1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Karolina Breguła: Turystyczna atrakcja Nam June Paik

Karolina Breguła: Turystyczna atrakcja Nam June Paik

Fot. Karolina Breguła
Fot. Karolina Breguła
Zobacz galerię 5 zdjęć
Wykonuję od kilku dni małe badanie. Zadaję wszystkim seulskim znajomym pytanie o to, kto ich zdaniem jest najważniejszym koreańskim twórcą. Od wszystkich otrzymuję tę samą odpowiedź - najważniejszym koreańskim twórcą jest naturalnie Nam June Paik.

</a>

Nam June Paik to artysta urodzony w Korei, który w młodości wyemigrował, by ostatecznie zamieszkać w USA. To autor instalacji wideo i działań performatywnych, kompozytor, twórca zaliczony przez amerykański "ART news" do najwybitniejszych artystów XX wieku. Koreańczycy są z niego bardzo dumni. Jego gigantyczne instalacje z telewizorów są perłami większości seulskich muzeów, a jego nazwisko wymieniane jest tutaj jako pierwsze we wszystkich książkach i broszurkach o lokalnej sztuce. Nam June Paik jest turystyczną atrakcją miasta.

Na przedmieściach Seulu zbudowano Centrum Nam June Paika. Stworzone zostało podobno w ulubionym miejscu twórcy, niedaleko jego seulskiego domu, do którego dojechanie miejskimi środkami transportu zajmuje ponad dwie godziny.

Centrum Nam June Paika to dwupiętrowy budynek, zajmowany przez dwie galerie. W jednej z nich oglądać można wideo-wywiady z ważnymi postaciami ze świata kultury wspominającymi artystę, dokumentacje jego działań oraz kilka jego prac – między innymi rekonstrukcję słynnego ogrodu telewizorów, który powstał na Documenta w Kassel w 1974 roku.

Druga galeria to przestrzeń przeznaczona na wystawy czasowe. Pokazywana jest tu głównie sztuka aktualna, której twórcy czerpią z tradycji zapoczątkowanej przez Nam June Paika. W tej chwili trwa tu wystawa „Niekończący się refren”, która prezentuje działania zaangażowanych społecznie młodych twórców z różnych krajów.

Oprócz tworzenia wystaw, Centrum Nam June Paika zajmuje się też badaniem spuścizny po wielkim twórcy. Niedawno w Seulu odbyła się konferencja, dotycząca konserwacji dzieł składających się z telewizorów, które od jakiegoś czasu nie są już w produkcji. Przyjechałam do Centrum, by zdobyć angielskojęzyczne materiały z konferencji. Niestety, jedyne, co udało mi się otrzymać to niewielki zeszyt zawierający kilka akapitów podsumowania całości konferencji. Odesłano mnie do biblioteki Muzeum Sztuki Współczesnej, która znajduje się na drugim końcu miasta.

Mimo niepowodzenia w polowaniu na materiały, które potrzebne mi są do pracy, całodniową wyprawę na przedmieścia Seulu uważam za udaną.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze