1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. 10 rad na koniec psychoterapii

10 rad na koniec psychoterapii

123rf.com
Podjęcie decyzji o zakończeniu psychoterapii to trudny moment. Koniec każdej relacji jest zazwyczaj taki, często towarzyszy mu poczucie straty. Oto kilka wskazówek jak zakończyć psychoterapię.

1. Planowanie procesu zakończenia

Niektórzy terapeuci wyjaśniają w jaki sposób i na jakich warunkach kończy się terapia, inni nie robią tego. Rozpoczęcie procesu kończenia terapii to rozmowa na temat tego, czy dany moment jest na to dobry. Może być ona zainicjowana przez jedną ze stron, dobrze jeśli zakończy się ustaleniem terminu ostatniej sesji. Potem omawiana jest realizacja celów terapii i rozmowa o tym jak będzie wyglądała przyszłość klienta bez pomocy terapeuty (szczególnie, jeśli terapia dotyczyła głębokich procesów i trwała długo).

2. Bądź na to wcześniej przygotowany

Przy długoterminowych psychoterapiach koniec można zaplanować nawet 10 - 12 sesji wcześniej (tak często robią psychoanalitycy). Ogólnie chodzi o to, żeby nie przerywać terapii w sposób chaotyczny, emocjonalny czy niezaplanowany.

3. Wybierz dzień ostatniej sesji

Dobrze, żeby tego dnia uwagę poświęcić właśnie na to wydarzenie. Lepiej, żeby nie był to dzień w biegu, kiedy sesja jest jedną z wielu codziennych czynności. Możesz zaplanować sobie na ten dzień urlop. Poświęć go wyłącznie sobie.

4. Przygotuj się psychicznie

Kończenie relacji psychoterapeutycznej jest tak samo trudne, jak koniec jakiejkolwiek relacji. Możliwe jest, że doświadczysz mieszanych uczuć, bądź na to gotowy. Radość z zakończenia ważnego etapu w życiu może towarzyszyć mniej przyjemnym emocjom.

5. Przyjmij, że takie emocje jak lęk, gniew czy smutek, są normalne

Możesz czuć lęk, ze sobie nie poradzisz. Możesz gniewać się terapeutę, zwłaszcza kiedy to on zainicjował koniec terapii. Może także pojawić się smutek, że nie będzie już spotkań, do których się przyzwyczaiłeś. Dobrze, jak powiesz o tych uczuciach terapeucie na ostatniej sesji.

6. Zadawaj pytania

Czasami koniec terapii skłania nas do zadawania pytań. Co zrobić w przypadku nawrotu problemów? Do kogo mam zadzwonić? Czy mogę wrócić? Jakie książki czytać? Gdzie, poza kontaktem z terapeutą, mogę poszukać wsparcia? Nie wstydź się pytać.

7. Jeśli czujesz, że nie jesteś gotowy, wyraź to

Jeśli tak czujesz, zastanów się czy rzeczywiście nie jesteś gotowy, czy powoduje tobą lęk, że sobie nie poradzisz. Jeśli uważasz, że potrzebujesz jeszcze pracy nad sobą, koniecznie powiedz o tym terapeucie. W większości przypadków zgadzają się oni przedłużyć terapię, nawet jeśli wasza wcześniejsza wspólna decyzja była inna.

8. Twarzą w twarz

Nawet gdy terapia prowadzona jest online albo telefonicznie, dobrze jeśli ostanie spotkanie odbywa się twarzą w twarz. Jest to najlepszy sposób, aby domknąć relację. 9. Przyjazne gesty

W zależności od metody, w jakiej pracują terapeuci, możliwa jest z nimi bliższa lub dalsza prywatna zażyłość. Niezależnie jednak od „przepisów” ostatnia sesja sprzyja przyjacielskim gestom jak uściśnięcie lub przytulenie, czy po prostu wymianie ciepłych słów.

10. Słowa „to nie musi być koniec”

Dobrze, żeby zakończenie było świadomym początkiem nowego, lepszego etapu życia. Jednak powiedzenie sobie wyraźnie, że możecie do siebie wrócić, zwykle poprawia samopoczucie w momencie zakończenia terapii.

 

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze