Moda na „quite luxury” powoli przemija, coraz więcej modowych marek wraca do tego, co kojarzy się klientom z… dzieciństwem.
Podczas Tygodnia Mody w Kopenhadze influencerki pokazywały się z torebkami, do których przypięte były pluszowe małpki Monchhichi, które były szalenie popularne w latach 80. W lutym, na pokazie marki Coach w Nowym Jorku modelki zamiast w szpilkach, chodziły w kapciach-królikach. Valentino na nowy sezon lansuje torebkę w kształcie piszczącego gumowego kota. U Fendi nosiły pod pachą lalki-szmacianki, a do torebek miały doczepione pluszowe zwierzątka. Silvia Venturini-Fendi, która stoi na czele domu mody założonego przez jej dziadka i babcię 100 lat temu, w informacji o kolekcji napisała, że „nie chciała spędzać zbyt wiele czasu na przeglądaniu fizycznych archiwów marki”. Zamiast tego skupiła się na uchwyceniu emocji i wspomnień, które towarzyszyły jej w dzieciństwie spędzonym na zapleczu tego słynnego domu mody. Stąd inspirowane dziecięcym zachwytem i niewinnością ubrania oraz robione na szydełku lalki w dłoniach modelek.
Czytaj także Oto 7 najciekawszych trendów z Pinteresta na wiosnę 2025. Są lekkie, świeże i łatwe do odtworzenia
W pokazywanej na Copenhagen Fashion Week kolekcji na wiosnę-lato 2025 duńska marka (Di)Vision nawiązała do nostalgii. Jej projektant Simon Wick zaprojektował m.in. bikini ozdobione pluszowymi zabawkami oraz płaszcz uszyty z dziesiątek misiów. Podczas niedawnego rozdania brytyjskich nagród muzycznych BRIT Awards, przyszedł w nim wokalista Teddy Swims. - UwieIbiam zabawki – powiedział projektant Simon Wick w rozmowie ze skandynawskim Voguiem. - Wnoszą coś wyjątkowego i niezwykłego do mody i są po prostu zabawne.
Do dziecięcych zabaw w swojej kolekcji odwołała się nawet kojarzona z minimalizmem włoska Bottega Veneta. W Mediolanie, na pokazie na wiosnę 2025, gości (wśród których byli m.in. Julianne Moore, A$AP Rocky i Jacob Elordi) usadzono nie na krzesłach, a na… wypchanych styropianowym groszkiem pufach w kształcie zwierząt: psów, pand, królików, biedronek, kurczaków, dinozaurów... Ta surrealistyczna menażeria niczym z Arki Noego miała – zdaniem dyrektora kreatywnego Matthieu Blazy’ego, już na wejściu wywołać uczucie dziecięcego zachwytu – nastrój, który miał utrzymywał się przez cały czas trwania pokazu. - Interesowała mnie siła słowa „wow”, to zdumienie, które odczuwasz jako dziecko, kiedy próbujesz czegoś. To prawie jak twoje pierwsze doświadczenie z modą, kiedy przymierzasz ubrania swoich rodziców” – powiedział projektant.
Pufa wypchana styropianowym groszkiem to ikona włoskiego wzornictwa. Oryginalna, o nazwie Sacco, powstała w 1968 roku dla marki Zanotta i była uszyta z czerwonej skóry. Matthieu Blazy zainspirował się tym kultowym projektem po obejrzeniu filmu Stevena Spielberga „E.T.”, a konkretnie sceną, w której E.T. chowa się w szafie w stosie pluszowych zabawek.
Pufy w kształcie psów, kurczaków czy lisów miały na pokazie Bottegi Venety nawiązywać do mebli, które w latach 60., 70. i 80. stały w wielu dziecięcych pokojach. - To tak, jakbyśmy wszyscy byli znowu dziećmi, siedzącymi w dużym pokoju, z kolanami pod brodą, gotowymi do oglądania naszego ulubionego programu w telewizji – powiedział Blazy. – Przy tej kolekcji zacząłem patrzeć na modę jak dziecko. W dziecięcym świecie wszystko jest możliwe. Poprzedni sezon był bardzo kontemplacyjny, teraz wszyscy potrzebujemy radości.
Galeria
(10 zdjęć)
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
1/10
Zrobione na szydełku lalki, z którymi chodziły po wybiegu modelki na pokazie Fendi to nawiązanie do dzieciństwa projektantki i wnuczki założycieli tego domu mody - Silvii Venturini Fendi.
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
2/10
Fendi lansuje też ogromne breloki ze szmacianymi lalkami.
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
3/10
Wypchane styropianowym groszkiem pufy na pokazie Bottego Veneta miały przypomnieć gościom o dziecięcej radości oglądania czegoś razem.
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
4/10
W kolekcji Valentino jest nie tylko torebka a la gumowy kotek, ale też swetry z motywem kota-zabawki.
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
5/10
Bikini duńskiej marki Di(Vision) ozdobione jest pluszakami.
.(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
6/10
Prawdziwą furorę w kolekcji Di(Vision) zrobił płaszcz, który wygląda jakby nosząca go osoba wytarzała się w stercie pluszowych zabawek
(Fot. Andreas Rentz/Getty Images)
7/10
Żakiet z Gumisiami? Chińska aktorka Yang Ge miała taki na sobie na jesiennym pokazie Mariny Hoermanseder podczas Tygodnia Mody w Berlinie.
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
8/10
Nowojorska marka Coach przypięła do swoich torebek breloki z pluszowymi zwierzątkami.
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
9/10
Wśród nich są m.in. słonie i misie.
(Fot. Spotlight/Launchmetrics)
10/10
Coś bardziej praktycznego? Puchate kapcie-króliki to w kolekcji Coach alternatywa dla szpilek.