Narodowy duch, fascynacja przeszłością i mitami o herosach spowodowały odrodzenie poezji tyrtejskiej w epoce romantyzmu. XIX wiek był burzliwym czasem zmian w literaturze, sztuce i polityce. Romantyczni poeci dążyli do utworzenia nowej tożsamości literacko-patriotycznej. Artyści szukali więc inspiracji w antycznej poezji tyrtejskiej.
Co to jest poezja tyrtejska? Definicja i cechy
Poezja tyrtejska to wywodzący się ze starożytności rodzaj poezji patriotycznej. Ta gałąź liryki skupia się na tematyce wojennej, w której odwaga, bohaterstwo i patriotyzm są gloryfikowane. Głównym założeniem poezji tyrtejskiej jest inspirowanie oraz zachęcanie do poświęcenia dla dobra ojczyzny.
„Słodko i zaszczytnie umierać za ojczyznę”
Motyw tyrtejski z łatwością można dostrzec w utworach, ponieważ poezję tyrtejską wyróżnia:
- chwalenie patriotycznego oddania wobec kraju;
- promowanie poczucia przywiązania do narodu i jego losów;
- ujęcie walki jako obowiązku, który uszlachetnia;
- liryka apelu;
- budowanie nastroju podtrzymującego morale i budzącego nadzieję w walczących;
- nawiązywanie do postaci historycznych, bohaterów wojennych itp.;
- obietnica nieśmiertelności i wiecznej pamięci o bohaterach narodowych.
Początki poezji tyrtejskiej w starożytności
Poezja tyrtejska miała swoje początki w starożytności, a konkretniej w antycznej Grecji. Nazwa tego gatunku poetyckiego pochodzi od imienia ateńskiego poety Tyrteusza, który żył prawdopodobnie w VII wieku p.n.e. Według legendy podczas wojny meseńskiej tylko Tyrteusz mógł poprowadzić wojowników Sparty ku zwycięstwu. Tyrteusz odegrał swoją rolę w nieoczywisty sposób. Poeta tworzył wiersze i pieśni mające na celu podtrzymanie bojowego ducha Spartan. Tym samym przyczynił się do ich zwycięstwa nad Mesenią.
Poezja tyrtejska w polskiej literaturze. Co łączy antycznych poetów z twórcami epoki romantyzmu?
Podobieństwa do sytuacji spartańskich wojowników w legendzie o ojcu poezji tyrtejskiej można upatrywać w rzeczywistości XIX wieku. W tym okresie w historii polskie społeczeństwo było tyranizowane przez trzech okupantów. Utrata niepodległości i powstania zakończone fiaskiem sprawiły, że jak nigdy dotąd Polacy potrzebowali zachęty do dalszej walki o ojczyznę. W dobie kryzysu rolę przewodników narodu przyjęli ówcześni artyści.
Przykłady poezji tyrtejskiej. Fragmenty utworów romantycznych
Romantyzm jako prąd literacki cechowała fascynacja przeszłością, ideałami heroizmu i mitologią. Poezja tyrtejska stała się inspiracją dla niektórych romantycznych poetów. Utwory z motywem tyrtejskim odegrały znaczącą rolę w tworzeniu narodowych mitów i stały się jednym z filarów twórczości literackiej epoki romantyzmu.
„Reduta Ordona” (1832), Adam Mickiewicz
Zaćmiło się powietrze od ziemi wyłomów:
Harmaty podskoczyły i jak wystrzelone
Toczyły się na kołach; lonty zapalone
Nie trafiły do swoich panew. I dym wionął
Prosto ku nam; i w gęstéj chmurze nas ochłonął. […]
Dusze gdzie? Nie wiem; lecz wiem, gdzie dusza Ordona.
On będzie Patron szańców! — Bo dzieło zniszczenia
W dobréj sprawie jest święte, jak dzieło tworzenia:
Bóg wyrzekł słowo stań się, Bóg i zgiń wyrzecze!
„Bema pamięci żałobny rapsod” (1851), Cyprian Norwid
— Idą panny żałobne: jedne, podnosząc ramiona
Ze snopami wonnemi, które wiatr w górze rozrywa,
Drugie, w konchy zbierając łzę, co się z twarzy odrywa,
Inne, drogi szukając, choć przed wiekami zrobiona…
Inne, tłukąc o ziemię wielkie gliniane naczynia,
Czego klekot w pękaniu jeszcze smętności przyczynia.
III
Chłopcy biją w topory, pobłękitniałe od nieba,
W tarcze, rude od świateł, biją pachołki służebne,
Przeogromna chorągiew, co się wśród dymów koleba,
Włóczni ostrzem o łuki, rzekłbyś, oparta pod-niebne…
Wśród romantycznych utworów lirycznych napisanych w nurcie poezji tyrtejskiej te dwa należą do najbardziej znanych. Adam Mickiewicz i Cyprian Norwid nie są jedynymi przedstawicielami poezji tyrtejskiej epoki romantyzmu. W gronie artystów znajdują się również Juliusz Słowacki („Kordian”), Seweryn Goszczyński („Pobudka”) i Stefan Garczyński („Grobowiec na granicach Syberii”).
Tyrteizm w tekstach kultury kolejnych epok
W kolejnym wieku Polska była świadkiem i uczestnikiem wydarzeń historycznych, które sprawiły, że elementy poezji tyrtejskiej na stałe zagościły w naszej kulturze. Na początku XX wieku była to „Rota” Marii Konopnickiej, jako odpowiedź na prześladowania polskości w zaborze pruskim. W czasie II wojny światowej z kolei m.in. „Z głową na karabinie” Krzysztofa K. Baczyńskiego, przedstawiciela walecznego pokolenia Kolumbów. Natomiast w czasie PRL-u piosenki „Ballada o Janku Wiśniewskim” Kazika Staszewskiego lub „Mury” Jacka Kaczmarskiego.