W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego rusza największe w Polsce badanie zdrowia psychicznego wśród młodych i kampania edukacyjna. Organizatorem jest Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej.
Dane polskiej policji z 2021 r. są przerażające - 1439 dzieci i nastolatków podjęło próbę samobójczą, z czego 127 prób zakończyło się śmiercią. W porównaniu do roku 2020 oznacza to 77% wzrost zachowań samobójczych wśród młodzieży. Co tak bardzo podcina im skrzydła? Na kogo młodzi ludzie mogą liczyć w kryzysowej sytuacji? Do kogo by się zwrócili po pomoc? I wreszcie co wzmocniłoby kondycję psychiczną młodzieży w Polsce? Na te pytania mają odpowiedzieć badania obejmujące uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych w wieku 10-19 lat zarówno z dużych miast jak i małych miejscowości z każdego krańca Polski. Organizatorem badania jest Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej, a partnerem strategicznym i główną platformą komunikacji jest TikTok.
„Projekt MŁODE GŁOWY powstał, kiedy zrozumiałam z jak wielkimi wyzwaniami mierzą się dzisiaj młodzi ludzie. Obserwuję świat i zmiany, które w nim zachodzą. Słyszę historie, rozmawiam ze specjalistami, ale i z moją nastoletnią córką o problemach, z którymi się mierzy i o jej rówieśnikach. Okazuje się, że młodzi nie rozumieją, co się z nimi dzieje, gubią się w otaczającej ich rzeczywistości i nie wiedzą, gdzie mogą szukać pomocy. Gdy dorastałam świat był kompletnie inny. To jest bardzo ważne, żebyśmy my dorośli zrozumieli, że dzisiejsze czasy niosą ze sobą zupełnie inne wyzwania niż te, które pamiętamy z naszego dzieciństwa. W nowym projekcie mojej Fundacji UNAWEZA oddajemy głos młodym. Dlatego pierwszym krokiem naszej kampanii są największe jak do tej pory ogólnopolskie badania zdrowia psychicznego i poczucia sprawczości młodych ludzi” – mówi Martyna Wojciechowska, mama, prezeska Fundacji UNAWEZA, dziennikarka i podróżniczka.
Martyna Wojciechowska, prezeska Fundacji Unaweza, organozatorka badań i kampanii "MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym" (Fot. Marta Wojtal)
Głównym partnerem strategicznym został TikTok. Z okazji obchodzonego 10 października Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego platforma opublikowała wyniki globalnego badania poświęconego stygmatyzacji zaburzeń psychicznych i gotowości do swobodnego mówienia o naszym samopoczuciu. Wynika z nich, że 42 proc. z nas obawia się, że zostaniemy negatywnie ocenieni, jeśli będziemy rozmawiać z przyjaciółmi i rodziną o swoim samopoczuciu, a 31 proc. przyznaje, że czułoby się bardziej komfortowo, gdyby od najmłodszych lat zachęcano nas do mówienia o tym, jak się czujemy. Co ciekawe, mówiąc o swoim samopoczuciu najmniej komfortowo czują się najmłodsi uczestnicy badania (18-24 lat).
- Zdajemy sobie sprawę, że wpływ naszej platformy na społeczeństwo stale rośnie. To dla nas wielka odpowiedzialność. Chcemy wykorzystać ten potencjał do wspierania pożytecznych inicjatyw, takich jak projekt MŁODE GŁOWY. Tym bardziej, że doskonale wpisuje się on w globalne działania TikToka związane z dobrostanem psychicznym – mówi Jakub Olek, Head of Public Policy and Government Relations, TikTok CE.
Kampania edukacyjna, będąca częścią projektu „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, która będzie obecna na Tik Toku (tiktok.com/@mlode_glowy), ma pokazać, dlaczego warto rozmawiać o swoim samopoczuciu i zachęcić Polaków do zadbania o swoje zdrowie psychiczne. Będą tu publikowane treści edukacyjne dotyczące zdrowia psychicznego, a także będą odbuwać się dyżury ekspertów, odpowiadających na pytania użytkowników. Do projektu zostali zaproszeni znani TikTokowi twórcy: tiktok.com/@pani_psycholog, tiktok.com/@narodzinywegetarianki, tiktok.com/@nataliasisik, tiktok.com/@blogerwojciech, sama inicjatywa będzie szeroko promowana na platformie w najbardziej zasięgowych formatach.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.mlodeglowy.pl