1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura

„Paryż, 13. dzielnica” – najseksowniejszy i najbardziej czuły film roku

„Paryż, 13. dzielnica” to stylowe, pełne seksu love-story o współczesnych związkach. (Fot. materiały prasowe)
„Paryż, 13. dzielnica” to stylowe, pełne seksu love-story o współczesnych związkach. (Fot. materiały prasowe)
Film Jacquesa Audiarda „Paryż, 13. dzielnica” to zachwycające, stylowe love-story, które bierze na warsztat dynamikę współczesnych związków, podtrzymując legendę Paryża jako stolicy miłości i seksu. Uwodzicielski melodramat opuszcza jednak turystyczne szlaki, by przenieść się tam, gdzie naprawdę bije serce miasta.

„Paryż, 13. dzielnica” przenosi nas tam, gdzie z zawieszonych na najwyższych piętrach wieżowców erotycznych fantazji, z sunącej windami tęsknoty za bliskością i ze śmigających pośród blokowisk młodzieńczych rozczarowań i marzeń powstaje wybuchowy koktajl emocji. Uwodzicielski melodramat wybitnego francuskiego reżysera Jacquesa Audiarda („Imigranci”, „Prorok”, „Rytmie serca”) to ekranizacja komiksowego hitu – „Śmiechu i śmierci” Adriana Tomine’a. Za scenariusz odpowiadają gwiazda kina Céline Sciamma, reżyserka „Portretu kobiety w ogniu” oraz Léi Mysius, reżyserka „Avy”. Opowiadając o miłości i seksie w wielkim mieście, Audiard stworzył fascynujący portret współczesnej metropolii: multietnicznej, wielojęzycznej, oplecionej siatką niezliczonych połączeń i przynoszącej niekończące się problemy z komunikacją. W rolach głównych zobaczyć możemy m.in. Noémie Merlant („Portret kobiety w ogniu”), wokalistkę zespołu Savages – Jehnny Beth oraz aktorskie odkrycia Audiarda: Lucie Zhang i Makitę Sambę.

Akcja filmu „Paryż, 13. dzielnica” rozgrywa się na osiedlu Les Olympiades. (Fot. materiały prasowe) Akcja filmu „Paryż, 13. dzielnica” rozgrywa się na osiedlu Les Olympiades. (Fot. materiały prasowe)

Akcja filmu „Paryż, 13. dzielnica” rozgrywa się pośród wieżowców i esplanad paryskiego blokowiska, na legendarnym osiedlu Les Olympiades, uznawanym za tutejsze Chinatown. Na tle surowej, brutalistycznej architektury uczucia młodych bohaterów wydają się szczególnie kruche i podatne na zranienie. Emilie (Lucie Zhang) zakochuje się w swoim sublokatorze Camille’u (Makita Samba). Ten podejmuje erotyczną grę, ale broni się przed uczuciami – do czasu, gdy poznaje Norę (Noémie Merlant), która jednak ma obsesję na punkcie kogoś innego: Amber (Jehnny Beth), tajemniczej dziewczyny pracującej na seks-kamerce. Jacques Audiard misternie plącze drogi swoich bohaterów, przykleja i odrywa ich od ekranów oraz z niebywałą świeżością i ciętym humorem kreśli portret współczesnych kochanków: śmiało otwierających drzwi do swoich sypialni, ale trzymających serca pod kluczem.

Światowa publiczność przyjęła film „Paryż, 13. dzielnica” z niekłamanym entuzjazmem. Obraz nie tylko znalazł się w konkursie głównym ubiegłorocznego MFF w Cannes, ale również nominowany był do pięciu Cezarów, a także został świetnie oceniony przez widzów i krytyków (82 proc. pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes). „Paryż, 13. dzielnica” doskonale chwyta rytm wielkomiejskiego życia, ale też jest pełen czułości i empatii wobec głównych bohaterów. To również kolejny tytuł, choćby po „Frances Ha” czy „C’mon C’mon”, dowodzący, że dziś o wszystkich odcieniach uczuć najlepiej opowiada się w czerni i bieli. Trend „mniej znaczy więcej” doskonale sprawdza się także w kinie.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze