1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Uczucie odrzucenia – po pierwsze bądź dla siebie łagodna

Uczucie odrzucenia – po pierwsze bądź dla siebie łagodna

Jeśli zostałaś odrzucona, nie zagłębiaj się w negatywne myśli na swój temat. Pamiętaj, odrzucenie nie powinno być punktem wyjścia do negowania swojej wartości. (Fot. iStock)
Poczucie odrzucenia jest trudnym doświadczeniem. Niestety, jesteśmy na to narażeni i to nie tylko w związkach miłosnych. Fakt, że ktoś nas nie chce – właśnie nas – może spowodować kaskadę autodestrukcyjnych myśli. U osób bardzo wrażliwych zwykła krytyka wystarczy, żeby wywołać podobne odczucia. Jak sobie z nimi poradzić? Poniżej wskazówki, które pomogą spojrzeć na problem z innej strony.

1. Nie wyolbrzymiaj krytyki

Szef odrzucił twój pomysł, skrytykował go. Ale nie jest to powód, żebyś czuła się złym pracownikiem. Na tym jednym odcinku, w tej konkretnej sytuacji, twój pogląd i szefa różnią się. Tylko tyle. Odrzucenie czyjejś koncepcji nie jest tożsame z odrzuceniem osoby. Bywa często tak, że poczucie odrzucenia jest bardzo subiektywne.

2. Bądź dla siebie łagodna

Naucz się wybaczać sobie błędy i niedoskonałości. Jeśli będziesz dla siebie milsza, inni ludzie również nie będą cię tak bardzo krytykować i odrzucać. A na pewno ty nie będziesz odbierała tego osobiście (twój wewnętrzny krytyk zamilknie).

3. Traktuj odmowę jako informację zwrotną

Rzecz nie dotyczy ciebie, tylko jakiegoś twojego aspektu. On nie chce się z tobą spotykać, bo na przykład jesteś dla niego zbyt uczuciowa albo zbyt bystra, może za wysoka. To nieważne. To tylko fakt, że jaka część ciebie jemu nie pasuje. Chodzi o to, żebyś nie czuła odrzucenia całej siebie, swojej kobiecości i człowieczeństwa. Jemu coś w tobie się nie podoba i nie jest to ani dobre, ani złe. Ty nadal bądź sobą i z tego nie rezygnuj. Takie sytuacje działają również w drugą stronę: jeśli nie odwzajemniasz czyjegoś uczucia, czy oznacza to, że odrzucasz tę osobę?

4. Poczuj swoje emocje związane z odrzuceniem

Najczęściej pojawiają się lęk, wstyd, rozczarowanie i złość. Jak widać: one w tobie są. Jeśli nie uwolnisz ich na przykład podczas medytacji czy psychoterapii, będziesz przyciągać sytuacje, w których pojawia się odrzucenie. Gdy to się już wydarza, lepiej nie tłumić emocji kolejny raz, ale także nie ulegać im poprzez popadanie w kompulsywne działania. Po prostu je przyjmij.

5. Eksperymentuj z odrzuceniem

Postaw się w sytuacji, w której odrzucenie jest prawdopodobne, ale nie ma żadnych poważnych konsekwencji. Zaproponuj coś, ryzykując, że ktoś powie ci „nie”. Przekonasz się, że to nie takie straszne doświadczenie. Lęk przed nim zacznie się rozpuszczać.

6. Nie bądź zbyt chętna do poświęcania się

Ludzie, którzy lękają się odrzucenia, często są zbyt pomocni, otwarci, chętni by się poświęcić. Dużo dają z siebie, często kosztem swoich planów, swojego rozwoju czy nawet zdrowia. A i tak doświadczają odrzucenia i dodatkowo wykorzystania. Nie narażaj się na przykre sytuacje w ten sposób.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze