fbpx

Czy można wytrenować mózg?

Czy można wytrenować mózg?
fot.123rf

Naukowcy zbadali, jak zmienia się sprawność umysłu poddanego regularnym ćwiczeniom. Okazuje się, że sześćdziesięciolatek może podejmować decyzje tak szybko, jak 30 lat wcześniej, a czterdziestolatek może podkręcić pamięć o jedną trzecią i utrzymać ten dobry wynik przez kolejne dekady. Jak ćwiczyć? W treningu mózgu sprawdzają się te same zasady, co przy doskonaleniu ciała na siłowni.
Analiza wyników 5,5 tys. osób, które korzystały ze specjalnych gier służących trenowaniu różnych aspektów działania ludzkiego umysłu: szybkości decyzji, koncentracji uwagi, pamięci i logicznego myślenia wykazała ponad wszelką wątpliwość, że systematycznie ćwiczony mózg poprawia rezultaty w każdej z tych kategorii.

Poprawa „pamięci podręcznej”

Pamięci krótkotrwałej używamy na przykład przy zapamiętywaniu numeru telefonu przed jego wpisaniem na klawiaturze. Jej wyćwiczenie umożliwia gra, w której uczestnicy muszą zapamiętać i powtórzyć sekwencję kilku elementów pojawiających się na planszy. Trenujący na początku utrzymują w pamięci tylko około pięciu elementów, ale po 30 sesjach treningowych mogą zapamiętać w ten sposób już nawet siedem obiektów. W przypadku ćwiczenia pamięci krótkotrwałej największą poprawę wśród dorosłych (34 proc.) odnotowano u grupy w wieku 40-50 lat.

– Dla osób wieku 40+ sprawność umysłu ma szczególne znaczenie – mówi Olaf Furmanek, który we współpracy z naukowcami stworzył aplikację Neurogra. – To często ludzie u szczytu kariery zawodowej, którzy chcieliby przez kolejne lata móc w pełni korzystać ze swojej wiedzy i doświadczeń.

Okazuje się, że czterdziestolatkom służy także trening mózgu w zakresie logicznego myślenia. Przeganiają oni w takich zadaniach młodzież już około 15. sesji treningowej, a swój maksymalny poziom osiągają około 25. sesji. W ćwiczeniu polegającym na zapamiętywaniu i analizie powiązań między ludźmi osoby czterdziestoletnie poprawiają o 28 proc. umiejętność szeregowania i porządkowania informacji, by w razie potrzeby móc wydobyć z pamięci wiedzę niezbędną do wyciągania wniosków. Na co dzień umiejętność ta przydaje się na przykład przy śledzeniu czyjegoś toku rozumowania, czy w kreatywnych zajęciach, gdzie należy poszukiwać zależności między zjawiskami.

Najstarsi z największymi postępami

Wśród osób w wieku 60-70 lat stwierdzono ogromny postęp po ćwiczeniach rozwijających szybkość podejmowanych decyzji. W toku 30 sesji treningowych niemal dorównali oni najlepszym graczom, młodszym od nich nawet o cztery dekady. Przeskok ten doskonale widać w wynikach ćwiczenia polegającego na wskazaniu, czy widziany obiekt pojawił się wśród wyświetlanych wcześniej. W czasie pierwszych sesji treningowych najszybsze reakcje odnotowano wśród dwudziestolatków, a najwolniejsze u osób najstarszych. W miarę ćwiczeń wszyscy poprawiali swoje osiągnięcia, ale największe postępy poczynili… siedemdziesięciolatkowie.

Prof. Hanna Bednarek, psycholog poznawczy z Uniwersytetu SWPS, zwraca uwagę na konstrukcję treningów w formie gier komputerowych, jak i specyfikę poszczególnych ćwiczeń.

– Naukowcy są zgodni, że skuteczność treningów umysłowych zależy od ćwiczonych funkcji i motywacji uczestników. Nie bez znaczenia jest wiek uczestników oraz platforma z której korzystają. Co więcej, na wypracowane rezultaty wpływa nie tylko dobór i atrakcyjność ćwiczeń, lecz także czas trwania treningów, ich częstotliwość oraz intensywność w tygodniu, czyli zaangażowanie ćwiczącego. – wyjaśnia prof. Bednarek.

Psycholog z Uniwersytetu SWPS wskazuje na doniesienia ze świata neuronauki. Zgodnie z nimi różnorodne deficyty poznawcze, na przykład problemy z pamięcią czy koncentracją, można łagodzić poprzez odpowiednio zaplanowany trening. Dzieje się tak dzięki tzw. plastyczności mózgu. – Chodzi o zdolność tego narządu do tworzenia nowych połączeń między komórkami nerwowymi pod wpływem nowych bodźców i zadań. – podkreśla uczona.

Siłownia dla mózgu

Ćwiczenia mózgu powinny być systematyczne, ale dobra wiadomość jest taka, że zajmują mniej czasu niż siłownia (i nie trzeba po nich brać prysznica). Rekomendowane są trzy treningi tygodniowo, po 15-20 minut każdy. W tym czasie użytkownik przechodzi przez sesję składającą się z pięciu gier. Ważne jest, by podczas ćwiczeń zapewnić sobie chwilę spokoju i skupienia. W utrzymaniu systematyczności i wyrobieniu nawyku poświęcania chwili spokoju dla dobra naszego umysłu może pomóc aplikacja mobilna dostępna od niedawna w Internecie. Po podaniu kodu „trenujmozg” można z niej korzystać bezpłatnie przez 1 miesiąc.

Dane pochodzą z analizy wyników 5498 użytkowników serwisu www.Neurogra.pl w okresie wrzesień 2015 – marzec 2016.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze