Dobra atmosfera nigdy nie jest dziełem przypadku, relacji uczymy się tak jak każdej innej umiejętności. Coach Aneta Pietrzak radzi, jakich błędów unikać, żeby w pracy żyć dobrze, nawet jeśli nie jest łatwo.
Każda firma jest społecznością, w której obowiązuje określona kultura organizacyjna. I w każdej można się odnaleźć. Bo podstawowa zasada jest jedna, niezależnie od miejsca, do którego trafisz. Jeśli chcesz zbudować przyjazne relacje w pracy oraz dobrze porozumiewać się z innymi i nie mieć konfliktów, to nie krytykuj, nie potępiaj i nie pouczaj. Nawet jeśli to ty jesteś szefem! Krytykowanie zawsze zmusza do obrony i powoduje, że ludzie zaczynają się usprawiedliwiać. A to rani ich dumę, godność i budzi niechęć.
Jeden z twórców behawioryzmu, amerykański psycholog Burrhus Frederic Skinner, przeprowadził szereg badań na temat zachowania zwierząt w sytuacji warunkowania (wzmocnienie pozytywne i negatywne, czyli nagrody i kary). Stwierdził, że zwierzę nagradzane za dobre zachowanie i postępy uczy się szybciej i zachowa wiedzę na dłużej niż zwierzę karane. Uznał, że podobnie funkcjonują ludzie i krytykowanie nie tylko nie przynosi spodziewanego efektu, a wręcz działa odwrotnie – krytkowani nie mają ochoty się zmieniać, mogą natomiast poczuć trwałą urazę i niechęć do osoby krytykującej. Skoro krytyka nie jest słuszną taktyką, to co w zamian? Docenianie!
Jak motywować?
Większość ludzi chce być zdrowymi, najedzonymi, wyspanymi, mieć pieniądze i to, co mogą za nie kupić, być zadowolonymi seksualnie, ale przede wszystkim – czuć się ważnymi. Jeśli chcesz zmotywować kogoś do działania, wzbudź w nim entuzjazm poprzez uznanie i zachętę. Chętnie chwal, niechętnie szukaj winnych – zarówno służbowo, jak i prywatnie.
Najlepiej pracują i współpracują ci, którzy są doceniani. Co więcej, badania pokazują, że najczęstszą przyczyną odejścia z pracy, ale też zakończenia związku czy zerwania przyjaźni jest właśnie brak uznania. Warto jednak pamiętać, że to nie to samo co pochlebstwo. Pochlebstwo jest płytkie, samolubne i przymilne, dlatego zawodzi. A przede wszystkim uznanie jest szczere, a pochlebstwo – nie. Pierwsze płynie z serca i jest osadzone w wartościach, a drugie wynika z kalkulacji. Kiedy więc chcesz wyrazić uznanie, bądź szczery i uczciwy!
Kłótnie i konflikty
Praca to miejsce styku różnych osobowości, sprzyjające powstawaniu tarć i konfliktów. Dlatego tym bardziej warto zapamiętać, że kłótnia nie jest dobrym sposobem na ich rozwiązanie. Po pierwsze, zazwyczaj kończy się tym, że każda ze stron przekonana jest bardziej niż wcześniej o swojej racji. A po drugie, czy naprawdę sądzisz, że jeśli udowodnisz rozmówcy pomyłkę, to go do siebie przekonasz?
Kłótnia ma jeszcze jedną wadę, a mianowicie w gruncie rzeczy oznacza przegraną dla tego, kto ją wywołuje. Kiedy triumfujesz nad drugim człowiekiem, obracasz w gruzy jego argumenty, udowadniasz mu, że jest niekompetentny albo nie myśli logicznie – to może i poczujesz się przez chwilę świetnie, ale jednocześnie pokażesz jego niższość, zranisz jego dumę i doprowadzisz do tego, że się na ciebie obrazi. W ten sposób nigdy nie zyskasz jego poparcia. Możesz mieć stuprocentową rację, ale wszystkie twoje wysiłki, by nakłonić rozmówcę do zmiany zdania będą tak bezowocne, jakbyś to ty popełniał błędy. Zastanów się więc, co wolałbyś uzyskać: teatralne zwycięstwo w dyskusji czy przychylność rozmówcy? Rzadko da się osiągnąć jedno i drugie. Przypomnij sobie konflikt w pracy z ostatnich tygodni. Od czego się wszystko zaczęło? Jak rozwinęła się sytuacja? Jak się to zakończyło? Co można było zrobić inaczej?
Jeśli jest w ogóle jakiś sekret sukcesu w relacjach międzyludzkich, leży on w umiejętności przyjęcia punktu widzenia innych i patrzenia na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy, jak i własnej. Świat jest pełen ludzi, którzy gonią za własnym zyskiem, więc ci nieliczni, którzy są uprzejmi i życzliwi, mają olbrzymią przewagę. Jeśli potrafisz postawić się w położeniu kolegów i zrozumieć, jak myślą, nie musisz się martwić o swoją przyszłość nie tylko w pracy, ale i na wszystkich płaszczyznach swojego życia.
Sposoby na dobre relacje w pracy
Okazuj szczere zainteresowanie. Czy pamiętasz o urodzinach współpracowników, klientów, szefa? Czy witasz się z ludźmi z entuzjazmem? Czy w rozmowie okazujesz zainteresowanie i zaangażowanie? Szczere i bezinteresowne uznanie może pozostać w naszej pamięci na bardzo długo!
Uśmiechaj się. To, co nosimy na twarzy, jest o wiele ważniejsze od tego, co nosimy na plecach. Nikogo nie nabierzesz na nieszczery grymas, więc uśmiechaj się szczerze, nawet przez telefon!
Pamiętaj i szanuj nazwiska znajomych, współpracowników, klientów. Ludzie pracują na swoje nazwiska, postaraj się więc je zapamiętywać.
Bądź dobrym słuchaczem. Zachęcaj rozmówcę, aby mówił o sobie i o swoich dokonaniach, słuchaj go uważnie i zadawaj pytania.