fbpx

Stres końca roku

Stres końca roku
123rf

Koniec roku często sprawia, że czujemy się zmęczeni i przytłoczeni. Czas między Bożym Narodzeniem a Sylwestrem skłania do odpoczynku i refleksji. Kiedy nie potrafimy wejść w ten stan, pojawia się niepokój, wewnętrzne napięcie, rozdrażnienie, smutek. Jak sobie z tym radzić?
Kiedy mamy do czynienia ze stresogennymi czynnikami, doświadczamy fizjologicznych i emocjonalnych skutków pobudzenia. W mózgu dochodzi do aktywacji kortyzolu i adrenaliny, które są uwalniane po to, żeby sprostać stresowi. Ten stan jest pobudzeniem do walki (wtedy doświadczamy niepokoju, lęku, napięcia wewnętrznego, złości) lub chęcią ucieczki (kiedy jesteśmy wycofani, apatyczni, smutni, przytłoczeni). Nasz układ nerwowy jest przeciążony. Jak sobie pomóc w takiej sytuacji?

1. Akceptacja tego stanu

Pewien poziom lęku, smutku czy wewnętrznego napięcia jest przynależny życiu. Jeśli podejdziemy do tego stanu pozytywnie, z akceptacją, pomożemy tym emocjom uwolnić się. Pomyśl o nich jak o falach oceanu, pozwól rozbić się im o brzeg i odpłynąć.

2. Zmień swoje myśli

Podczas doświadczania stresu, nasze myśli są czarne, nierealne, nieadekwatne do rzeczywistości. Uchwyć je, przyjrzyj się nim z pozycji obserwatora i zmień na bardziej przyjazne. Umiejętność kontrolowania własnych myśli świadczy o poziomie naszego rozwoju.

3. Bądź w „teraz”

Jeśli stresujesz się tym, co zdarzy się w przyszłym roku, jakie postanowienie noworoczne podjąć, kiedy czujesz że boisz się przyszłości, zatrzymaj się w chwili obecnej. Te ostanie dni roku poświęć na odpoczynek. Nic się rób.

4. Weź głęboki oddech

Ćwiczenia oddechu przeponowego lub inne metody relaksacji (rozluźnienie mięśni, wizualizacja, tai chi, joga) skutecznie zmniejszają stres.

5. Podejmij aktywność

Nie chodzi to o podejmowanie trudnych, radykalnych zmian, ale podjęcia takich aktywności jak chodzenie na spacery, słuchanie muzyki, czytanie książek. Rób coś, co ci sprawia przyjemność. Maksymalnie się odpręż.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze