fbpx

Polskie i europejskie odkrycia na Nowych Horyzontach

krótkie metraże
Nowe Horyzonty

Polskie i europejskie odkrycia oraz Greenaway, Godard, Kaurismäki – krótkie filmy na 13. Międzynarodowym Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty.

krótkie metraże
Nowe Horyzonty

Międzynarodowy Festiwal Filmowy T-Mobile Nowe Horyzonty to nie tylko 200 filmów pełnometrażowych, ale również dziesiątki krótkich form. Podczas zbliżającej się edycji (18-28 lipca) po raz kolejny odbędą się: Konkurs Polskich Filmów Krótkometrażowych, prezentujący najciekawsze nowe krótkie dokumenty, animacje i fabuły, oraz Konkurs Europejskich Filmów Krótkich, w którego programie znajdą się, podobnie jak w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty, filmy wykraczające poza granice konwencjonalnego kina.

W konkursie polskich filmów zostanie pokazanych łącznie 71 filmów. Wśród nich najlepsze filmy ze szkół filmowych z Łodzi, Katowic, Warszawy oraz Gdyni (np. pokazywana w Cannes „Olena” Elżbiety Benkowskiej). Odkrywamy nowe nazwiska, jak Tomasz Popakul (jego animacja Ziegenort była prezentowana na festiwalu w Rotterdamie) czy Marta Prus („Osiemnastka”), Powracają do nas twórcy, którzy swoje pierwsze filmy pokazywali na naszym festiwalu. W tym roku swoje najnowsze krótkie metraże pokażą m.in. Bodo Kox („Opera z mydła”), Julia Kolberger („Mazurek”), Jagoda Szelc („Punkt wyjścia”). Filmy w konkursie będą oceniane i nagradzane przez międzynarodowe jury.

W Panoramie zaprezentujemy dwa filmy nowelowe w reżyserii uznanych europejskich reżyserów, nakręcone dla portugalskiego Guimarães, Europejskiej Stolicy Kultury w 2012 roku. Pierwszym z nich będzie zestaw trzech krótkich metraży w reżyserii Francuza Jean-Luca Godarda, Brytyjczyka Petera Greenawaya i Portugalczyka Edgara Pêry – 3x3D. Wybitni twórcy zgłębiają wpływ technologii 3D na światowe kino oraz badają, jak jest odbierana przez widzów. Trójwymiarową przygodę rozpoczyna Peter Greenaway, który w „Just in Time” bawi się stroną wizualną filmu, tworząc jednorodną przestrzeń drogą superpozycji obrazów.Jean-Luc Godard w eksperymentalnym eseju wizualno-literackim „The Three Disasters” zapowiada swój nowy film „Adieu au langage”. Edgar Pêra przedstawia zaś humorystyczną wersję historii kinematografii w formie wykładu 3D w sali kinowej (Cinesapiens).Film zakończył 52. Tydzień Krytyki w Cannes.

Centro Histórico to z kolei cztery nowele filmowe. Fin Aki Kaurismäki prezentuje śmiertelnie poważną komedię o życiu samotnego baristy z historycznego centrum miasta („Tavern Man”). Portugalski eksperymentator Pedro Costa wskrzesza swojego bohatera z filmu „Colossal Youth” – Venturę pochodzącego z Wysp Zielonego Przylądka, który ponownie skonfrontuje się z własną pamięcią („Sweet Exorcism”). Bohaterami epizodu Hiszpana Victora Erice’a są dawni pracownicy największej w Europie fabryki włókienniczej w Rio Vizela, zamkniętej w 2002 roku („Broken Windows”). Wreszcie ponad stuletni mistrz portugalskiego kina, Manoel de Oliveira z pomocą grupy turystów kreśli nową teorię podboju („O Conquistador, Conquistado”).