fbpx

Miłość to za mało

Miłość to za mało
123rf

Danielle B. Grossman, amerykańska psychoterapeutka specjalizująca się w terapii par, jest zdania, że sama miłość nie wystarczy do tego, żeby wieść szczęśliwe i harmonijne życie we dwoje. Co jeszcze zatem jest nam potrzebne?

Niestety, zazwyczaj nikt nas nie uczy, jak żyć w relacji, jak być autentycznym i wolnym z drugim człowiekiem, jak dawać i przyjmować miłość. Poniżej znajduje się lista emocjonalnych umiejętności, które, według Danielle B. Grossman, są niezbędne do dobrego funkcjonowania związku.

1. Rozpoznawanie i nazywanie swoich emocji odczuwanych w danym momencie.
2. Werbalna, bezpośrednia komunikacja swoich emocji.
3. Zarządzanie swoimi emocjami bez konieczności destruktywnego odreagowywania na innych.
4. Zrozumienie, co pomaga zarządzać własnymi emocjami.
5. Umiejętność tolerowania stanu, gdy czasowo nie jest się blisko z partnerem.
6. Akceptowanie bólu i cierpienia partnera przy jednoczesnej bliskości.
7. Umiejętność śmiania się z siebie.
8. Zdolność zobaczenia, że działania w dobrej wierze mogą przynosić szkody.
9. Umiejętność przyjęcia odpowiedzialności za swoje zachowania i przeproszenia za nie.
10. Umiejętność komunikowania się z szacunkiem dla drugiej osoby.
11. Umiejętność przyjmowania krytyki bez taktyk obronnych takich, jak zaprzeczanie, obwinianie, zastraszanie.
12. Zdolność określenia, czego chcesz od innych.
13. Tolerancja rozczarowania innymi.
14. Dar patrzenia na życie ze zdrowym dystansem.
15. Zdolność patrzenia na drugą osobę w całej jej złożoności.
16. Akceptacja ciemniejszej strony partnera.
17. Tolerancja tego, że ktoś nas nie zawsze rozumie.

18. Tolerancja dla tego, że partner ma inne niż my myśli, przekonania, uczucia.
19. Posiadanie poczucia, że ma się prawo do własnych opinii, przekonań, uczuć, wyobrażeń.
20. Świadomość, że są plusy i minusy każdego wyboru.
21. Pełna akceptacja różnic między nami a partnerem.
22. Zdolność bezpośredniego wyrażenia swoich odczuć na temat uczuć partnera.
23. Umiejętność samodzielnego funkcjonowania zawodowego i społecznego.
24. Pogodna akceptacja dla starzenia się i śmierci.
25. Umiejętność puszczenia bólu przeszłości. Wybaczenie.
26. Koncentracja na chwili obecnej.
27. Podstawowa umiejętność organizacji czasu.
28. Tolerancja nudy.
29. Dążenie do samopoznania i samorozwoju.
30. Umiejętność stawiania granic w trosce o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne.
31. Umiejętność rozpoznawania doświadczenia uczucia bezsilności i przeżywanie go bez odreagowywania na innych.
32. Akceptowanie granic innych osób.
33. Liczenie się z możliwością odrzucenia.
34. Brak kontrolujących zachowań i szantażu emocjonalnego.
35. Zdolność do zachowania spokoju podczas dyskusji i konfliktów.
36. Umiejętność szukania zdrowych kompromisów, aby dwie strony czuły się wygrane.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze