Jak przestać się martwić – 4 kroki

Jak przestać się martwić - 4 kroki
Jak przestać się przejmować? Jak przestać się martwić? - te pytania nurtują niejednego nadwrażliwca czy perfekcjonistę, którym uprzykrzają życie. Jeśli poniższe zabiegi nie pomogą na nadmierne przejmowanie się wszystkim,  może warto skorzystać z pomocy specjalisty... (fot. iStock)

Czarne scenariusze, powracające obsesyjne myśli, ciągłe zamartwianie się, nadmierne przejmowanie się wszystkim – umysł potrafi nas zadręczać negatywnymi odczuciami. Jak go uspokoić?

Każdy z nas zamartwia się w nieco inny sposób. Jedni mają galopujące myśli typu: „czy na pewno zamknęłam drzwi”, „czy jutro nie zostanę zwolniona”, „co on sobie o mnie myśli”. Drudzy się obwiniają i dyskredytują: „jestem kiepska w pracy, więc nie dostanę podwyżki”, „nie jestem atrakcyjna, więc on mnie prędzej czy później rzuci”, „nigdy nie byłam bogata, więc już nie będę”. U każdego, komu towarzyszy ciągłe zamartwianie się, pojawiają się konsekwencje zmartwień – lęki, wątpliwości, obawy, które tylko nasilają stres. Gdy znajdujemy się w tego rodzaju pętli, zaczynamy wobec życia robić uniki, nie podejmujemy wyzwań i nie korzystamy w pełni z naszego wewnętrznego potencjału.

Co nasila ciągłe zamartwianie się?

Otóż nadmierne przejmowanie się wszystkim przybiera na sile, gdy:

  • wystawiamy się na zbyt duże ryzyko,
  • rządzi nami perfekcjonizm,
  • jesteśmy katastrofistami,
  • myślimy czarno – biało, czyli wszystko albo nic,
  • targają nami wątpliwości,
  • wątpimy we wszystko permanentnie,
  • mamy małą tolerancję niepewności,
  • jesteśmy nadodpowiedzialni,
  • ulegamy pesymizmowi.

Jak przestać się przejmować?

Na szczęście są sposoby, aby zmienić tok myślenia, gdy towarzyszy nam ciągłe zamartwianie się. Jedną z najlepszych metod jest zastosowanie czterech kroków:

Krok 1: Spójrz na swoje myśli z boku

Pomyśl sobie, że to nie ty, ale jakaś znajoma osoba się martwi. Dokładnie obserwuj ją, jak ona to robi. Patrz na swoje myśli z boku, by je zidentyfikować.

Krok 2: Wróć do nich

Teraz martw się bardzo świadomie, roztaczaj swoje najczarniejsze scenariusze i przede wszystkim czuj wszystkie uczucia, które się w związku z tym pojawiają. Kontroluj te emocje, ale nie tłum ich. I miej dla siebie dużo współczucia, na koniec obudź w sobie to współczucie.

Krok 3: Zaniechaj działań

Jeśli jest to możliwe, przestań działać, żeby zapobiec skutkom czarnych myśli. Wszelka aktywność, w momencie kiedy trudne emocje nie są jeszcze uwolnione do końca, tylko nasila lęk. Nie ulegaj kompulsywnym czynnościom… na przykład, kiedy nie jesteś pewna swojej atrakcyjności i boisz się, że partner cię rzuci, nie bądź dla niego nadmiernie miła czy wręcz odwrotnie – agresywna. Naucz się ignorować te impulsy.

Krok 4: Zrób coś inaczej

Kiedy już wiesz, w jaki sposób reagujesz na swoje lęki spowodowane zmartwieniami, zrób coś odwrotnego. Jeśli zwykle zwlekasz z zapłaceniem rachunków, teraz zrób to przed terminem. Jeśli boisz się ciemności i śpisz przy zapalonej lampce, zgaś ją.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze