIbiam zabawki – powiedział Wick w rozmowie ze skandynawskim magazynem „Vogue'”. – Wnoszą coś wyjątkowego i niezwykłego do mody i są po prostu zabawne.

Do dziecięcych zabaw w swojej kolekcji odwołała się nawet kojarzona z minimalizmem włoska Bottega Veneta. W Mediolanie, na pokazie na wiosnę 2025, gości (wśród których byli m.in. Julianne Moore, A$AP Rocky i Jacob Elordi) usadzono nie na krzesłach, a na… wypchanych styropianowym groszkiem pufach w kształcie zwierząt: psów, pand, królików, biedronek, kurczaków, dinozaurów itp. Ta surrealistyczna menażeria niczym z Arki Noego miała – zdaniem dyrektora kreatywnego Matthieu Blazy’ego – już na wejściu wywołać uczucie dziecięcego zachwytu, który miał utrzymywał się przez cały czas trwania pokazu. – Interesowała mnie siła słowa „wow”, to zdumienie, które odczuwasz jako dziecko, kiedy czegoś próbujesz. To prawie jak twoje pierwsze doświadczenie z modą, kiedy przymierzasz ubrania swoich rodziców – powiedział projektant.

Pufa wypchana styropianowym groszkiem to ikona włoskiego wzornictwa. Oryginalna, o nazwie Sacco, powstała w 1968 roku dla marki Zanotta i była uszyta z czerwonej skóry. Matthieu Blazy zainspirował się tym kultowym projektem po obejrzeniu filmu Stevena Spielberga „E.T.”, a konkretnie sceną, w której E.T. chowa się w szafie w stosie pluszowych zabawek.

Pufy w kształcie psów, kurczaków czy lisów miały na pokazie Bottegi Venety nawiązywać do mebli, które w latach 60., 70. i 80. stały w wielu dziecięcych pokojach. – To tak, jakbyśmy wszyscy byli znowu dziećmi siedzącymi w dużym pokoju, z kolanami pod brodą, gotowymi do oglądania naszego ulubionego programu w telewizji – powiedział Blazy. – Przy tej kolekcji zacząłem patrzeć na modę jak dziecko. W dziecięcym świecie wszystko jest możliwe. Poprzedni sezon był bardzo kontemplacyjny, teraz wszyscy potrzebujemy radości.

1/10

Zrobione na szydełku lalki, z którymi chodziły po wybiegu modelki na pokazie Fendi, to nawiązanie do dzieciństwa projektantki i wnuczki założycieli tego domu mody – Silvii Venturini Fendi.

2/10

Fendi lansuje też ogromne breloki ze szmacianymi lalkami.

3/10

Wypchane styropianowym groszkiem pufy na pokazie Bottegi Venety miały przypomnieć gościom o dziecięcej radości oglądania czegoś razem.

4/10

W kolekcji Valentino znajdziemy nie tylko torebkę à la gumowy kotek, lecz także swetry z motywem kota zabawki.

5/10

Bikini duńskiej marki Di(Vision) ozdobione jest pluszakami.

6/10

Prawdziwą furorę w kolekcji Di(Vision) zrobił płaszcz, który wygląda, jakby nosząca go osoba wytarzała się w stercie pluszowych zabawek.

7/10

Żakiet z Gumisiami? Chińska aktorka Yang Ge miała taki na sobie na jesiennym pokazie Mariny Hoermanseder podczas tygodnia mody w Berlinie.

8/10

Nowojorska marka Coach przypięła do swoich torebek breloki z pluszowymi zwierzątkami.

9/10

Wśród nich są m.in. słonie i misie.

10/10

Coś bardziej praktycznego? Puchate kapcie króliki to w kolekcji Coach alternatywa dla szpilek.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze