Wrześniowy „Sens” już w sprzedaży, a w nim dwie nowe rubryki: felieton „Za i przeciw” prof. Bogdana de Barbaro i wewnętrzne postaci w ujęciu psychologii procesu – autorstwa psychoterapeuty Mateusza Ostrowskiego.
W Temacie Numeru zastanawiamy się na kryzysem, w jakim znaleźli się dziś nastolatkowie, a zwłaszcza – z pomocą specjalistów z dziedziny zdrowia psychicznego i psychoterapii – jak im pomóc.
„Przyciśnięci”, „z łatką trudnych”, „traktowani jako chorzy, choć to świat, który im stworzyliśmy, jest chory”, „skazani na edukowanie przez niewyedukowanych dorosłych” – mówią nasi rozmówcy o młodych ludziach w kryzysie, który już dawno przekroczył granice „normalnego” rozchwiania emocjonalnego w wieku nastu lat. Jak ich wspierać?
„Można gadać bez przerwy, można nie, różnie jest, ale rodzina nie jest od tego, żeby gadać o emocjach, lecz żeby były serdeczność i troska” – podpowiada psycholog kliniczny Sebastian Galant, którego pytamy o kondycję psychiczną nastolatków po pandemii.
Lekarz rezydent psychiatrii dzieci i młodzieży Przemysław Zakowicz mówi o tym, że jego pacjenci skarżą się przede wszystkim na życie w poczucie absurdu. „W powszechnym postrzeganiu psychiatrii dziecięcej pokutuje założenie, że to z chorymi dziećmi jest problem. A to nie do końca tak. Wszystkie dziecięce choroby psychiczne to wypadkowa środowiska, które tym dzieciom stworzyliśmy” – puentuje.
Z kolei psycholożka Małgorzata Sukhareva w kolejnej odsłonie cyklu „Uwaga: depresja” apeluje o to, by nie bagatelizować problemów nastolatków i zamiast radzić – najpierw posłuchać.
O obowiązku edukowania młodych ludzi we wszystkich obszarach życia przypomina edukatorka seksualna i psychoterapeutka Alicja Długołęcka. Ale kto to ma robić, skoro ich rodzice są w kwestii seksualności – tego, co jest normą, a co nie, a nawet tego, jak zmienia się ciało w zależności od etapu rozwoju albo w intymnych okolicznościach – są często mocno pogubieni? „Dzieciaki potrzebują od osoby dorosłej pewnego rodzaju uporządkowania, usystematyzowania tej wiedzy, odsiania ziaren od plew” – podkreśla w wywiadzie ekspertka.
Temat Specjalny wrześniowego „Sensu” poświęcamy komunikacji: z ludźmi wokół, ale i samymi sobą, bo – jak zauważa Katarzyna Miller – sobie najmocniej potrafimy dowalić. Na czym polega zdrowa komunikacja? Oto kilka podpowiedzi:
- psychoterapeutka Agnieszka Kozak i językoznawca Jacek Wasilewski wyjaśniają, jak wyzwolić się od komunikatów, które tyle razy słyszeliśmy w dzieciństwie, że jak automat powtarzamy je do dziś;
- psycholożka Katarzyna Miller zachęca do czułego mówienia do siebie;
- autorka książki „Strażniczka swoich granic” psychoterapeutka Terri Cole uczy reagowania, gdy ktoś wkracza w naszą przestrzeń;
- co jest najważniejsze w rozmowie z szefem, by przekonać go do spojrzenia z perspektywy pracownika – wskazówki psychoterapeutki i trenerki biznesu Pauliny Bernatek.
Poza tym w numerze m.in.:
- aktywność nie zastąpi intymności – artykuł psychoterapeutki Ewy Klepackiej-Gryz;
- czy seks w ciąży to dobry pomysł – wątpliwość wyjaśnia seksuolożka Natalia Kotyk;
- lęk przed pierwszym dzwonkiem – pedagożka Ewa Nowak zachęca rodziców, by nie abdykowali z… bycia rodzicami;
- leczenie traumy;
- reportaż o przywracaniu seniorów społeczeństwu;
- psychoterapia w nurcie poznawczo-behawioralnym;
- filmoterapeutyczna rozmowa filmolożki Grażyny Torbickiej i psycholożki Martyny Harland o dokumencie „ The Princess”;
- polecenia filmów, książek i wydarzeń z „Sensem” oraz informator o warsztatach rozwoju.
Życzymy Wam, Drogie Czytelniczki i Drodzy Czytelnicy, dobrych lektur w powiewach babiego lata!
Redakcja „Sensu”