1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Stwardnienie rozsiane - choroba ludzi młodych. Rusza akcja „Zapytaj o SM”

(Fot. iStock)
(Fot. iStock)
”Zapytaj o SM” - tak brzmi hasło nowej kampanii. Bo, jak wynika z badań, zdecydowana większość – bo aż niemal 90 proc. – chorych wychodzi od lekarza z poczuciem, że nie zadali mu ważnych dla siebie pytań. Często uważają, że ich terapia nie jest dla nich najlepsza, nie do końca też wiedzą, jakie będą tej terapii efekty czy następstwa w ich codziennym życiu. A dobre nastawienie do leczenia często w dużym stopniu decyduje o jego skuteczności. Warto więc o tym rozmawiać.

SM, czyli stwardnienie rozsiane (sclerosis multiplex), to przewlekła choroba immunologiczna. Rozsiane – bo zaburzenia mogą dotykać wielu miejsc w organizmie. Problemy neurologiczne są efektem atakowania struktur układu nerwowego przez własne komórki układu odpornościowego. Objawów jest wiele i są one indywidualne: pewne u niektórych osób mogą występować, inne nie pojawią się w ogóle, czasem zdarzają się też różne ich „kombinacje”. Gama problemów jest duża: od zaburzeń widzenia, przez bóle, przewlekłe zmęczenie, większe napięcie mięśniowe i skurcze mięśni, po zaburzenia pamięci i koncentracji. I jest to – w każdym razie w tej chwili – choroba nieuleczalna. W Polsce cierpi na nią ok. 50 tysięcy ludzi.

– 20-40 lat – tyle najczęściej mają osoby z SM, gdy słyszą diagnozę. To w większości młodzi dorośli, na początku swojej kariery zawodowej, planujący założenie rodziny lub będący młodymi rodzicami. Muszą oni zmierzyć się z diagnozą choroby przewlekłej, która zostanie z nimi do końca życia. Dlatego tak istotna jest rozmowa z lekarzem na temat możliwych sposobów terapeutycznych i oczekiwań względem życia z chorobą – przekonuje Scholastyka Śniegowska, Prezes Fundacji PTSR, inicjatora kampanii „Zapytaj o SM”.

Bo, jak mówi Tomasz Połeć, Przewodniczący Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego, z badań wynika, że pacjenci często podczas wizyty u lekarza nie zadają wielu nurtujących ich pytań. Choćby dotyczących kwestii wpływu leczenia na życie codzienne, rodzinne, zawodowe. Czy spraw związanych z płodnością, szansami na zostanie rodzicem. A także możliwości zmiany terapii.

Dlaczego nie pytają? Boją się, że lekarz problem zbagatelizuje – takiej odpowiedzi udzieliło 20 proc. ankietowanych. 17 proc. uważa, że temat może być zbyt błahy, by „zawracać nim głowę” lekarzowi. Często też podkreślany jest brak czasu na rozmowę podczas wizyty czy dyskomfort związany z poruszaniem kwestii wrażliwych, intymnych. W efekcie wychodzą z gabinetu z poczuciem rozczarowania. Zwłaszcza że aż 43 proc. ankietowanych ma zastrzeżenia co do proponowanego im leczenia. A przecież zdecydowana większość, bo aż 91 proc. badanych, uważa, że warto taką rozmowę ze swoim lekarzem przeprowadzić.

Ośmielić chorych i ułatwić im to zadanie, a także dotarcie do ważnych informacji – taki cel postawili sobie twórcy kampanii „Zapytaj o SM”.

– Lepsze zrozumienie i poznanie choroby, sposobów terapii i własnych oczekiwań pozwoli na lepsze radzenie sobie z chorobą, a tym samym nie spowoduje aż tak dużych zmian w życiu osoby z SM. Pytania i otwarta oraz szczera rozmowa z lekarzem to klucz do sukcesu terapeutycznego. Dla wszystkich osób z SM, którym zdarzyło się nie zadać ważnego dla siebie pytania przygotowaliśmy specjalną stronę www.zapytajosm.pl. Znaleźć tam można formularz do anonimowego zadawania pytań, na które odpowiadać będą eksperci kliniczni
w trakcie webinarów i spotkań online. Chcemy stopniowo przekonywać osoby z SM do zadawania pytań i nabrania odwagi do inicjowania partnerskiej komunikacji z lekarzem – mówi Tomasz Połeć.

Wszystko po to, by pacjenci byli jak najbardziej zmotywowani do walki z chorobą – to ważny „składnik” procesu leczenia, by mieli świadomość, jak radzić sobie z objawami i mogli jak najpełniej korzystać z życia.

Kampania została powołana do życia przez Fundację PTR, Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego i Fundację SM – Walcz o siebie. Partnerem jest firma Novartis Poland.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze