7 sposobów na relaks

sposoba na relaks
123rf.com

Zobacz jak najlepiej się odprężyć.
1. Zarządzaj problemami. Weź kartkę i wypisz na niej wszystkie swoje aktualne problemy i sytuacje, które cię stresują. Następnie stwórz kolejną listę, na której zapiszesz kolejno te kłopoty, z którymi możesz najszybciej sobie poradzić. Napisz też, jaki pierwszy krok możesz wykonać, aby rozwiązać dany problem. Następna lista to te kwestie, których rozwiązanie wymaga dużego nakładu energii i czasu. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, napisz, jaki pierwszy krok możesz wykonać, aby zmniejszyć natężenie tego stresu. W tym ćwiczeniu najważniejsze jest wprowadzanie struktury, w celu lepszego zarządzana stresującymi sytuacjami.

2. Praktykuj relaksację w pozycji leżącej. Ta technika służy zmniejszeniu napięcia psychicznego oraz fizycznego dzięki wprowadzeniu mózgu w stan odprężenia, czyli w częstotliwość fal alfa. Relaksację najlepiej praktykować z odpowiednią płytą z nagranym głosem lektora lub muzyką, która wprowadza mózg w stan relaksu. Możesz również pracować z płytą z dźwiękami przyrody. Seans powinien trwać co najmniej 20 minut. Zadbaj o to, aby nikt ci nie przeszkadzał w tej osobistej podróży w głąb siebie. Wyłącz telefon, zaciemnij pokój, uruchom płytę i połóż się wygodnie na łóżku.

Poczuj, że twoje ciało dosłownie przykleja się do podłoża. Skup uwagę na spokojnym oddechu i wyobraź sobie, że z każdym wdechem nurkujesz w swoje ciało coraz głębiej.

3. Porozmawiaj z kimś bliskim. Na przykład z przyjaciółką, partnerem, mamą. Porozmawiajcie o tym, co leży ci w tej chwili na sercu. Staraj się nie kontrolować tego, co mówisz. Im bardziej pozwalasz sobie na spontaniczność wypowiedzi i wyrażenie tego, co czujesz, tym większa szansa, że poczujesz się lepiej.

4. Korzystaj z wyobraźni. Nie po to, by uciekać w nią od codzienności, ale by się relaksować. Mózg nie odróżnia obrazów wyobrażonych od tych, jakie widzimy w rzeczywistości. Dla mózgu oba są prawdziwe. Zatem, jeśli wyobrażasz sobie (ze wszystkimi możliwymi szczegółami), że jesteś teraz w pięknym miejscu na łonie natury, twój mózg i organizm reagują na te pozytywne obrazy: mięśnie się rozluźniają, oddech spowalnia, serce pracuje równo.

5. Powiedz: STOP. Jeśli zdarza ci się zbyt często rozmyślać o jakiejś stresującej sytuacji (np. trudnej rozmowie czy krytyce), złap moment, kiedy schodzisz na ten temat i powiedz sobie na głos lub w myślach: STOP. Sama świadomość tego, że znowu tracisz cenną energię na coś, czego nie możesz cofnąć, pomoże ci zdystansować się do problemu. Podobnie, gdy złapiesz się na czarnowidzeniu i pesymistycznych myślach, które podcinają ci skrzydła – znów powiedz: STOP. Spróbuj przenieść uwagę na coś, co może ci poprawić humor, np. miłe wspomnienie, ciekawy pomysł, twój mały lub wielki sukces z przeszłości.

To nie jest ucieczka, ale sposób na to, aby nie dać się zalać pesymistycznemu myśleniu, które może być bardzo destrukcyjne!

6. Sprawiaj sobie przyjemności. Zapytaj siebie, na co miałabyś teraz ochotę. Skup się na prostych i dostępnych w tej chwili rzeczach lub czynnościach, aby się dodatkowo nie stresować, że coś jest poza twoim zasięgiem! Możesz wypisać wszystko, co przyjdzie ci do głowy. Zacznij od trzech przyjemności, które możesz zafundować sobie w domu, np. wypicie ulubionej herbaty, przeczytanie książki, posłuchanie ulubionej muzyki, itp.

7. Uspokój serce. Twoje serce bardzo silnie reaguje na stres. Jeśli chcesz je uspokoić, obniżyć poziom adrenaliny we krwi i poprawić swoje samopoczucie – zastosuj proste ćwiczenie.

Połóż dłoń pośrodku klatki piersiowej. Skup uwagę na spokojnym oddechu. Odczuwaj każdy wdech i wydech. Teraz skieruj uwagę w głąb klatki piersiowej, w kierunku serca. Wyobraź sobie, że oddychasz do serca. Spróbuj wzbudzić w sobie wdzięczność do swojego serca, które pracuje dla ciebie 24 godziny na dobę. Nawiązujesz z nim kontakt. Twój oddech jest spokojniejszy.

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »